A
Köpte ett 1/4 djur häromdagen, uppfödd och slaktad 1km från mig. Har haft fullt upp med att packa och frysa, men entrecôten var bland det vackraste jag sett. Tillagad idag, den var himmelsk.
Två råa biffar på skärbräda, marmorerade och tjocka, redo för tillagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
Idag fick jag erbjudande om att köpa 1/4, eller 1/2 ko, som snart ska gå till slakt.
Typ 2-3 km härifrån, men slakteriet är dock lite över en mil bort.

Jag har köpt en gång förut därifrån, och är sugen på att ta en ny batch.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Maria T
A atomlab skrev:
När jag förra sommaren bodde vid Hornsberg strand (för övrigt ett hemsökt ställe gastronomiskt) så var piren det enda stället som defakto ens var öppet efter kl 20. Men hade nästan alltid bord eller att man fick vänta i kanske 15min i baren och ta en kall.
Ja, jag kanske är lite nojjig med att våga chansa att få bord och så var det det där med att on-linebokningen inte funkade och sen när vi anlände (visserligen kl 18 för att det var måndag och mitt sällskap ville inte ha en sen kväll) så var det ett rätt stort antal långa bord bokade, jag talar sällskap om 10-18 personer, så tycker ändå att vi hade lite tur som fick plats. Bodde jag nästgårds skulle jag gå dit oftare och då våga chansa.
Området har ju blivit rätt häftigt, vatten nära är alltid fint. Tycker ändå jag sett rätt många vad jag tror är restauranger när jag promenerar där men det kan ju vara utpräglade lunchställen, vad vet jag.
(Vad jag vet är att när jag växte upp gick det inte ens att gå längs med vattnet där, det var ett grustag från 1930- ca 2000)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag fick jag erbjudande om att köpa 1/4, eller 1/2 ko, som snart ska gå till slakt.
Typ 2-3 km härifrån, men slakteriet är dock lite över en mil bort.

Jag har köpt en gång förut därifrån, och är sugen på att ta en ny batch.
Det är ganska meningslöst att köpa kött i mindre mängder än 1/4 ko. Det blir bara dyrt och krångligt att hålla på och småhandla. Dessutom hamnar pengarna på bättre ställe om du köper direkt.
Slå till!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag fick jag erbjudande om att köpa 1/4, eller 1/2 ko, som snart ska gå till slakt.
Typ 2-3 km härifrån, men slakteriet är dock lite över en mil bort.

Jag har köpt en gång förut därifrån, och är sugen på att ta en ny batch.
Det tycker jag låter som en bra idé(y)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Efter gårdagens fråga om marinad så roddade jag ihop en på en höft
Vet inte exakt vad jag hedde i, men det blev nog några msk vardera av olivolja, balsamvinäger och rödvin. Sen lite salt, soja, svartpeppar, vitlökspulver (iddes inte hacka en vitlök) lite bbq-sås, lite av någon cajun chicken kryddblandning jag har och lite liquid smoke (tänkte typ en tsk, men det råkade bli mycket mer).
Ja typ så
Nu skivade jag upp den och steker.
[bild]
Ja.. och hur blev det. Hjälpte det till att möra köttet eller smakade det bara lite kryddat?
 
mowatom skrev:
Köpte ett 1/4 djur häromdagen, uppfödd och slaktad 1km från mig. Har haft fullt upp med att packa och frysa, men entrecôten var bland det vackraste jag sett. Tillagad idag, den var himmelsk.
[bild]
Ser ju inte ut som något speciellt direkt.
 
A
raveper raveper skrev:
Ser ju inte ut som något speciellt direkt.
18-20 cm utan Ica sladdrighet. Visa gärna en bild på ngt du har som är bättre. Eller ta en tupplur.
 
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
18-20 cm utan Ica sladdrighet. Visa gärna en bild på ngt du har som är bättre. Eller ta en tupplur.
Jag kan ta en bild i frysen om du vill det. Har dock liknande det du visade och inget wagyu kött direkt.
 
