köpte originalpackningar till min Kawasaki, det kostade bara någon 20-lapp styck. Frakten var nog dyrare

www.lapab.com är sjukt kunniga om man behöver hjälp
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Chefen undrar alltid "Vad ska ni med alla verktyg och grejer till, det räcker väl med skruvmaskin, skiftnyckel och eltape".

Idag har jag jag varit på 3 mindre reparationer i Årsta, Örebro och Laxå, mest åka bil alltså, ändå använde jag:
Tumstock
Tuschpenna
Kofot
Hammare
Slägga
4 olika skruvmejslar
5 olika bits
1/4 bitsspärrskaft
Avbitare
Skaltång
2 Polygriper
Rörtång
Spetstång
7 fasta och spärringnycklar 2x10 2x13 2x17 och 30
1/2-3/8 adapter 3/8 förlängare med 13mm lång hylsa.
1/2 förlängare med 17mm lång hylsa
1/4 mejsel med lång 7mm hylsa
Kniv
Kraftsax
2 plåtsaxar
Presstång till ändhylsor
2 st Viking (Tving som man lyfter med)
Skruvdragare
Borrmaskin
1/2 Mutterdragare
Sticksåg med 2 olika blad.
Vinkelharry
Borrhammare med 10 mm borr
3 olika metall borrar
Gasdriven lödkolv
Liten gasbrännare
Multimeter
Meg
Och några prylar till som Vago, ändhylsor, ubåtar, olika kablar, krympslang, lödten, skärpasta, eltape, div skruv, brickor, vinklar, kabelkanal, plastplugg mm, och ett gäng specifika reservdelar som gummilister, alulister, styrklack, fotoceller, broms till elmotor och en likriktare.

Som sagt....vad ska vi med alla grejer till ??
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 12 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Chefen undrar alltid "Vad ska ni med alla verktyg och grejer till, det räcker väl med skruvmaskin, skiftnyckel och eltape".

Idag har jag jag varit på 3 mindre reparationer i Årsta, Örebro och Laxå, mest åka bil alltså, ändå använde jag:
Tumstock
Tuschpenna
Kofot
Hammare
Slägga
4 olika skruvmejslar
5 olika bits
1/4 bitsspärrskaft
Avbitare
Skaltång
2 Polygriper
Rörtång
Spetstång
7 fasta och spärringnycklar 2x10 2x13 2x17 och 30
1/2-3/8 adapter 3/8 förlängare med 13mm lång hylsa.
1/2 förlängare med 17mm lång hylsa
1/4 mejsel med lång 7mm hylsa
Kniv
Kraftsax
2 plåtsaxar
Presstång till ändhylsor
2 st Viking (Tving som man lyfter med)
Skruvdragare
Borrmaskin
1/2 Mutterdragare
Sticksåg med 2 olika blad.
Vinkelharry
Borrhammare med 10 mm borr
3 olika metall borrar
Gasdriven lödkolv
Liten gasbrännare
Multimeter
Meg
Och några prylar till som Vago, ändhylsor, ubåtar, olika kablar, krympslang, lödten, skärpasta, eltape, div skruv, brickor, vinklar, kabelkanal, plastplugg mm, och ett gäng specifika reservdelar som gummilister, alulister, styrklack, fotoceller, broms till elmotor och en likriktare.

Som sagt....vad ska vi med alla grejer till ??
Jag tycker du ska ta chefen med dig ut på jobb och be honom visa hur man klarar sig med dom verktyg han föreslår. Kasta tumstocken och kör med ögonmått.

Men ni använder faktiskt ganska många olika verktyg.
 
N Niq skrev:
Jag tycker du ska ta chefen med dig ut på jobb och be honom visa hur man klarar sig med dom verktyg han föreslår. Kasta tumstocken och kör med ögonmått.

Men ni använder faktiskt ganska många olika verktyg.
Hade en far som använde ögonmått och orden knappt och drygt.
Hur lång ska den där vara ?? "Kapa den drygt en meter"
Inget han gjorde blev rakt eller passade.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
RiKr och 12 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hade en far som använde ögonmått och orden knappt och drygt.
Hur lång ska den där vara ?? "Kapa den drygt en meter"
Inget han gjorde blev rakt eller passade.
Jag hade en svärfar som såg skillnad på 0.5 och 0.75 mm plåt. När han klippte plåt på ögonmått kunde man lägga bitarna på varandra och dom var precis lika stora. Samma sak när han sågade brädor. Han kunde såga en 100x100mm stolpe vinkelrät på ögonmått och slog raka spikrader på ögonmått.
Av någon anledning kunde han inte skära bröd rakt.

