3 457 443 läst · 18 496 svar
3457k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag har börjat se efter ergonomi på mina verktyg... En sådan maskin skulle inte få komma hem... bara för att den inte är tänkt att användas av människor, snarare apor eller dvärgar.Fario skrev:Idag svär jag över billiga verktyg. Det är vad jag gör.
Nu menar jag inte att det endast är accepterat med dyraste festool och handgjorda japanska sekatörer.
Jag har en del från Biltema och köper oftast utgående modeller av elverktyg av medelmärken.
Men farsans förmåga att alltid köpa det allra billigaste som han redan vid inköp borde tänka ”denna kommer krångla”.
Har lagt tre tillfällen idag på att fästa handtaget som ramlar av. Leta i högt gräs efter den fjäder som alltid kommer flygande när tråden skall fixas och dragit loss grovt gräs och annat som hela tiden fastnar. Tur man har peanger och annat.
Alltså. Jag har största respekt för farsan. En tidigare marinelektriker som kan fixa nästan allt. Men synen på att om det inte är billigt är det inte bra…
Känner igen det där. Jag köper lite dyrare "bättre" saker och tänker att jag annars kommer gå och svära över plastig kina-skit som inte ens gör det som är tänkt. Dyrare i inköp, men jag sparar in både tid och pengar sedan samt inte minst min egen psykiska hälsa.Fario skrev:Idag svär jag över billiga verktyg. Det är vad jag gör.
Nu menar jag inte att det endast är accepterat med dyraste festool och handgjorda japanska sekatörer.
Jag har en del från Biltema och köper oftast utgående modeller av elverktyg av medelmärken.
Men farsans förmåga att alltid köpa det allra billigaste som han redan vid inköp borde tänka ”denna kommer krångla”.
Har lagt tre tillfällen idag på att fästa handtaget som ramlar av. Leta i högt gräs efter den fjäder som alltid kommer flygande när tråden skall fixas och dragit loss grovt gräs och annat som hela tiden fastnar. Tur man har peanger och annat.
Alltså. Jag har största respekt för farsan. En tidigare marinelektriker som kan fixa nästan allt. Men synen på att om det inte är billigt är det inte bra…
Jag är heller inte ett fan av "slit och släng" som vissa som köper en billig maskin på Biltema med argumentet "jag kör säkert sönder den i helgen, men då är det bara att köpa en ny, den är ändå så billig".
Fulsnickrar
Är i Härjedalen. Åker ett par gånger varje år och brukar då göra någonting som gör livet enklare här. Regeln är att det skall kunna göras på plats och att det skall vare en nivå som en händig amatör klarar med vänsterhanden.
Tog hit miniatyrarbetsbänken. Den är inte särskilt stadig eller bra… men någon är bättre än ingen.
Min far som tidigare haft huset (300m ut i skogen från närmaste väg) har burit hit snickeriskivor. Sågade upp en sådan i ämnen. Medger fusk med batteridriven sticksåg.
Modifierade bänken med några hål för Festooltvingar. Improviserad Moxonvise för kanthyvling efter sticksågen.
Kapat ämnen med Nobex kantstöd och Japansåg.
Vill ha fals på lådförstycken som täcker botten.
Klämt fast en annan bit som stöd och falsar med min simshyvel. Gjort lite på känn och kontrollerat djupet med skjutmått vartefter. Legat på millimetertollerans ungeför.
Riktiga fullådor.
Bottnarna tillsågade hemma. De är alltså vinkelräta och exakta. Övriga bitar handgjorda.
Låt mig förklara…
Om botten ligger under och är ”rätt”. Då kan det inte bli fatalt fel så länge sidor och bakstycke ligger innanför. Glidlister över och under gör det till så att säga Franska lådor minus bokinläggen i bottnarna. Ett utmärkt system när precision inte kan förväntas.
Alla lådor är klämda mellan glidlisterna. Hade förstås varit bättre med hårt lövträ. Men med rejäla glapp kommer det fungera utmärkt.
Rejäla glapp är för övrigt vettigt i en stuga som står kall på vintrarna. Måste kalkylera med stora fuktrörelser.
Sex lådor. Höjd så att Mutti krossade tomater går in på höjden. De översta lådorna med fack för bestick och annat.
Mvh Findus
Är i Härjedalen. Åker ett par gånger varje år och brukar då göra någonting som gör livet enklare här. Regeln är att det skall kunna göras på plats och att det skall vare en nivå som en händig amatör klarar med vänsterhanden.
