K Kordan89 skrev:
Angående Bergkuben. Både 2st komplement / attefall? Har man bygglov på ena då eller är de helt enkelt en attefall 25m2 (30m2?) och en friggebod 15m2?

Mvh
K Kordan89 skrev:
Angående Bergkuben. Både 2st komplement / attefall? Har man bygglov på ena då eller är de helt enkelt en attefall 25m2 (30m2?) och en friggebod 15m2?

Mvh
C cpalm skrev:
En huvudbyggnad finns ju, det var ju den programmet handlade om. Men nu när de var på återbesök höll de på att snickra på de två komplementbyggnader frågan gällde.

Bisarraste var nog ändå hissen de hade byggt som hade blåst omkull och ramlat in till grannen. Själv skulle jag nog bli lite trött som granne och undra vad de håller på med, minst sagt.
Det stämmer att det ena är på bygglov (detaljplanen medger komplementsbyggnad om 30m2) och det andra är ett attefallshus via bygganmälan (25m2 och inte 30m2 - detta då vi hade ritat upp det och beställt stommen innan reglerna ändrades till 30m2 om det är för bostadsändamål). Så teoretiskt finns det utrymme för en friggebod utöver dessa två byggnader (15 kvm). Inte än på ett tag dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kordan89
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En huvudbyggnad finns ju, det var ju den programmet handlade om. Men nu när de var på återbesök höll de på att snickra på de två komplementbyggnader frågan gällde.

Bisarraste var nog ändå hissen de hade byggt som hade blåst omkull och ramlat in till grannen. Själv skulle jag nog bli lite trött som granne och undra vad de håller på med, minst sagt.
Nu lät det aningens mer dramatiskt än hur det var. Men faktum kvarstår att stormen tog trädet som tog hissen (kortfattat) och det kunde vi inte påverka. Men fixade det direkt såklart.
Vi har en väldigt bra dialog med grannen och har gjort mycket ihop. Hjälper varandra en del och pratar nästan varje dag. De bygger ytterligare ett till hus och de har väldig god insikt i de flesta detaljval vi gör. Vi har rätt tur eftersom de genuint är intresserade och samarbetet fungerar väldigt fint. Vi har inte heller gjort så mycket konstigt, förutom hissen då kanske. Vi knegar på.
Tog inte illa upp av kommentaren men fick inte ihop varför de skulle bli trötta på oss? Hahaha
Ok, jag förstår om vi skulle monterat hiss efter hiss efter hiss och alla skulle av oklara anledningar hamna på grannens tomt. ”Vad håller de på med?” hade varit en ganska given fråga då. Där håller jag med, då hade man nästan kunnat tolka det som om man hade gjort det för att jävlas lite ;)

Skämt å sido, om man undrar något så får man gärna ställa någon fråga. Det är bara roligt. Ha en skön lördag!
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Varför tycks alla nybyggare hata idén med att ha en fin trädgård? Om man nu riva upp hela ytan runt huset när man bygger och sen snygga till med grävmaskin så har man ju världens möjlighet att göra spännande trädgårdsrum av det. Men nä, det ska vara jämna proportioner av trädäck, rullgräs och asfalt.

Det är nog en balans av intresse, tid, ekonomi, prioritering, funktionalitet för de flesta. Det handlar nog inte om att hata själva idén om en fin trädgård.
Tycker själv det är extremt roligt med en trädgård som har karaktär och ”rumsindelningar”. Däremot är trädgård inte ett fulltidsintresse (än) även om det har växt sig starkare med tiden… Men vår vision är att jobba med växtligheter, nivåskillnader, vatten. Vi har ritat på en vision men det är också en process och tidskrävande att bygga upp en levande trädgård. Ser dock fram emot det även om vi redan påbörjat den resan.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
C
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Tog inte illa upp av kommentaren men fick inte ihop varför de skulle bli trötta på oss? Hahaha
Ja, det lät nog lite mer dramatiskt och galet på TV än vad det var i verkligheten :rofl:
Själv skulle jag nog vara lite mer "va faaan" om grannens hiss låg i min trädgård en dag. Men skönt att höra att det inte blev några bad feelings.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det lät nog lite mer dramatiskt och galet på TV än vad det var i verkligheten :rofl:
Själv skulle jag nog vara lite mer "va faaan" om grannens hiss låg i min trädgård en dag. Men skönt att höra att det inte blev några bad feelings.
Absolut, kanske inte något som händer i varje trädgård och hade grannen varit någon annan hade de kanske blivit irriterade :rofl: Men en olycka är svårt att förutse så mest glad att inget allvarligt hände :)

(Hissen lutade mot grannens friggebod i sten så hände inte så mycket förutom att en plåtdetalj fick bytas ut)
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Vill betona att jag inte är en person som anser mig ha ett miljötänk eller en person som visar miljöhänsyn. Det gör att jag slipper paradoxen beskriven ovan.
Nej, det gör du inte. Att någon ska dömas hårdare för att de anstränger sig att göra något bra och misslyckas? Att du ska slippa etiska konsekvenser för att du inte bryr dig? Vilken absurt självcentrerad inställning.

Däremot håller jag med om att det ofta blir mycket greenwashing, och jag kan ha svårt för vad som ibland blir marknadsföring när det borde vara miljöhänsyn. Arkitekter har ofta skuld i det, fast min övertygelse är att arkitekter i stort är oerhört medvetna om miljöproblematiken och gör så mycket de kan. Sen när det gäller just valet mellan att bygga eller inte bygga är det ju inte ett val som arkitekten är inblandad i, de kommer ju in i processen efter det redan har bestämts...

PS Jag instämmer i att stugparet i skogsbrynet var mina absoluta favoriter. Nästan så de hade det bästa boendet i slutet också!
 
Ni som gillade husflytten vill jag tipsa om denna dokumentären där samma kille flyttar ett hus i Malmberget:

Han har gjort en hel del imponerande husflyttar...
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.