G Gabbe1 skrev:
Fast å andra sidan, hur många anlitar en arkitekt när man vill försöka bygga med "normal" budget. Jag tänker att 90% av de som kan/vill/tänker anlita en arkitekt är ute efter mer påkostat och extravagant.
Nja det skulle jag inte hålla med om. En Arkitekt är väl precis som vilken konsult som helst och de kan mycket väl rita hus som är både vackra och enkla att bygga. Men såklart de husen kommer inte med i husdrömmar där man vill ha de speciella.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det alltid är en kamp att hålla undan från småprylar, bra att ha saker står framme. Många saker som stuvas undan och fyller skåp. I ett nybyggt hus går det lättare, men det vore kul se en vanlig vardag, utan iordningställning, om så där 10 år, hur det ser ut i Hockeymålvakten hem.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Mja håller inte helt med om det här med att ett nybyggt hus i sig inte kan anses vara miljövänligt. Det finns en stor brist på småhus i landet, relativt efterfrågan så att utöka detta ser jag inget fel i.

Problemet uppstår snarare i att många byggen fokuserar helt på att något ska vara på ett visst sätt, oavsett miljöeffekten. Exempelvis gjuta massa betongväggar istället för svenskt virke, importerat material istället för sådant som finns här i landet redan m.m.
Säger inte emot dig i någon del, kommentaren nedan är endast en utveckling av mina tankar.

Det finns dock en del hus på landet som är svårsålda, och det gäller inte endast Norrlands inland. Det kan exv vara 60/70/80-talshus i något mindre samhälle, ingen spektakulär utsikt osv. Ur miljöhänseende vore det väl bättre att ta sig an dessa styvmoderligt behandlade hus än att uppföra nya? Denna artikel sätter fingret på mina synpunkter. https://www.residencemagazine.se/li...ippa-radin-parson-bygger-hallbart-hus/7962109

Det kan lätt bli ett spel för galleriet när man betonar miljöhänsyn vid nybyggen, samtidigt som man förstår att det primära faktiskt är att bygga ett snyggt hus enligt sina drömmar. Sila mygg och svälja kameler. Detta tycker jag är ganska återkommande i Husdrömmar (och Grand Designs). Tycker även att arkitektkåren (i Husdrömmar genom Gert Wingårdh) ger uttryck för denna motsägelsefulla inställning.

Vill betona att jag inte är en person som anser mig ha ett miljötänk eller en person som visar miljöhänsyn. Det gör att jag slipper paradoxen beskriven ovan.

/PM
 
  • Gilla
Viktualia och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
folk har inte tid att hålla på med trädgård längre var vanligare för när det fans flera hemmafruar

en trådgård kräver otroligt mycket jobb så om folk har andra hobbys redan så finns ingen tid till trädgården
Var du ironisk här? Om inte så var väl det här en otroligt grov generalisering. Att arbeta med sin trädgård och utveckla och ta han om den kan absolut vara ett fritidsintresse och är det fortfarande.

Vissa hobbies och intressen går kanske upp och ner i perioder men tycker verkligen inte att trädgård är en sådan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Eller är det medvetet att de blir kalt inomhus? I dessa program när folk bygger sina moderna drömhus så verkar minimalismen vara härskande.
Dessutom förenklar och "rensar" man nog numera, kanske omedvetet, för att göra det enklare för robotdammsugaren att ta sig fram och komma åt över allt.
Viktigare än att det ser "hemtrevligt" ut på TV :cool:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Var du ironisk här? Om inte så var väl det här en otroligt grov generalisering. Att arbeta med sin trädgård och utveckla och ta han om den kan absolut vara ett fritidsintresse och är det fortfarande.

Vissa hobbies och intressen går kanske upp och ner i perioder men tycker verkligen inte att trädgård är en sådan.
man ser det direkt på forumet att folk väljer trä däck som tar up hela tomten istället för trädgårdar så klart finns det några som fortfarande har det so m intresse men inte på samma utsträckning som för 50 talet fram till 80 tal skulle jag säga att det var mer poppis i villa områderna runt om i sverige sen såg det ju annorlunda ut vad folk hade råd med att göra i sin trädgård alla hade inte råd med stensätning fontäner
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
M maria01 skrev:
man ser det direkt på forumet att folk väljer trä däck som tar up hela tomten istället för trädgårdar så klart finns det några som fortfarande har det so m intresse men inte på samma utsträckning som för 50 talet fram till 80 tal skulle jag säga att det var mer poppis i villa områderna runt om i sverige sen såg det ju annorlunda ut vad folk hade råd med att göra i sin trädgård alla hade inte råd med stensätning fontäner
Ligger nog mycket livstilstrender och prioriteringar i detta. Vill man grilla och dricka öl med polarna i solen så kanske ett rejält trädäck med plats för matsalsbord och badtunna känns rätt. Mina morföräldrar hade en stor pool omringad av vass och jävlig ölandssten istället, lite samma koncept men en annan tidsålder. De nya ägarna har såklart täckt rubbet med tryckt trä istället....

Om 50 år kommer man titta tillbaka på alla dessa öknar av tryckimpregnerat trä och undra vad fan vi höll på med...
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
kostade verkligen bara 100000 att flytta huset?
 
M maria01 skrev:
kostade verkligen bara 100000 att flytta huset?
De sa väl 160 000 kr för flytt. 100 000 var priset för huset om jag minns rätt.
 
Minns det som att huset i sig var gratis, offert på flytt var 100k, faktisk kostnad 160k, totalt blev det typ 500k?
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Minns det som att huset i sig var gratis, offert på flytt var 100k, faktisk kostnad 160k, totalt blev det typ 500k?
De 500K inkluderade väl en hel del ombyggnads- och inredningsarbeten också?
Dvs inte bara flytt av huset.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
500k var inkl schakt, grund "halvfärdigt avlopp" samt riktning och förstärkning av huset
Flytten gick på 160k
 
Angående Bergkuben. Både 2st komplement / attefall? Har man bygglov på ena då eller är de helt enkelt en attefall 25m2 (30m2?) och en friggebod 15m2?

Mvh
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
Både attefall och friggebod är komplementbyggnader och kräver en 'huvudbyggnad' för att få byggas. Men det är ju inga problem att söka bygglov för ett 30 kvadratmeter stort hus och köpa en attefallsbyggsats. Men rent juridiskt blir det inget attefallshus.
 
C
useless useless skrev:
Både attefall och friggebod är komplementbyggnader och kräver en 'huvudbyggnad' för att få byggas.
En huvudbyggnad finns ju, det var ju den programmet handlade om. Men nu när de var på återbesök höll de på att snickra på de två komplementbyggnader frågan gällde.

Bisarraste var nog ändå hissen de hade byggt som hade blåst omkull och ramlat in till grannen. Själv skulle jag nog bli lite trött som granne och undra vad de håller på med, minst sagt.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.