1 140 433 läst · 14 717 svar
1140k läst
14,7k svar
Vad blir det för mat?
Dagens middag blev mjölkstuvade makaroner & stekt falukorv med lite högre kötthalt - plus lite grönt & ketschup 😊👍
Förberedelse inför uppesittarkvällen är också ”check”
👍😊

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Förberedelse inför uppesittarkvällen är också ”check”

Logga in
Skapa konto
👍😊

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ofantligt gott. Är man lat gör man mos av Lidls pulvermos. Riktigt gott, klart bästa pulvermoset.K Kakelugnen566 skrev:

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg
Traditionell julmat tröttnar jag på efter två-tre dagar, äter jag julbord vilket händer kanske vart åttonde år så vill jag inte se skinka, rödbetssallad eller sill på flera månader.
Tur vi alla är olika.
Kvällens middag- ugnsrostade grönsaker med Halloumi och en god chorizo, att baka vitlök är pricken över i.
Imorgon blir det köttbullar m m.
Tur vi alla är olika.
Kvällens middag- ugnsrostade grönsaker med Halloumi och en god chorizo, att baka vitlök är pricken över i.

Logga in
Skapa konto
Imorgon blir det köttbullar m m.
Enligt mångårig tradition blir det kyckling i julmustsås i mellandagarna, eller som i år någon av dagarna precis före julafton.
Här är det på gång.
Och här på tallriken
Som vi redan vet så blir bruna maträtter inte snygga på foto här. Men det här är gott.
Och lättlagad, detta recept följdes nästan exakt.
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Fast jag tog dubbla mängden julmust, ca 4dl, och kokade ner det till ca 1,5dl i en kastrull, sen kan man slänga i resten av såsingredienserna och göra den klar i kastrullen, om man vill.
Kycklingfiléerna brynte jag runt om i stekpannan, tog upp och skivade i 1,5-2 cm tjocka skivor och och fortsatte sen steka och sen i med alla såsingredienser.
Jag provade dessutom tre varianter av dryck, apotekarns julmust (som också var i såsen), zeunerts julmust och en carniege porter.
Zeunerts tyckte jag passade bättre då den inte är lika söt. Portern kunde haft lite mer sötma, men passade ändå bra.
Jag kan inte riktigt välja vilket jag vill rekommendera, det ramlar nog ner till personligt tycke och smak.
Jag skulle velat prova en porter med något mer sötma, det hade nog blivit klockrent.
Här är det på gång.

Logga in
Skapa konto
Och här på tallriken

Logga in
Skapa konto
Som vi redan vet så blir bruna maträtter inte snygga på foto här. Men det här är gott.
Och lättlagad, detta recept följdes nästan exakt.
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Fast jag tog dubbla mängden julmust, ca 4dl, och kokade ner det till ca 1,5dl i en kastrull, sen kan man slänga i resten av såsingredienserna och göra den klar i kastrullen, om man vill.
Kycklingfiléerna brynte jag runt om i stekpannan, tog upp och skivade i 1,5-2 cm tjocka skivor och och fortsatte sen steka och sen i med alla såsingredienser.
Jag provade dessutom tre varianter av dryck, apotekarns julmust (som också var i såsen), zeunerts julmust och en carniege porter.
Zeunerts tyckte jag passade bättre då den inte är lika söt. Portern kunde haft lite mer sötma, men passade ändå bra.
Jag kan inte riktigt välja vilket jag vill rekommendera, det ramlar nog ner till personligt tycke och smak.
Jag skulle velat prova en porter med något mer sötma, det hade nog blivit klockrent.
Renoverare
· Värmland
· 1 083 inlägg

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg

Logga in
Skapa konto
Har alltid mycket färskriven pepparrot i min egengjorda rödbetssallad, men den pepparrot jag fick tag i verkade ha tappat stinget. Så, tog det som stod mitt framför ögonen på mig och tänkte det skulle göra susen 😁