Jag är raka motsatsen behöver mäta allt. Kan inte såga rakt. Jag har dock insett att jag inte kan göra något på ögonmått.
 
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
1/2 Mutterdragare
Ser du någon möjlighet att du så småningom ska få en hel? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 13 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ser du någon möjlighet att du så småningom ska få en hel? 😂
Okej, jag får rätta till det: 1/2" mutterdragare 🙂
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Dagvattenkassett vid växthuset
[bild]
[bild]
vad är det för maskin du har ? ser spännande ut
 
Gör ett inhopp som inredningssnickare då min huvuduppdragsgivare råkat ta på sig jobb för någon halvårsomsättning utanför huvudsysselsättningen.

Gjort elementskydd som jag monterade i dag.
Nyinstallerade elementskydd i trä och integrerad trappa som leder till terrassen i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite i förbifarten begärdes trappa ut till terrassen. Har integrerat den i konstruktionen.
Nyinstallerade trätrappsteg med elementskydd integrerat i interiör vid ett soligt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För tidigt naturligtvis. Så är det på alla storbyggen. De jagar oss inredningssnickare i veckor och undrar när vi kommer. Sedan sätter vi upp fininredning innan golven är behandlade och innan målarna är klara.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 25 till
  • Laddar…
F Fredrik_THE skrev:
vad är det för maskin du har ? ser spännande ut
Hembyggd minilastare (farsan byggt) med en ännu mer hembyggd grävarm ( jag snickrat ihop).
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Gör ett inhopp som inredningssnickare då min huvuduppdragsgivare råkat ta på sig jobb för någon halvårsomsättning utanför huvudsysselsättningen.

Gjort elementskydd som jag monterade i dag.
[bild]
Lite i förbifarten begärdes trappa ut till terrassen. Har integrerat den i konstruktionen.
[bild]
För tidigt naturligtvis. Så är det på alla storbyggen. De jagar oss inredningssnickare i veckor och undrar när vi kommer. Sedan sätter vi upp fininredning innan golven är behandlade och innan målarna är klara.

Mvh Findus
Superfint! Vad kallas sånt nät @findus42 ? Är på jakt efter något liknande för skydd framför luftvärmepumpens innerdel
 
  • Gilla
CocaColisten
  • Laddar…
L lasa7 skrev:
Superfint! Vad kallas sånt nät @findus42 ? Är på jakt efter något liknande för skydd framför luftvärmepumpens innerdel
Vet inte om den har något speciellt namn. Det är tvåmillimeters förzinkad, perforerad stålplåt. Formatet var 1,5 x 3meter. Kostar typ 1200/m2. Vi behövde två plåtar till det ni ser och till några ytterligare rum.

Hade en nära-döden-upplevelse när jag klippte. Visste att det fanns typ 20% mer material än jag behövde från början. Fick använda smedernas gradsax. Då anger man rätt mått digitalt. Sedan för man in plåten mot stoppet och klipper. Remsade upp den första plåten enligt min lista. När jag går runt maskinen och ska hämta stämmer ingenting. 😳

Plåten har buktat sig lite uppåt och gått förbi stoppet. Lagt sig mot bultarna som håller stoppet. Remsorna är inte bara fel bredd. De kilar också. Alltså olika mått i var ände. En mardröm att rikta till och istället för en substantiell och värdefull spillbit så har jag ett gäng smala och oregelbundna småbitar över. Synd… annars hade du kanske kunnat köpa det du behöver från oss.

Mvh Findus
 
  • Ledsen
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
S
L lasa7 skrev:
Superfint! Vad kallas sånt nät @findus42 ? Är på jakt efter något liknande för skydd framför luftvärmepumpens innerdel
Perforerad plåt.
 
  • Gilla
lasa7
  • Laddar…
  • Gilla
lasa7
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Projektbudgeten är liten för detta projekt och för att få hylsan av motoraxeln så behövdes en glidhammare. Det fick bli en McGyver-variant av sådant som fanns hemma.

[bild]

Hylsan har dock sett sina bästa dagar (förstår inte riktigt hur det blivit såhär men iprincip är det sprickor vid varje stoppskruv.


[bild]

Nu ska jag nog sätta indikatorklockan på motoraxeln innan jag går vidare - är den krokig tror jag man får överväga plan B, sälja pumphuset i brons på skroten….
Fortsatte att ta isär. Nu är även lagren borta och det främre var i riktigt dåligt skick. Nytt likadant kostar 62kr…..

Nu finns inget mer att ta isär så det är dags att skaffa nya lager och axeltätningar. Även ny hylsa som impellern sitter på.

Axel med laget demonterat, fastspänt med en avdragare, på en verkstadsbänk med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.