247 744 läst · 2 486 svar
248k läst
2,5k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
@Abies koreana - vad tittar du på när du sortbestämmer krokusen? Jag hade gissat på Pickwick annars.
Det var likadant när jag bodde i eget hus tills ett år när det plötsligt dök upp ett snödroppsblad 1,5 m från de andra. Kanske några myror flyttade på ett frö men orkade inte hela vägen fram till sin bostad?H hapazard skrev:
Annars så hamnar nog fröna oftast nära ursprungslöken så det kan vara svårt att veta vad som är en sidolök och vad som kommer från ett frö.
Hos mig fröar snökrokusarna av sig så det står det härliga till! Exempelvis har de utökat ett ställe i år.
Förra året kunde jag gå där utan att trampa på nån, i år får jag parera mina steg
Tyvärr så hade vi en väldig dimma igår så de är lite ledsna idag..😢
Förra året kunde jag gå där utan att trampa på nån, i år får jag parera mina steg
Tyvärr så hade vi en väldig dimma igår så de är lite ledsna idag..😢
Tänker att gräsklipparen borde dra runt fröna, Scillan har ex inga problem att sprida sig. Kanske får testa att köpa ett par olika namnsorter snökrokus och se om de sprider sig efter några år.BirgitS skrev:
Det var likadant när jag bodde i eget hus tills ett år när det plötsligt dök upp ett snödroppsblad 1,5 m från de andra. Kanske några myror flyttade på ett frö men orkade inte hela vägen fram till sin bostad?
Annars så hamnar nog fröna oftast nära ursprungslöken så det kan vara svårt att veta vad som är en sidolök och vad som kommer från ett frö.
Gräv upp några lökar från befintliga beståndet om du vill ha samma typ. Enklast är att ta en klump med lökar och en utan och bara byta plats på klump ett och två. Minst synligt är att gräva i mitten av beståndet då det fylls på från alla håll till nästa år.H hapazard skrev:
Snödroppar och krokusar..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jojo, men går ju inte att jämföra med om det fröar av sig..Z z_bumbi skrev:
Nu har det börjat komma lite av nästa omgång av vårblommor.
Rysk blåstjärna (Scilla siberica)?
En annan i blåstjärnesläktet.
Rysk blåstjärna (Scilla siberica)?

Logga in
Skapa konto
En annan i blåstjärnesläktet.

Logga in
Skapa konto