3 405 837 läst · 18 294 svar
3406k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 160 inlägg
Jag tänker att jag parkerar den så solen inte når hjulet i alla fall, det lär väl göra något för hur länge plasten håller...Henningelvis skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Snyggt!ullberg skrev:Insåg att det var hög tid att byta ut förtöjningsutrustningen och eftersom jag för en gångs skull kom på det någon vecka innan sjösättning så kunde jag göra riktiga splitsningar istället för de ”panikpålstekar” som jag använt när jag inser det i samband med sjösättning
[bild]
[bild]
Nu återstår bara att såga bort sista gamla förtöjningsfjädern från bryggan där höstens försök till bortmontering slutade med att jag vred av örat på det sönderrostade schacklet, de nya fick schackel i rostfritt…
/U
Jag har fasta öglor för akterförtöjningarna men har valt att skippa det fram eftersom man allt som oftast vill lägga tajt vid lastning och lossning men slacka lite när båten ligger förtöjd.
Försökte splitsa ögon på mantlad, äldre tamp förra sommaren och kom fram till att det var inte värt besväret... Gissar att salt, sol och lite slitage var boven i dramat, var sjukt svårt att få i nålen och dra i tampen osv...
"Lite snett är också rakt" har haft projekt i helgen.
Altanbygge påbörjat...
Första altanen jag bygger, säkert mycket saker som inte är 100 rätt, men kikar man på den gamla altanen, som tidigare ägare lät bygga, som vi ansluter till, så behöver allt inte vara perfekt, den har stått i 8 år och mycket spännande lösningar under den.
Men 3 glada amatörer som fått härja och känns så här långt bra iallafall
Ska ut med lite Elkablar, lite vatten, en extra regel/bärlina i mitten sen är det bara börja mata trall...
/Jocce
Altanbygge påbörjat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första altanen jag bygger, säkert mycket saker som inte är 100 rätt, men kikar man på den gamla altanen, som tidigare ägare lät bygga, som vi ansluter till, så behöver allt inte vara perfekt, den har stått i 8 år och mycket spännande lösningar under den.
Men 3 glada amatörer som fått härja och känns så här långt bra iallafall
Ska ut med lite Elkablar, lite vatten, en extra regel/bärlina i mitten sen är det bara börja mata trall...
/Jocce
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
På den vänstra av de gamla tamparna syns en extra pålstek, i den satt en karbinhake som jag satte i bryggans ring just för att kunna lasta enklare får fundera på hur jag löser det framåt…T Testarn skrev:Snyggt!
Jag har fasta öglor för akterförtöjningarna men har valt att skippa det fram eftersom man allt som oftast vill lägga tajt vid lastning och lossning men slacka lite när båten ligger förtöjd.
Försökte splitsa ögon på mantlad, äldre tamp förra sommaren och kom fram till att det var inte värt besväret... Gissar att salt, sol och lite slitage var boven i dramat, var sjukt svårt att få i nålen och dra i tampen osv...
Jag är allt annat än expert men har lyckats även på gamla linor. Man får mjuka upp hölje och kärna lite samt ”mjölka” lite extra. Har till och med gjort en splits på en Lina som slitits av i en storm, den var ganska tight åtdragen i början… Men finns säkert gammalt/slitet tågvirke där det inte längre är möjligt/rimligt.
/U
Rev förgasaren på åkgräsklipparen som bara gått sämre och sämre under senare år.
Monterade ihop, drog dit den med "packning-på-burk" och lät torka och körde igång. Nu går den sämre om ens alls och det ryker och luktar bensin och kör jag ett tag ser jag hur det droppar, men inte exakt varifrån det kommer.
Min tanke är att jag satte packningen till den där grunkan som håller fast själva koppen på fel sätt och att det är där det läcker och tjuvar luft.
Det är lätt att göra fel när man inte har en aning om vad man håller på med. Å andra sidan lär man sig inget om man inte testar.😬
Monterade ihop, drog dit den med "packning-på-burk" och lät torka och körde igång. Nu går den sämre om ens alls och det ryker och luktar bensin och kör jag ett tag ser jag hur det droppar, men inte exakt varifrån det kommer.
Min tanke är att jag satte packningen till den där grunkan som håller fast själva koppen på fel sätt och att det är där det läcker och tjuvar luft.
Det är lätt att göra fel när man inte har en aning om vad man håller på med. Å andra sidan lär man sig inget om man inte testar.😬
Mitt tips när förgasare gunkat ihop över tiden: Injection cleaner. Fungerar utmärkt även på förgasarmotorer. Använde själv den på en MC som vägrade gå efter vintern (gick igång, stannade efter tre sekunder, vänta en stund, upprepa).tensiden skrev:Rev förgasaren på åkgräsklipparen som bara gått sämre och sämre under senare år.
Monterade ihop, drog dit den med "packning-på-burk" och lät torka och körde igång. Nu går den sämre om ens alls och det ryker och luktar bensin och kör jag ett tag ser jag hur det droppar, men inte exakt varifrån det kommer.
Min tanke är att jag satte packningen till den där grunkan som håller fast själva koppen på fel sätt och att det är där det läcker och tjuvar luft.
Det är lätt att göra fel när man inte har en aning om vad man håller på med. Å andra sidan lär man sig inget om man inte testar.😬
Körde rejält med rengöring i förgasaren när jag hade isär den. Den såg ren ut, så jag misstänker att en packning som var sprucken kan ha varit boven.T Troberg skrev:
Vabbar idag, så tog grabben med mig till verkstaden och justerade packningen som jag trodde jag satte fel sist. Lite (mycket) ojämn gång till en början och sen vägrade hålla igång utan att jag trixade med choken. Sedan lite bättre men fortfarande att den gick ojämnt och pendlade på högre varv. Till sist när den varit igång någon minut eller två verkade den hålla sig ok. Inga synliga läckor längre heller.
Ikväll skruvar jag på luftfiltret och kåpan ordentligt och provkör. Håll tummarna!
Om du har gammal bensin i så kan den gå dåligt pga det.tensiden skrev:Körde rejält med rengöring i förgasaren när jag hade isär den. Den såg ren ut, så jag misstänker att en packning som var sprucken kan ha varit boven.
Vabbar idag, så tog grabben med mig till verkstaden och justerade packningen som jag trodde jag satte fel sist. Lite (mycket) ojämn gång till en början och sen vägrade hålla igång utan att jag trixade med choken. Sedan lite bättre men fortfarande att den gick ojämnt och pendlade på högre varv. Till sist när den varit igång någon minut eller två verkade den hålla sig ok. Inga synliga läckor längre heller.
Ikväll skruvar jag på luftfiltret och kåpan ordentligt och provkör. Håll tummarna!
Då borde den ju brumma fint. Jag bråkade med en förgasare en gång som jag blåste rent och putsade sprutade rengöring på och i. Men jag fick inte bort allt skräp innan jag hade badat den i bensin. Då kom det ur en del skräp till. Jag lät den ligga ett antal timmar dränkt för att det skulle lösa upp all gammal smuts..tensiden skrev:
Nu vet jag inte hurdan förgasare du har men membran och sådant åldras och blir med tiden styva och fungerar inte som dom ska.