Gårdagens middag: Det blev en lila måltid.. 😳😜👍 min nya favorit KÅLMAJA.. men denna gång gjord på rödkål (därav färgen..)..

Tallrik med Kålmaja gjord på rödkål, serverad med kokt potatis, inlagd gurka, äppelgele med chili, rödkål och lingonsylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbehör: Kokt potatis, inlagd gurka, rödkål (burk): äppelgele med chili samt lingonsylt!

Jag tog av allt 😍👍

Dekonstruerad banoffeepaj i glas med grädde, skivad banan, karamell och kexkross, dekorerad med choklad på toppen.
Skapa konto

Senare dessert:
Dekonstruerad Banoffeepaj.. (i glas)

• Gilla
  • Älska
fusion och 5 till
  • Laddar…
K
Snigla Snigla skrev:
Gårdagens middag: Det blev en lila måltid.. 😳😜👍 min nya favorit KÅLMAJA.. men denna gång gjord på rödkål (därav färgen..)..

[bild]

Tillbehör: Kokt potatis, inlagd gurka, rödkål (burk): äppelgele med chili samt lingonsylt!

Jag tog av allt 😍👍

[bild]

Senare dessert:
Dekonstruerad Banoffeepaj.. (i glas)
Är kålmajan mm Ediths recept?

Visserligen från igår, saffranspannkaka

• Två tallrikar med saffranspannkaka, serverade med grädde och sylt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fusion och 6 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Är kålmajan mm Ediths recept?
Edith? 🤔 (nån kul receptmakare som jag missat?)

Jag bara såg receptet flasha förbi i nån matgrupp och tog en screenprint 😊 (och jag har gjort samma sak innan, då kom det från nån annan.. så det är lurigt att veta varifrån det kom först!) 😊

Note: jag har också tomatpuré i…

Recept på kålpaj från Madeleine Sandahl med ingredienser som vitkål, sirap, köttfärs och soya. Matlagningstips och serveringsförslag med potatis och lingonsylt.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K
Snigla Snigla skrev:
Edith? 🤔 (nån kul receptmakare som jag missat?)

Jag bara såg receptet flasha förbi i nån matgrupp och tog en screenprint 😊 (och jag har gjort samma sak innan, då kom det från nån annan.. så det är lurigt att veta varifrån det kom först!) 😊

Note: jag har också tomatpuré i…

[bild]
Jo, det är samma, den här Madeleine kallar sig Madame Edith i sina kanaler

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
K
Har gjort en variant, men det var ingen grädde i det receptet, jag googlade kål & färs och då kom
kål & färsgryta från Ica upp. ( läs kommentarerna ifall du tänker laga detta recept! ett tips bara)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dags för rester. Farsan gillar att göra för mycket gravad lax och vi fick hem en påse från julfirandet i Bohuslän.
Så det blev en laxpaj igår kväll. Har aldrig gjort det på gravad fisk och det blev riktigt bra.
Purjo, vitlök, gräslök och mangold från trädgården.

Gravad laxpaj med purjolök, vitlök, gräslök och mangold, bakad i en vit oval form på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Oskick och 6 till
  • Laddar…
Torskrygg, kokt i sås av schalottenlök, vitt vin, dijonsenap o buljong.
Potatismos på mjölig potatis (använt fast oftast men mjölig är bäst - ingen protest)
Räkor, ärtor o dill.

• Torskrygg med räkor i sås, serverad med potatismos och gröna ärtor på en tallrik, dukad med glas och bestick på träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Håller delvis med - strimlorna när vi *svenskar* tänker Kebab, är en Döner Kebab, en Shish Kebab är ett spett. Shawarma liknar kebab, men kan vara i bitar och inte alltid strimlor. Oftast kött från lamm.
Är inte dryg, har vistats i många mellanösternländer under längre tid.
I Israel var det vanligt med kalkon mellan varven av lammkött . Sen skall det vara rejält med färska koriander och hummus föstås.
Märkliga var att i de palestinska områdena var det ingen större skillnad.
Däremot gjorde palistinierna godast falafel, men många kollegor som fick magsjuka av dessa 😕
I Teheran var det spett som gällde, favvon var med lammkotletter.

Frugan gjorde en sur soppa på fläskkött och en massa grönsaker. Till detta ris och egna vårrullar.
Till efterrätt blev det Irish Coffee på Glenmorangie.
Panna med sur soppa på fläskkött och grönsaker, med skål av ris och vårrullar i bakgrunden på köksbänken.
Skapa konto
Tre koppar Irish Coffee med vispgrädde står på en metallbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Biffcurry med russin och ris i en blå skål. Currysås med vitlök och sambal täcker köttet.
Skapa konto

Biffcurry med russin och ris till.
Curry
Vitlök
Sambal
Russin
Soya
Buljong
Creme fraiche

Serveras med röd paprika och purjolök. 👌

• Gilla
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.