Tog hit miniatyrarbetsbänken. Den är inte särskilt stadig eller bra… men någon är bättre än ingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min far som tidigare haft huset (300m ut i skogen från närmaste väg) har burit hit snickeriskivor. Sågade upp en sådan i ämnen. Medger fusk med batteridriven sticksåg.
Logga in
Skapa konto
Modifierade bänken med några hål för Festooltvingar. Improviserad Moxonvise för kanthyvling efter sticksågen.
Logga in
Skapa konto
Kapat ämnen med Nobex kantstöd och Japansåg.
Logga in
Skapa konto
Vill ha fals på lådförstycken som täcker botten.
Klämt fast en annan bit som stöd och falsar med min simshyvel. Gjort lite på känn och kontrollerat djupet med skjutmått vartefter. Legat på millimetertollerans ungeför.
Logga in
Skapa konto
Riktiga fullådor.
Bottnarna tillsågade hemma. De är alltså vinkelräta och exakta. Övriga bitar handgjorda.
Låt mig förklara…
Om botten ligger under och är ”rätt”. Då kan det inte bli fatalt fel så länge sidor och bakstycke ligger innanför. Glidlister över och under gör det till så att säga Franska lådor minus bokinläggen i bottnarna. Ett utmärkt system när precision inte kan förväntas.
Logga in
Skapa konto
Alla lådor är klämda mellan glidlisterna. Hade förstås varit bättre med hårt lövträ. Men med rejäla glapp kommer det fungera utmärkt.
Rejäla glapp är för övrigt vettigt i en stuga som står kall på vintrarna. Måste kalkylera med stora fuktrörelser.
Logga in
Skapa konto
Sex lådor. Höjd så att Mutti krossade tomater går in på höjden. De översta lådorna med fack för bestick och annat.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Fyrkantiga bitar. Alla förband skruvade. Inga handsinkor eller andra finesser. Good enough utan någonting extra.Nötegårdsgubben skrev:
Det som är proffsigt är planeringen. Det kan vemsomhelst kringgå genom att tanka hem ritning och kapnota från valfri Youtuber.
Sätt igång bara 😁
Inspiration på bra nivå för ovana.
https://m.youtube.com/@RexKrueger
Mvh Findus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Jag skulle säga noggrannheten också. Det jag ser när jag läser inlägg från sådana som dig är en förmåga att göra saker ordentligt efter mått.findus42 skrev:
Även om du tycker att några mm är mycket så är det inte det för alla oss andra. Så även om vi intellektuellt förstår hur man ska göra så blir det inte alltid som det borde ändå.
Med det sagt så tycker jag att det du och flera andra duktiga snickare här gör och förklarar är både kul att läsa och titta på och inspirerande. Men även det du ser som enkelt skulle kräva väldigt mycket av mig, utan att jag känner mig särdeles ohändig. Och det (för min del i alla fall) tror jag beror på förmågan att vara noggrann nog.
Ännu en dag uppe på tak. Idag fullagning (häftat plast och lagt provisoriska pannor) i väntan på att få köpt nya gamla pannor av samma sort. Det bra här är att de är stämplade, så det är bara en fråga om tid och ork att få fatt på dom.
Logga in
Skapa konto
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 921 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 921 inlägg
Vad är det för några du behöver? Har ett gäng dubbel-D-kupade Vittinge från -91tensiden skrev:
Edit autocorrect - dubbelkupiga
Heby t11 från ca 1965. Har ett gäng på g, behöver både nock och ”vanliga”. Men tar gärna emot tips på hur man får loss fastrostade spik ur pannorna utan att krossa dom på köpet.U Utsliten och utdömd skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 551 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 551 inlägg
Håller på med lite hyllor och grejer in till huset men i väntan på frässtål så fick jag en idé när jag tittade på resthögen, en liten sågbänk har jag ju länge viljat ha och det blir ganska hyffsad höjd för barnen att gå loss på när dom vill hjälpa till så det är en bonus. Dom sista bitarna jag behöver får nog bli av plywood tror jag då resterna tog slut här.
Kanske inte världens mest genomtänkta design men det blir lätt så när jag är i farten och låter materialet styra, det blir nog bra ändå tillslut.
Kanske inte världens mest genomtänkta design men det blir lätt så när jag är i farten och låter materialet styra, det blir nog bra ändå tillslut.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Se bara till så att du inte blir stoppad och kollad av polisen. En kniv i verktygslådan kan kännas som en nödvändighet men tyvärr håller inte polismyndigheten med om det... Dummaste lagstiftning på många år.Isakare skrev: