242 060 läst · 2 467 svar
242k läst
2,5k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 645 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 645 inlägg
Vi har bott här lika länge ungefär men aldrig haft en så här sen blomning tidigare.Maria T skrev:
Nu bor vi sjönära (Mälaren) och vattentemperaturen i sjön är ovanligt hög för tillfället vilket kan hjälpa till.
Här på fritidstomten - fibblor, maskros och lavendel!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Och i stan är det mest cyklamen som håller ställningen fortfarande, ibland nedfallna lönnlöv.
Det är frost-prognos i natt, så det är dags att ta in de sista kämpande dahliorna.
Men, julrosorna är redo att ta över!!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det är frost-prognos i natt, så det är dags att ta in de sista kämpande dahliorna.

Logga in
Skapa konto
Men, julrosorna är redo att ta över!!

Logga in
Skapa konto
Jiji skrev:
Julrosor är så värdefulla i trädgården. Det är ju inte så mycket som blommar under vintern men att gå ut och upptäcka en nyutslagen julros gör att jag klarar mig över vintern.
Jag har upptäckt att om julrosorna får lite benmjöl i januari/februari och lite extra vatten under perioder (under sommaren) utan regn växer de på sig och producerar större antal blommor och dessutom kraftigare blommor. Du kan ju testa om du vill.

Logga in
Skapa konto
Min lilla julros har inte slagit ut ännu, den har bara växt på höjden..Så här har den i stort sett ut sen den 15 nov

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Påskliljorna och snödropparna har börjat att titta upp. Också sett att vintergäcken har börjat visa sina blad
Det är inte säkert att den kommer att öppna sig mer. Det kan vara att den haft det lite tufft. Det vi ser som kronblad på julrosor är egentligen hylleblad och den kan ha blivit lite skadad. Själva blomman med nektar är där innanför och kan mycket väl (troligen) ha blommar över för länge sedan.K Kakelugnen566 skrev:
Men det kan komma fler knoppar.
Gödsla den nu, gärna med benmjöl. Ge den gärna lite kompost eller annan mull och vattna den under sommaren när det är torrt så kommer du att få fler och fler blommor för varje år.
Ok, tack. Jag gav benmjöl för ngra dgr sen, som du skrev sist, så vi får se om den vill blommaJiji skrev:
Det är inte säkert att den kommer att öppna sig mer. Det kan vara att den haft det lite tufft. Det vi ser som kronblad på julrosor är egentligen hylleblad och den kan ha blivit lite skadad. Själva blomman med nektar är där innanför och kan mycket väl (troligen) ha blommar över för länge sedan.
Men det kan komma fler knoppar.
Gödsla den nu, gärna med benmjöl. Ge den gärna lite kompost eller annan mull och vattna den under sommaren när det är torrt så kommer du att få fler och fler blommor för varje år.
Jiji skrev:

Logga in
Skapa konto
Har du sett! Jag trodde att den hade nickat för gott, för vi fick snö och kyla här för ngr veckor sen. Och jag såg på blomman att en del av stjälken såg vissen ut, men den tog sig! Och äntligen slagit ut, kul!

Logga in
Skapa konto
Några vintergäck blommar

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Mina snökrokus/vårkrokus börjar titta upp lite här och var i trädgården. De blir fler och fler för varje år som går. Färgen på dom går från ljust till mörkt lila. Växer både en och en och i små hobbar. Trevliga små blommor! ☺️👍
Den julrosen ska du vara rädd om. Den har den rena vita färg som man eftersträvar.K Kakelugnen566 skrev:[bild]
Har du sett! Jag trodde att den hade nickat för gott, för vi fick snö och kyla här för ngr veckor sen. Och jag såg på blomman att en del av stjälken såg vissen ut, men den tog sig! Och äntligen slagit ut, kul!
[bild]
Några vintergäck blommar[bild][bild]
Mina snökrokus/vårkrokus börjar titta upp lite här och var i trädgården. De blir fler och fler för varje år som går. Färgen på dom går från ljust till mörkt lila. Växer både en och en och i små hobbar. Trevliga små blommor! ☺️👍

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 645 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 645 inlägg
Jag har sån otur med Julrosor så snart ger jag upp (har väl sagt det i 20+ år dock).
Vid mitt tidigare sommarhus (farmors boende) i Stockholms skärgård, växte julrosor på de mest udda ställen.
Hos mig i Stockholms söderförort, nästan samma kommun som farmors hus, växer f*n inga julrosor trots att jag pysslar och flyttar. Snart är jag övertygad om att det beror på att vi har stora ekar och sur jord.
Älskar Julrosor, men här får de bo i kruka, njutas av, omplanteras och sedan dö...
Vid mitt tidigare sommarhus (farmors boende) i Stockholms skärgård, växte julrosor på de mest udda ställen.
Hos mig i Stockholms söderförort, nästan samma kommun som farmors hus, växer f*n inga julrosor trots att jag pysslar och flyttar. Snart är jag övertygad om att det beror på att vi har stora ekar och sur jord.
Älskar Julrosor, men här får de bo i kruka, njutas av, omplanteras och sedan dö...
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 109 inlägg