Det här blir Semi-offtopic, men tänker många har bra idéer och input här ;)

Mekade lite Robotdammsugare igår (Ja, jag använde faktiskt verktyg och tryckluft så hör hemma i tråden ;) ), men 99% var rengöring.

Men insåg då att jag behöver bättre arbetsbelysning utöver de LED-armaturer som sitter i taket idag.
Välorganiserad verkstad, verktyg upphängda, hyllor med lådor, arbetsbänk, cykel, kompressor, belysning ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primärt över arbetsbänken (löses enkelt med en LED-armatur till med separat brytare tänker jag?), men frågan är om det finns något annat prisvärt och smart, som inte är allt för mycket i vägen (Ganska trångt där inne...), men som man ändå kan rikta till olika platser? (ibland mekar man ju på golvet eller bredvid bänken...)

/Jocce

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:

Mekade lite Robotdammsugare igår (Ja, jag använde faktiskt verktyg och tryckluft så hör hemma i tråden ;) ), men 99% var rengöring.

Men insåg då att jag behöver bättre arbetsbelysning utöver de LED-armaturer som sitter i taket idag.
[bild]

Primärt över arbetsbänken (löses enkelt med en LED-armatur till med separat brytare tänker jag?), men frågan är om det finns något annat prisvärt och smart, som inte är allt för mycket i vägen (Ganska trångt där inne...), men som man ändå kan rikta till olika platser? (ibland mekar man ju på golvet eller bredvid bänken...)

/Jocce
Jag köpte för ett tag sedan arbetsbelysning och stativ efter tips i någon tråd här. Används ibland även vid arbete vid arbetsbänken och är relativt lätt att flytta dit den behövs. Kanske du redan har någon bra lampa att nyttja?

Nyttjades även i vintras när elpriserna var som högst, drog avsevärt mindre än lysrören i taket och gav nog tom lämpligare belysning för arbetet jag gjorde då. Om det gav någon egentlig besparning att prata om är väl dock ytterst tveksamt.

Kan tilläggas att jag även kollade LED-amaturer vid något erbjudande men slutade med att jag avstod då jag tyckte färgåtergivningen var för dålig. Nu är den långt ifrån perfekt på arbetsbelysningen men den fanns redan hemma och kan lika gärna förvaras där den kan ge värde även under "förvaring".

Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:

[bild]

/Jocce
Jag har satt led i hela garagetaket men även på några ställen på vägg där jag kan fjärrstyra vid behov. Är grymt att nyttja när man polerar bil eller arbetar där kroppen "skymmer" ljuset från taket..

J JFrisk skrev:
Jag köpte för ett tag sedan arbetsbelysning och stativ efter tips i någon tråd här. Används ibland även vid arbete vid arbetsbänken och är relativt lätt att flytta dit den behövs. Kanske du redan har någon bra lampa att nyttja?

Nyttjades även i vintras när elpriserna var som högst, drog avsevärt mindre än lysrören i taket och gav nog tom lämpligare belysning för arbetet jag gjorde då. Om det gav någon egentlig besparning att prata om är väl dock ytterst tveksamt.

Kan tilläggas att jag även kollade LED-amaturer vid något erbjudande men slutade med att jag avstod då jag tyckte färgåtergivningen var för dålig. Nu är den långt ifrån perfekt på arbetsbelysningen men den fanns redan hemma och kan lika gärna förvaras där den kan ge värde även under "förvaring".
Har du någon länk till vad du köpte?

/Jocce

T trojlee skrev:
Jag har satt led i hela garagetaket men även på några ställen på vägg där jag kan fjärrstyra vid behov. Är grymt att nyttja när man polerar bil eller arbetar där kroppen "skymmer" ljuset från taket..
Ja, funderar som sagt på att köpa någon extra armatur och hänga ovanför arbetsbordet, men som sagt blir inte så mobilt om man vill rikta den någon annanstans...

/Jocce

Inlägg suddade åter till topic //mod

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Rickard. Rickard. skrev:
Jag är väldigt dålig på att behärska mig och vem det nu än är som ritat denna maskin så hade han verkligen service i åtanke då den nästintill faller isär.

Om det finns någon nyfiken men inte så intresserad så ser hela kipphyvelns kraftöverföring ut såhär med i mitt fall en två-växlad "växellåda", fascinerande enkelt om du frågar mig.
[bild]
(Fattar man fortfarande inte riktigt så har såklart Wikipedia lösningen, tänk gula delen uppochner [länk] )

[bild]
Med ett tomt skal orkar jag nog lyfta ner den från stativet som troligtvis blir ett av dom första riktiga jobben. Det måste bli mycket tyngre och stabilare men ändå "flyttbart" på något sätt, jag tänker en lösning med betong men inget är spikat.
Jättekul att du delar med dig! 👍
Har du kikat något på epoxigranit? Har aldrig provat själv, (och det är nog bra mycket dyrare än betong) men har sett en del fräsbyggen i det och det verkar kunna ha bra dämpningsegenskaper jämfört med betong.