Maria T Maria T skrev:
Ja, jag kanske är lite nojjig med att våga chansa att få bord och så var det det där med att on-linebokningen inte funkade och sen när vi anlände (visserligen kl 18 för att det var måndag och mitt sällskap ville inte ha en sen kväll) så var det ett rätt stort antal långa bord bokade, jag talar sällskap om 10-18 personer, så tycker ändå att vi hade lite tur som fick plats. Bodde jag nästgårds skulle jag gå dit oftare och då våga chansa.
Området har ju blivit rätt häftigt, vatten nära är alltid fint. Tycker ändå jag sett rätt många vad jag tror är restauranger när jag promenerar där men det kan ju vara utpräglade lunchställen, vad vet jag.
(Vad jag vet är att när jag växte upp gick det inte ens att gå längs med vattnet där, det var ett grustag från 1930- ca 2000)
Ja 10-18 pers är lite väl mastigt på drop in

Utbudet är bra. Problemet är att det är omöjligt att få mat efter kl 20 på kvällarna, restaurangerna stänger helt eller köket kl 20. Har aldrig ätit mat från Ica så ofta som när jag bodde där under 2 korta månader.
 
Vad har de för mat på Ica efter 20?
 
Mikael_L
raveper raveper skrev:
Ja.. och hur blev det. Hjälpte det till att möra köttet eller smakade det bara lite kryddat?
Nu är ju den fläskytterfilen kotlett som redan är saltvattenmörad, så jag upplever inte att den blev något mörare.
Men smaker trängde ju dock in. Färg från marineringen fanns bara 1 mm in, men smaker hade trängt in i hela? köttbiten.
Det blev något lite för mycket liquid smoke, men det funkade fortfarande, alla tyckte det var gott.

Jag tror jag ska prova mer framöver, framförallt med andra kryddningar.
Nu körde jag bara på något enkelt och lite 'safe'.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Grill med kebabspett, köttfärsrullar, och grönsaker på glödande grillgaller utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 8 till
  • Laddar…
Thomas59
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är ju den fläskytterfilen kotlett som redan är saltvattenmörad, så jag upplever inte att den blev något mörare.
Men smaker trängde ju dock in. Färg från marineringen fanns bara 1 mm in, men smaker hade trängt in i hela? köttbiten.
Det blev något lite för mycket liquid smoke, men det funkade fortfarande, alla tyckte det var gott.

Jag tror jag ska prova mer framöver, framförallt med andra kryddningar.
Nu körde jag bara på något enkelt och lite 'safe'.
Marinad är ett otyg som absolut inte mörar köttet. Inte heller tränger smakerna in, annat än marginellt. Torka av och grilla köttet som det är med salt och peppar mot slutet så inte kryddorna bränns. Gillar man inte köttsmaken kan man pensla på lite glaze mot slutet av grillningen eller ännu hellre efter att man skurit upp köttet. Enskilt viktigast är att låta köttet vila efter grillningen (stekningen). Vira in köttet i slaktarpapper, absolut inte folie, och låt köttet vila 10 minuter till en halvtimme.

Finns förresten ingen styckdetalj som heter fläskytterfilé. Det är benfri kottlettrad som döpts om för att låta lite godare, och dyrare.

https://www.kristianstadsbladet.se/ostra-goinge/jan-boris-moller-slog-hal-pa-matlagningsmyter/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Marinad är ett otyg som absolut inte mörar köttet. Inte heller tränger smakerna in, annat än marginellt. Torka av och grilla köttet som det är med salt och peppar mot slutet så inte kryddorna bränns. Gillar man inte köttsmaken kan man pensla på lite glaze mot slutet av grillningen eller ännu hellre efter att man skurit upp köttet. Enskilt viktigast är att låta köttet vila efter grillningen (stekningen). Vira in köttet i slaktarpapper, absolut inte folie, och låt köttet vila 10 minuter till en halvtimme.

Finns förresten ingen styckdetalj som heter fläskytterfilé. Det är benfri kottlettrad som döpts om för att låta lite godare, och dyrare.

[länk]
Och den finaste kotletten heter lomo de bellota från ibericogris
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.