1 033 178 läst · 13 927 svar
1033k läst
13,9k svar
Vad blir det för mat?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Jag gör egentligen inte anspråk på att få inflytande över namngivningsprocessen. Citerar dig ”Det är nog bättre att upplysa folk om att det är kotlett utan ben de köper.” vilket var precis vad jag gjorde. Mitt inlägg var enbart tänkt som konsumentupplysning, och ja, jag förstod vad du menade med fläskytterfile.Mikael_L skrev:Det är kanske vettigare att du/vi ger oss på att upplysa folk, än att vi försöker få inflytande över namngivningsprocessen.
Varför ska en bil få heta Firebird, det är ju knappast en fågel ... ändå ...
Varför heter det att "man filéar fisk".
Jag tror du får acceptera att du inte kan diktera hur namn sätts och hur språket utvecklas.
Det är nog bättre att upplysa folk om att det är kotlett utan ben de köper.
edit:
Om det glädjer dig så kan jag meddela att jag håller med dig på något mer teoretiskt, tekniskt plan.
Men jag är ju också pragmatisk och vet att jag lever i världen, bestämmer inte över världen, och får helt enkelt acceptera att folk säger fel, att en del saker får knäppa eller missvisande namn.
Jag har irriterad mig på ord som CD-skiva och andra tautologier, jag har irriterat mig på att ordet coke eller cola blir en allmän benämning på coca-cola liknande drycker, men också att en del menar att det bara kan vara just cocacola man menar.
Det ena för att det är för diffust, det andra för att det är för fyrkantigt.
Jag kan räkna upp hur mycket som helst, men trots allt har jag överlevt.
Otyget att namnge matvaror på ett sätt som är ägnat att lura konsumenten bör dock motarbetas i alla led. Är helt övertygad att många köper fläskytterfile i tron att det är fläskfile, eller i alla fall en variant på fäskfilé, bara lite billigare, vilket det ju inte alls är.
Palak paneer med ris och naan. För första gången någonsin så lyckades jag få till naan som smakade och kändes ungefär som på restaurang. Hemligheten är som bekant att få upp värmen rejält vilket pizzaugnen lyckades med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Ja det är riktigt och bör också vara så men alternativet för butikerna är att kalla styckdetaljen för benfri kotlettrad eller ännu värre fläskhare (äldre svenskt namn) och lär då få sänka priset ytterligare.Mikael_L skrev:
Även om man kan se ”fläskytterfilén” som en benfri fläskkotlett så är det inte alltid riktigt så. Fläskytterfilén, alltså den benfria kotlettraden, styckas oftast från bakre delen av kotlettraden på grisen och är lite mindre och magrare och fettkappan har tagits bort, dvs mindre smak. Att benet saknas gör att smaken blir sämre. Benet bidrar nämligen med smak vid tillagningen. Säljs därför ofta färdigmarinerad. Så du får helt riktigt en sämre styckdetalj och därför bör priset också vara lägre.
Ditt konstaterande att det ”…är märkligt..” att priset är lägre på den benfria kotlettraden visar ju just på att butiken lyckats dupera dig att tro att du gör ett kap. Ännu värre är att vissa butiker tar ut ett HÖGRE kilopris för ytterfilén dvs. fläskharen, då kunderna associerar ordet filé med lite dyrare/bättre kött.
Därmed inte sagt att fläskhare är en dålig styckdetalj. Rätt tillagad kan den bli riktigt god.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 248 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 248 inlägg
Salta kan man väl göra innan ändå, i vilket fall om man har en större bit kött? Det bränns inte som pepparn.Thomas59 skrev:
Helst ett dygn innan, i kylen på nån form av galler så det inte ligger direkt an. Då saltet är den enda av kryddorna i marinaden som kan tränga in i köttet. Jan-Boris har min respekt, inte meningen säga emot honom...
Typ: https://wagyushop.com/blogs/news/guide-to-salting-meats-types-of-salt-etc
Så kan man köra på resten av kryddorna sen om man vill.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Ja salta kan du göra men max 15-20 minuter innan. Vid längre tid drar saltet ur vätska ur köttet så det riskerar att bli torrt.engs skrev:Salta kan man väl göra innan ändå, i vilket fall om man har en större bit kött? Det bränns inte som pepparn.
Helst ett dygn innan, i kylen på nån form av galler så det inte ligger direkt an. Då saltet är den enda av kryddorna i marinaden som kan tränga in i köttet. Jan-Boris har min respekt, inte meningen säga emot honom...
Typ: [länk]
Så kan man köra på resten av kryddorna sen om man vill.