Rickard.
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Jättekul att du delar med dig! 👍
Har du kikat något på epoxigranit? Har aldrig provat själv, (och det är nog bra mycket dyrare än betong) men har sett en del fräsbyggen i det och det verkar kunna ha bra dämpningsegenskaper jämfört med betong.
Nja jag har väl stött på det materialet någon gång på nätet men jag tror det är väldigt överkurs.
Det är egentligen bara en "bänkmaskin" och stativets uppgift är bara att hålla uppe maskinen och bordsstödet men enligt dom uppgifter jag har hittat på nätet så är detta stativ gissningsvis >150-200kg lättare än originalet och det märks. Ännu värre blir det av att avstånden mellan benen också är kortare.
Just nu tänker jag en ≈10cm tjock betongplatta som är lite större än hela maskinen med stora maskinfötter i ytterhörnen under befintliga stativet, ett annat alternativt är såklart att bulta fast maskinen direkt i garageplattan men jag är alltid skeptisk till det...

Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Årets näst sista? knivbyte på klipparen.
Gräset är långt och blött och fastnar överallt.

Låter som en mindre rengöring är på sin plats om/när det torkar upp.

Sorgligt merarbete.
Stora projekt upphandlas och drivs med ritningar. Min uppgift blir att först noggrant granska underlaget. Sedan malla och mäta på plats. Därefter tillverka och långt senare montera.
Varje gång som någonting i projektet justeras så går det ut nya kompletta underlag. Alla måste då kontrollera om ändringar berör deras arbete.
Praxis, men inte en absolut regel, är att det som ändrats markeras med moln eller avvikande färg eller på annat sätt. Underlaget i detta fall är typ 60 ritningar i A0 format. Vi har öppnat filerna och kollat de ark som varit relevanta för oss och inte sett några markerade ändringar. Det vi missat är att det i föreskrifterna i kanten tillkommit en omarkerad textrad. ”Tvärpost skall linjera med befintligt parti till höger”

Partiet till höger hör till en annan lokal och har tidigare inte varit relevant. Ritningarna är löjligt övermåttsatta och detaljerade. Men, som det visar sig, felaktiga. Det gigantiska överljuset (3,8x1,3m) som är klart för montage är 130mm för lågt.

Nu låter det som om jag försöker skjuta över mitt eget ansvar på beställaren. Så är det inte. Jag vet att även om en kund ger mig en ändring på baksidan av en tjugokronorssedel sent en lördagkväll efter 8 pints så blir det mitt ansvar och jag måste lösa problemet.

Steg ett. Egentligen i går.
Kapa överljusets stolpar så att det går att skarva i 130mm. Måste bli perfekt i vinkel och måste vara så rent snitt som mänskligt möjligt.

Överljuset är för stort för att lägga upp i någon av våra justersågar. Ingen klinga vi har tillgång till går igenom hela. Handklinga är bara fånigt. Teoretiskt kan det gå att få det i vinkel men knappast rent. Återstår att kapa med handverktyg. 🤔

Det här är vad jag hittade på.
EB9C769E-639B-48F5-994D-3CFF1F69723B.jpeg
Skapa konto

En låda i vinkel som kunde spännas på biten vid kapningen och förberedas med förborrning och skruvning i exakt rätt position.
Lådan kapades sedan helt igenom i justersåg.
Ena sidan monterades och spändes fast med tvingar vid kapstället. Den andra monterades och skjöts mot den andra så att en snål springa för Japansåg lämnades.
Kapade med jämna lugna drag med klingan vinklad för att undvika urslag i någon yta.
1BDCECAF-84E0-4E8D-8EBE-23C658E257D1.jpeg
Skapa konto

Med min vinkel får jag säga att det gick hyfsat.
14DA4D4D-7D31-4D3A-8C7C-82C3287C81FA.jpeg
Skapa konto

91E7BED9-FD4C-49D3-ADD5-4C64B592B5E6.jpeg
Skapa konto

Än en gång har jag undvikit att behöva ta till yrkessnickarens superkraft (händighet) och istället löst en svår uppgift med kreativt tänkande. En apa hade klarat själva kapet.

Jag har också ännu en arkitekt på listan över folk som inte under några omständigheter skall ha fast pris på någonting.

Mvh Findus

• Gilla
cpalm och 28 till
  • Laddar…
K
Smart och snyggt löst! Gillar framförallt det sista du skriver, som folk bäddar sängen får dom ligga!

• Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Smart och snyggt löst! Gillar framförallt det sista du skriver, som folk bäddar sängen får dom ligga!
Nja... inte så hårt. Undviker att ha kundrelationer som ens avlägset är låsta i negativa positioner. Vill vara på samma sida som beställaren.

Petat vidare under dagen.
Med Mafell Dybelborr går det att sätta centrumtappar med precision varsomhelst. Fräst grytor för mutter och bricka.
Träsnickeri, utskuren öppning, ihoplimmade träskivor, hantverk, verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Bit inlagd och bult åtdragen. Kanhända glaslisten duger med stumskarvar vill ogärna byta hela då den är limmad. Risken för skador är stor om hela måste brytas bort. Den sitter 3,5meter över marken.
Träsnickeri, en skarvförbindning av träbitar, verktyg i bakgrunden, arbetsmiljö, hantverksskicklighet, precision och omsorg i arbetet.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
mattetvilling och 13 till
  • Laddar…
Renoverat en vinkelväxel till slaghacken från 1965 med nya lager och packboxar så nu håller den min tid ut på jorden.
Maskin check😁
Verktyg check😄

• Gilla
P-plats och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.