engs
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ja salta kan du göra men max 15-20 minuter innan. Vid längre tid drar saltet ur vätska ur köttet så det riskerar att bli torrt.
Vad jag läst så ska man antingen salta som du säger strax innan, eller kanske minst en halv dag innan. Då vid längre tid får man effekten att saltet först drar ut lite vätska, sen späs saltet ut av saften och går in i köttet igen av att osmosen vänder tillbaka pga detta.

Om det ovan verkligen händer, eller den (vätskan) bara avdunstar i kylen, kan jag inte svara på. Tycker det ha fungerat fint när jag testat ivf, men aldrig utfört jämförande tester med samma köttbit och olika metoder.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ja salta kan du göra men max 15-20 minuter innan. Vid längre tid drar saltet ur vätska ur köttet så det riskerar att bli torrt.
Nja, det där stämmer inte. Helst ska man ju salta minst trekvart/en timme innan eller precis innan tillagning. Bästa resultat blir om man som nämnts i tråden precis saltar ett-två dygn innan och låter köttet ligga i kylskåp på ett galler så luften kan flöda runtom.
 
engs engs skrev:
Vad jag läst så ska man antingen salta som du säger strax innan, eller kanske minst en halv dag innan. Då vid längre tid får man effekten att saltet först drar ut lite vätska, sen späs saltet ut av saften och går in i köttet igen av att osmosen vänder tillbaka pga detta.

Om det ovan verkligen händer, eller den (vätskan) bara avdunstar i kylen, kan jag inte svara på. Tycker det ha fungerat fint när jag testat ivf, men aldrig utfört jämförande tester med samma köttbit och olika metoder.
Det ska vara som du säger.
 
raveper raveper skrev:
Jag kan ta en bild i frysen om du vill det. Har dock liknande det du visade och inget wagyu kött direkt.
Hur ofta köper du kött av en ”granne”?
Dvs inte nån vanlig matbutik *nyfiken*
 
Thomas59
T Trafikverket1 skrev:
Nja, det där stämmer inte. Helst ska man ju salta minst trekvart/en timme innan eller precis innan tillagning. Bästa resultat blir om man som nämnts i tråden precis saltar ett-två dygn innan och låter köttet ligga i kylskåp på ett galler så luften kan flöda runtom.
Gissar att du läst detta på någon webbsida men lika fel i alla fall. Fråga en kock i stället. Tunna köttskivor kan du salta strax innan grillning. Tjockare skivor 15-20 minuter innan. Hela stekar kan dock saltas något dygn i förväg om du vill ha en form av rimmning, varför man nu skulle vilja det om man har bra kött. Fisk som är lös i konsistensen mår dock gott av att rimmas en stund för fastare konsistens, om det ska grillas.

Var och en blir dock salig på sin tro så….
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Patrik440
Fick lite sug på grillat igår kväll.
Inget märkvärdigt så utan det blev grillkarré och ost/baconkorvar.
Grillad mat, köttstycken och korvar över glödande kol, grillfest, utomhusmatlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grillad köttbit och korv med potatissallad på svart tallrik, ett ölglas med skummande öl, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jesko tyckte också det såg gott ut men han hade precis ätit sin mat så jag fick ha mat å dryck för mig själv.
En hund sitter på en flätad stol, med en öl framför och tungan ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 7 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Gissar att du läst detta på någon webbsida men lika fel i alla fall. Fråga en kock i stället. Tunna köttskivor kan du salta strax innan grillning. Tjockare skivor 15-20 minuter innan. Hela stekar kan dock saltas något dygn i förväg om du vill ha en form av rimmning, varför man nu skulle vilja det om man har bra kött. Fisk som är lös i konsistensen mår dock gott av att rimmas en stund för fastare konsistens, om det ska grillas.

Var och en blir dock salig på sin tro så….
Självklart har jag läst det på webbsidor och på youtube, det är ju så jag konsumerar mycket informationen :)

Varför man skulle vilja ha en torr-rimning/dry brine tycker jag du borde prova så förstår du. Bra kött blir ju bara bättre med bra teknik. Jag tycker smaken förhöjs och man får en mycket bättre yta av att göra det.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Gissar att du läst detta på någon webbsida men lika fel i alla fall. Fråga en kock i stället. Tunna köttskivor kan du salta strax innan grillning. Tjockare skivor 15-20 minuter innan. Hela stekar kan dock saltas något dygn i förväg om du vill ha en form av rimmning, varför man nu skulle vilja det om man har bra kött. Fisk som är lös i konsistensen mår dock gott av att rimmas en stund för fastare konsistens, om det ska grillas.

Var och en blir dock salig på sin tro så….
Saltar man för tidigt så drar man ju ut vätskan ur köttet
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Saltar man för tidigt så drar man ju ut vätskan ur köttet
Som skrivits innan så ska man salta tidigt så ska det vara långt innan
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
nino nino skrev:
Som skrivits innan så ska man salta tidigt så ska det vara långt innan
Jo men då är det något annat.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
T Trafikverket1 skrev:
Självklart har jag läst det på webbsidor och på youtube, det är ju så jag konsumerar mycket informationen :)

Varför man skulle vilja ha en torr-rimning/dry brine tycker jag du borde prova så förstår du. Bra kött blir ju bara bättre med bra teknik. Jag tycker smaken förhöjs och man får en mycket bättre yta av att göra det.
Vi pratade om när man ska/bör salta. Du pratar om en annan matlagningsmetod, men visst, har tillämpat den tekniken länge men om det blir bättre är ju en smaksak. Vissa typer av kött funkar det fint med, andra inte.

Tror detta sidospår får avhandlas på annan plats.
 
Snigla Snigla skrev:
Hur ofta köper du kött av en ”granne”?
Dvs inte nån vanlig matbutik *nyfiken*
2-3 gånger om året. Gris eller kalv.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
2-3 gånger om året. Gris eller kalv.
Kalv är nom nom.. :giggle:

Märker du ingen skillnad på "cutikskött" och det du köper på annat håll? smak och konsistens.. och/eller utseende a la marmoreringar osv (såg bara en kommentar flyga förbi som du gav på nån köttbit som någon postat.. och blev nyfiken)

Vi köper av grannen (kalv el nöt, köpte även lamm av en annan granne innan) och vi upplever det som otrolig skillnad på köttet.. speciellt smakmässigt.

(har också beställt wagy-kött på annat håll - med olika marmoreringsgrader och från några olika raser.. och där knallade vi upp en snäpp till på listan över gott kött..)
 
Slipper ju oftast handla kött i butik som tur är.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Saltar man för tidigt så drar man ju ut vätskan ur köttet
Skröna
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.