3 397 778 läst · 18 271 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Hmm.. svårt med skämt i skrift...findus42 skrev:
Jag hade läst det tidigare inlägget och förstod att det är efterbilden.
Det är så snyggt gjort att det knappt går att se att karmen är förlängd.
Efter mitt hjärnsläpp tidigare i veckan gjorde jag idag ett mer lyckat försök att laga min Kap- & gersåg.
Anhållet som man justerar vinkeln mot har gått av.
Började att kapa två bitar vinkeljärn som svetsades ihop.
Efter lite kapade och slipande hade jag ett nytt anhåll redo att monteras.
Borrade, gängade och försänkte för att kunna montera anhållet.
Så där ja, ett betydligt mer lyckat försök att laga sågen.
Anhållet som man justerar vinkeln mot har gått av.
Började att kapa två bitar vinkeljärn som svetsades ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite kapade och slipande hade jag ett nytt anhåll redo att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrade, gängade och försänkte för att kunna montera anhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där ja, ett betydligt mer lyckat försök att laga sågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Har börjat stoppa tillbaka lite saker i kipphyveln som inte behövde lagas mest för att bli av med dom från bänken.
Ett återkommande problem är att alla oljekanaler på hela maskinen var fullproppade med fett så allt ska bort och nya nipplar monteras.
Jag hann med stora hjulet med slag-justeringen och "lagerhuset" som egentligen bara är stål mot järn och rikligt med olja.
Stötte även på en lustighet som jag antar tillverkaren får stå för även om jag inte riktigt förstår hur det kan ha hänt. Två snyggt borrade diagonala oljekanaler men det tredje är jag lite skeptisk till funktionen...
Ett återkommande problem är att alla oljekanaler på hela maskinen var fullproppade med fett så allt ska bort och nya nipplar monteras.
Jag hann med stora hjulet med slag-justeringen och "lagerhuset" som egentligen bara är stål mot järn och rikligt med olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stötte även på en lustighet som jag antar tillverkaren får stå för även om jag inte riktigt förstår hur det kan ha hänt. Två snyggt borrade diagonala oljekanaler men det tredje är jag lite skeptisk till funktionen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bra kämpat!Rickard. skrev:Har börjat stoppa tillbaka lite saker i kipphyveln som inte behövde lagas mest för att bli av med dom från bänken.
Ett återkommande problem är att alla oljekanaler på hela maskinen var fullproppade med fett så allt ska bort och nya nipplar monteras.
Jag hann med stora hjulet med slag-justeringen och "lagerhuset" som egentligen bara är stål mot järn och rikligt med olja.
[bild]
Stötte även på en lustighet som jag antar tillverkaren får stå för även om jag inte riktigt förstår hur det kan ha hänt. Två snyggt borrade diagonala oljekanaler men det tredje är jag lite skeptisk till funktionen...
[bild]
Ser ju lite lustigt ut det där. Kan det på något vis gå en kanal på utsidan av mässing-bussningen? Är det helt stopp eller går det blåsa genom hålet ? Någon avluftning så att oljan kan rinna ner (lättare) eller liknande?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Det skulle kunna vara så men det känns väldigt krångligt och generellt så vill man väl ha oljan på ovansidan för ner kommer den alltid av sig självt, det är då den princip som hela maskinens övriga smörjning bygger påJ JFrisk skrev:
Min första tanke var att något hänt och bussningen snurrat i järnet men jag vet inte hur det skulle ha gått till.
Redigerat:
Det var en snygg och smidig lösning!Åtgärden skrev:Blocketfyndade i somras en helt oanvänd Triton TRB001-fräs (800kr) som jag sedan dess tänkt bygga ett fräsbord med. Äntligen kom jag till skott.
Det blev en enkel men ack så smidig variant som är monterad helt i bordssågen.
[bild][bild]
Som tur var fanns färdiga M5-hål nere på fötterna, som tillsammans med ett par vinkeljärn bär hela konstruktionen. Kanske inte snyggaste lösningen men stabilt blev det.
Jaha, vad gör man med ett fräsbord då? Fräser iläggsringar såklart!
[bild] [bild]
Ringarna gjorda i 4mm akrylplast. Har sett att vissa ringar har olika hålmönster för effektivare dammuppsamling, så gjorde ett försök. Klurigt att hitta rätt hastighet för att inte helt förstoppa frässtålen, men gick tillslut...
[bild]
Såhär blev slutresultatet. Gjorde några olika storlekar och hålmönster för att se vad som funkar bäst. Ringarna hålls på plats med små magneter som snäpper fast i bordsskivan.
[bild]
Gjorde också ett par misslyckade försök att måla dem röda (den snabbaste färgen), men färgen tycktes aldrig vilja torka. Fel sorts färg? För gammal burk? Ingen aning. Nöjde mig istället med att lätt slipa ytorna för en frostad finish.
Nöjd.
Vad gjorde du skivan i för material? Har du någon särskild anordning för att höja/sänka fräsen, samt byta stål?
Mvh Mackk
TackM Mackk skrev:
Skivan är av valchromat. En sorts högkvalitets-mdf som finns i lite olika färger.
De fräsar jag sett från triton har alla haft smidiga lösningar för höj/sänk och verktygsbyte ovanför bord, så inget extra nödvändigt där.