Cheesen
Frustrator Frustrator skrev:
Problemet uppstår när ens respektive upptäcker vad en systainer kostar..
Flera svarta, blå och grå verktygslådor på en hylla, märkta med etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pensionsförsäkringen....
 
  • Haha
  • Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Fario Fario skrev:
Idag svär jag över billiga verktyg. Det är vad jag gör.
Nu menar jag inte att det endast är accepterat med dyraste festool och handgjorda japanska sekatörer.
Jag har en del från Biltema och köper oftast utgående modeller av elverktyg av medelmärken.

Men farsans förmåga att alltid köpa det allra billigaste som han redan vid inköp borde tänka ”denna kommer krångla”.

Har lagt tre tillfällen idag på att fästa handtaget som ramlar av. Leta i högt gräs efter den fjäder som alltid kommer flygande när tråden skall fixas och dragit loss grovt gräs och annat som hela tiden fastnar. Tur man har peanger och annat.

Alltså. Jag har största respekt för farsan. En tidigare marinelektriker som kan fixa nästan allt. Men synen på att om det inte är billigt är det inte bra…
Jag har börjat se efter ergonomi på mina verktyg... En sådan maskin skulle inte få komma hem... bara för att den inte är tänkt att användas av människor, snarare apor eller dvärgar.
 
  • Älska
Tokslut
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Idag svär jag över billiga verktyg. Det är vad jag gör.
Nu menar jag inte att det endast är accepterat med dyraste festool och handgjorda japanska sekatörer.
Jag har en del från Biltema och köper oftast utgående modeller av elverktyg av medelmärken.

Men farsans förmåga att alltid köpa det allra billigaste som han redan vid inköp borde tänka ”denna kommer krångla”.

Har lagt tre tillfällen idag på att fästa handtaget som ramlar av. Leta i högt gräs efter den fjäder som alltid kommer flygande när tråden skall fixas och dragit loss grovt gräs och annat som hela tiden fastnar. Tur man har peanger och annat.

Alltså. Jag har största respekt för farsan. En tidigare marinelektriker som kan fixa nästan allt. Men synen på att om det inte är billigt är det inte bra…
Känner igen det där. Jag köper lite dyrare "bättre" saker och tänker att jag annars kommer gå och svära över plastig kina-skit som inte ens gör det som är tänkt. Dyrare i inköp, men jag sparar in både tid och pengar sedan samt inte minst min egen psykiska hälsa.

Jag är heller inte ett fan av "slit och släng" som vissa som köper en billig maskin på Biltema med argumentet "jag kör säkert sönder den i helgen, men då är det bara att köpa en ny, den är ändå så billig".
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
Kan varmt rekommendera Metabos lackfräs.

Fungerar ypperligt till borttagning av modern tät plastfärg. Metabo lackfräs som används för borttagning av röd plastfärg från träbit. Träbitar och spikbricka syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 10 till
  • Laddar…
Fulsnickrar
Är i Härjedalen. Åker ett par gånger varje år och brukar då göra någonting som gör livet enklare här. Regeln är att det skall kunna göras på plats och att det skall vare en nivå som en händig amatör klarar med vänsterhanden.
Tog hit miniatyrarbetsbänken. Den är inte särskilt stadig eller bra… men någon är bättre än ingen.
Miniarbetsbänk i trä placerad i ett förråd omgivet av vedstaplar, med diverse verktyg och träbitar på bänken, samt en blå förvaringspåse på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min far som tidigare haft huset (300m ut i skogen från närmaste väg) har burit hit snickeriskivor. Sågade upp en sådan i ämnen. Medger fusk med batteridriven sticksåg.
Träplankor lutade mot en vägg i en verkstad med träspån på golvet och en blå plastbehållare intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierade bänken med några hål för Festooltvingar. Improviserad Moxonvise för kanthyvling efter sticksågen.
En klämma håller fast en träbit på en arbetsbänk med flera borrhål. I bakgrunden syns ett grått timmerhus med fönsterluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapat ämnen med Nobex kantstöd och Japansåg.
Arbetsbänk med diverse snickeriverktyg, inklusive en Japansåg och en måttstock, i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill ha fals på lådförstycken som täcker botten.
Klämt fast en annan bit som stöd och falsar med min simshyvel. Gjort lite på känn och kontrollerat djupet med skjutmått vartefter. Legat på millimetertollerans ungeför.
En trächock fäst i en arbetsbänk med skruvtvingar, bredvid en metallhyvel och skjutmått. Bänk och verktyg står i en verkstad med grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktiga fullådor.
Bottnarna tillsågade hemma. De är alltså vinkelräta och exakta. Övriga bitar handgjorda.
Låt mig förklara…
Om botten ligger under och är ”rätt”. Då kan det inte bli fatalt fel så länge sidor och bakstycke ligger innanför. Glidlister över och under gör det till så att säga Franska lådor minus bokinläggen i bottnarna. Ett utmärkt system när precision inte kan förväntas.
Hemgjord låda i ljust trä med synlig skivbotten och en metallhandtag, placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla lådor är klämda mellan glidlisterna. Hade förstås varit bättre med hårt lövträ. Men med rejäla glapp kommer det fungera utmärkt.
Rejäla glapp är för övrigt vettigt i en stuga som står kall på vintrarna. Måste kalkylera med stora fuktrörelser.
En tom lägenhetskonstruktion med träslitsar under en bänk i bastant trä, för sex lådor i en stuga. Ovanpå bänken finns köksartiklar och muggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sex lådor. Höjd så att Mutti krossade tomater går in på höjden. De översta lådorna med fack för bestick och annat.
Hemmagjord byrå i ljust trä med sex lådor och svarta skålhandtag, står på ett trägolv under en köksbänk med diverse flaskor och burkar ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
vcx och 30 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
det skall vare en nivå som en händig amatör klarar med vänsterhanden.
Joråserusåatt…
🙃
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
nino och 15 till
  • Laddar…
Kortat av en gammal rostig kniv jag hittade i trädgården, behöver en kort kniv till verktygslådan på moppen.
Kanske inte ser så kul ut, men den är lika vass som ett rakblad.
En kort, avsågad och rostig kniv med rött handtag ligger på en blå maskin med metallräcken, bredvid en slipsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Joråserusåatt…
🙃
Fyrkantiga bitar. Alla förband skruvade. Inga handsinkor eller andra finesser. Good enough utan någonting extra.
Det som är proffsigt är planeringen. Det kan vemsomhelst kringgå genom att tanka hem ritning och kapnota från valfri Youtuber.
Sätt igång bara 😁
Inspiration på bra nivå för ovana.
https://m.youtube.com/@RexKrueger
Mvh Findus
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Det som @findus42 kallar fulsnickeri kallar vi andra för hög nivå finsnickeri 😀
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
beqen och 10 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det som är proffsigt är planeringen.
Jag skulle säga noggrannheten också. Det jag ser när jag läser inlägg från sådana som dig är en förmåga att göra saker ordentligt efter mått.

