Jo, mycke gräs blev det... Kanske kör en gång till i morgon när det har torkat lite och mal ner det en gång till.
 
Skäms lite, men det var år sedan sist 😚


 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Jag tröttnade på att bara torrsimma när jag övar på laxstjärtar och handverktyg, så jag byggde något nästan användbart. En liten låda till en liten hyvel.
Svart hyvel i träask på verkstadsbänk, spån i bakgrunden, träbearbetning, fint hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 17 till
  • Laddar…
I ”det lilla” finner man det goda! 👍
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Rickard.
Jag hade verkligen inga planer att plocka ner växellådan eller att stanna ute till midnatt för den delen men fettsaneringen har gjort mig lite knäpp så nu blev det som det blev.

Maskindelar, kugghjul och axlar, demonterade, verktyg, arbetsbänk, mekanisk service eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet med fett är alltså att det blir stopp i oljekanalerna och varken olja eller fett för den delen kan komma fram dit det behövs, "Systemet" lever på gravitation och centrifugalkraften för att oljan ska levereras rätt och fett hör inte hemma där alls.

Possitiva är att allt trots det ser väldigt fint ut och i och med att det inte finna något mer att skruva isär på maskinen är det slut på överraskningar och allt från om med nu går åt rätt håll!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 11 till
  • Laddar…
Japp fett är ett gissel på många äldre maskiner där det skulle varit olja. Var samma på min fräs.
 
Rickard.
@DennisCA

Egentligen ganska förståeligt att det blir fel, precis alla äger en fettspruta som passar medans man inte äger nått för att få ner olja.
 
Jag installerade centralsmörjning av den orsaken, så nåt fett går inte att spruta in ens längre.

Industrimaskin, slangar, metallkomponenter, mekaniska delar, oljekanna, grå bakgrund, inga människor, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Jag spenderade delar av söndagen med att bygga en rullgrind, för att hålla inne lånehundar som vi har ibland, och även Sonen när han blir lite större (2.5 månader nu så ingen risk att han rymmer ännu ;) )
Ska dock dit ett magnetlås, men det var slut överallt igår så får bli senare :)

Träaltan med räcke framför blått hus, grönska, gräsmatta i bakgrunden, dagtid, molnigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck, staket, trädgård, litet blått hus, gröna träd, molnig himmel, blomkrukor, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lyckades även slinta och köra skruvdragaren i tummen, bitsen gick igenom tumnageln. Mindre skönt....

Ett finger med ett blåmärke under nageln, text indikerar olycka med en skruvdragare. Bakgrund är suddig natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle bara provköra jordborren och gjuta en liten testplint när jag stötte på en oklar PEM-slang som låg knappt 1dm djupt. Såklart gick det hål på slangen och vatten rann ut vilket gjorde mig konfunderad då inget ska finnas där.

Så gjutning byttes mot arkeologisk utgrävning. Efter lite grävande hittades en T-koppling strategiskt placerad under pallen med ved. Efter ytterliggare jakt så lokaliserades två avkapade slangbitar som stack upp ur marken under trallen. Så uppenbarligen något som inte är i drift. Jag svor lite och kapade bort det jag kom åt och tog lunch istället.

Ett slitet blått rör i en jordig grävning med synliga skador och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med trästolpar, jordhög och verktygsskaft synligt. Oordning, konstruktion pågår, naturmaterial och grävmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och kablar bland rasmassor och trä under en renovering eller rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delade delar av en nermonterad trampolin på en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 10 till
  • Laddar…
ullberg
OT och kanske borde posta i humorhörnan - men detta är ju ett exempel på när det är skönt att få tummen upp av ”trycklös” ;)

Skärmdump från webbsidan byggahus.se, gräsmatta med böjda metallstänger, sociala mediaknappar, reklam för huspriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer on topic: vad kör du med för borr? Och funkar det bra? Vi har en skurupsborren på landet och även om den lånas hem ibland skulle jag vilja ha något permanent hemma men skurups-mannen har slutat med distansförsäljning så letar efter ett alternativ…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
OT och kanske borde posta i humorhörnan - men detta är ju ett exempel på när det är skönt att få tummen upp av ”trycklös” ;)

[bild]

Mer on topic: vad kör du med för borr? Och funkar det bra? Vi har en skurupsborren på landet och även om den lånas hem ibland skulle jag vilja ha något permanent hemma men skurups-mannen har slutat med distansförsäljning så letar efter ett alternativ…
Jag har en Scheppach. Den var billigast av budgetvarianterna nu och kom med tre dimensioner på borr så jag slog till.
https://www.bauhaus.se/jordborr-scheppach-eb1700-51-7cc

Den var helt värdelös på att borra i PEM-slang och var inte sanslöst förtjust i större stenar men i övrigt gjorde den jobbet. Med tanke på hur dryg min gräsmatta brukar vara att gräva i så är jag mer än nöjd. Fick ta till spettet för att få loss någon enstaka sten som jäklades, men annars flöt det på bra.
 
T
Jag kände så väl igen mig i det Hans skrev, även jag har hittat underliga slangar, kablar och annat när jag grävt här hemma.

Senaste gräväventyret kommer här:

Den här bilden är från i början på förra veckan då jag vid tillfället inte var helt trycklös :)
Vi har sedan länge vetat om att vi har haft ett läckage på slangen på sjövattnet, men eftersom vi bara haft pumpen igång när vi har vattnat trädgården har vi inte riktigt bekymrat oss om det. Men efter att ha fyndat en hydrofor på auktion så har vi numera alltid tryck på sommarvattnet från sjön.

Vilket såklart gjorde det mindre lämpligt med ett hål på tryckledningen, men å andra sidan var det efter ett par dagar väldigt tydligt var hålet fanns någonstans, det var rejält blött och svampigt trots den branta slänten. Så spaden fick plockas fram och slangen är numera skarvad.

Dock är inte läckan orsakad av att jag arbetat, utan den som en gång grävde ner slangen tyckte det var en bra ide att tynga ner den med några större stenar.

Det är inte en bra ide.

Grävd grop med lerig vattenfylld botten och synliga rörfragment eller kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Slipa bort gammal fix och färg nya plattor skall läggas
 
Kedjan på cykeln hoppade i slutet av förra veckan, lite oförsiktigt trampade jag på den igen vilket ledde till att den kroknade lite. Detta ledde i sin tur till att den rullade dåligt genom bakväxeln varav i förlängningen ledde till att växelörat gick av.
Hade tänkt köra ett tag till på den kedjan och hade ingen i reserv till den cykeln.
Nu sitter i alla fall ny kedja på för veckan. Tog även tag i att beställa vevlager och en del verktyg som legat på köplistan bra länge. Så till helgen blir kanske en mer omfattade insats.

Verkar i alla fall som jag klarat växeln denna gång men nu finns en reserv i lådan, kanske den åker på också så kan nuvarande få en ordentlig tvätt och agera reservdel.

Använt både kedjebrytare och en skruvmejsel.

Även fixat slang på barnets cykel efter att metallröret in i slangen släppt och luften rymt, dagen innan mitt haveri.
 
  • Närbild av cykelkedja och växlar, smutsig, möjligen i reparation, utomhus på grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En cykelkedja och ett kedjebrytarverktyg ligger på en kartongbit. Verktygsarbete eller cykelreparation som pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.