1 140 433 lÀst · 14 717 svar
1140k lÀst
14,7k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlÀgg
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlÀgg
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlÀgg
Precis. Om man inte har tid ta fram köttkvarnen Àr det mycket bÀttre alternativ Àn de dÀr puckarna. Jag kör sjÀlv dock alltid hÀngmörad högrev som jag grovmaler i kvarnen.Alfredo skrev:
Jag gillar ocksÄ löst packat istÀllet för smash men det Àr en smaksak
Jag Àr inte vegan, inte ens vegetarian.AndersMalmgren skrev:
GÄslever (foie gras) Àr dock nÄgot jag inte Àter och vill uppmana andra att ocksÄ lÄta bli. Uppfödning av gÄslever Àr djurplÄgeri. TvÄngsmatning (gavage), för att fÄ fram stora och feta levrar, Àr förbjuden i Sverige.
Hamburgare Àr i stort sett det enda som högrev duger till. Och köttgryta, förstÄs.AndersMalmgren skrev:
Ett rejÀlt lÄngt chilikok kan bli riktigt bra med grytbitar av högrev.
Boken "A Bowl of Red", av Francis X. Tolbert rekommenderas starkt för den som vill ge sig in i chilivÀrldens intrikata vÀrld.
En artikel i Expressen var min första kontakt med Tolberts recept "North Texas Red", men den artikeln hittar jag inte nu. HÀr Àr dock artikeltexten, med receptet och anvisningar för vad kocken och middagsgÀsterna ska göra medan de vÀntar pÄ att koket ska bli klart. Det tar 2-3 timmar, ungefÀr.
https://web.archive.org/web/20070505140312/http://www.hornfeldt.se/chili
Tips: att blanda margarita i en tillbringare Àr rationellt och spar tid (som man sen mÄste slÄ ihjÀl medan man vÀntar pÄ att chilin ska bli klar).
För att inte göra bort sig mÄste man veta vad som absolut inte fÄr finnas i en Riktig Chili:
- tomater
- vita bönor
- gul lök
- köttfÀrs
Redigerat:
Frysta hamburgarpuckar brukar dessutom innehÄlla lite annat Àn köttfÀrs och kryddor, tyvÀrr.AndersMalmgren skrev:
Jag brukar köpa ekologisk nötfÀrs, blanda den med lÀmpliga kryddor: salt, svartpeppar, vitlökspulver[*] och lite dijonsenap. MÀngd efter behag. Forma sen till lagom stora burgare och frys in styckevis.
[*] Puristen pressar förstÄs vitlöksklyftor, men det Àr överkurs för mig.