Även om du tycker att några mm är mycket så är det inte det för alla oss andra. Så även om vi intellektuellt förstår hur man ska göra så blir det inte alltid som det borde ändå.

Med det sagt så tycker jag att det du och flera andra duktiga snickare här gör och förklarar är både kul att läsa och titta på och inspirerande. Men även det du ser som enkelt skulle kräva väldigt mycket av mig, utan att jag känner mig särdeles ohändig. Och det (för min del i alla fall) tror jag beror på förmågan att vara noggrann nog.
 
  • Gilla
Putte G... och 9 till
  • Laddar…
Ännu en dag uppe på tak. Idag fullagning (häftat plast och lagt provisoriska pannor) i väntan på att få köpt nya gamla pannor av samma sort. Det bra här är att de är stämplade, så det är bara en fråga om tid och ork att få fatt på dom.

En person sitter på ett tak med gamla takpannor, täckt med plast för provisorisk reparation. Utsikt över gräsmatta och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
U
tensiden tensiden skrev:
Ännu en dag uppe på tak. Idag fullagning (häftat plast och lagt provisoriska pannor) i väntan på att få köpt nya gamla pannor av samma sort. Det bra här är att de är stämplade, så det är bara en fråga om tid och ork att få fatt på dom.

[bild]
Vad är det för några du behöver? Har ett gäng dubbel-D-kupade Vittinge från -91

Edit autocorrect - dubbelkupiga
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad är det för några du behöver? Har ett gäng dubbel-D-kupade Vittinge från -91

Edit autocorrect - dubbelkupiga
Heby t11 från ca 1965. Har ett gäng på g, behöver både nock och ”vanliga”. Men tar gärna emot tips på hur man får loss fastrostade spik ur pannorna utan att krossa dom på köpet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Rickard.
Håller på med lite hyllor och grejer in till huset men i väntan på frässtål så fick jag en idé när jag tittade på resthögen, en liten sågbänk har jag ju länge viljat ha och det blir ganska hyffsad höjd för barnen att gå loss på när dom vill hjälpa till så det är en bonus. Dom sista bitarna jag behöver får nog bli av plywood tror jag då resterna tog slut här.

Kanske inte världens mest genomtänkta design men det blir lätt så när jag är i farten och låter materialet styra, det blir nog bra ändå tillslut.
Trästycken skurna och arrangerade på en arbetsbänk, en halvt färdig sågbänk. Verktyg och arbetsmaterial är utspridda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Isakare Isakare skrev:
Kortat av en gammal rostig kniv jag hittade i trädgården, behöver en kort kniv till verktygslådan på moppen.
Kanske inte ser så kul ut, men den är lika vass som ett rakblad.
[bild]
Se bara till så att du inte blir stoppad och kollad av polisen. En kniv i verktygslådan kan kännas som en nödvändighet men tyvärr håller inte polismyndigheten med om det... Dummaste lagstiftning på många år.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.