Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu har jag lagt ca 130gr halvjäst och nyss omknådad deg i några byttor.
Jag missade ju det där med Dollarstore, så det fick bli "man tager vad man haver".
Hmm, 130 gram pizzadeg räcker inte till pizzor med 25cm diameter, det räcker till typ 20cm dia, kanske någon cm mer, beroende på hur tunna man vågar göra bottnarna.
Så nästa gång satsar jag nog på 200 gram deg för varje "boll".

Men bolltricket var bra, mycket enklare att få hyggligt runda pizzor än när jag "skär" ut en bit deg från en stor klump.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
I da blev de lide pizza egentillverkad, ha en trevlig helg.( Fy va got de ble )
Hemgjord pizza med tomat, ost och kryddor på en ugnspanna, salladsskål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(y)
 
  • Gilla
AnneFi och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Har ätit Lindströms kycklingklubbor och en god Dansk öl.
Ibland är det enkla gott nock. Kycklingklubbor på tallrik med en burk dansk öl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Aldrig sett de där, men jag tycker ICAs färska Högrevsburgare funkar bra, annars Lindströms är bra för att vara frysta. De har lite olika varianter, brukar köra deras Angus Oroginal eller Kvick :)
[länk]
Är nog rätt lokalt här i Östergötland så ingen större spridning... Bjursunds slakteri är ett litet slakteri med fokus på kvalitetskött, slaktar bla wagyu från den enda? (första?) gården med wagyu kött i Sverige.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Dessa är svårslagna vad gäller köpeburgare, bjursunds slakteri i valdemarsvik! [bild]
Annars är det att hitta fetaste högrevsbiten och mala själv som gäller!

S swirve skrev:
Dessa är svårslagna vad gäller köpeburgare, bjursunds slakteri i valdemarsvik! [bild]
Annars är det att hitta fetaste högrevsbiten och mala själv som gäller!
Hoppas du menar bjursunds slakteri inköpta i valdermarsvik så inte allt för många smålänningar från tjust socken i Småland får migrän. Känsligt det där nära länsgränsen…. :cool:

Bra burgare oavsett. Finns ju några lokala burgarställen som kör dessa rakt av och ändå erbjuder en bättre produkt av vissa ställen som påstår att de maler själv. Tycker slakteriet generellt är riktigt bra med de detaljerna dom erbjuder men tidvis har de misslyckats lite med gasen vid förpackningen av det köttet som de inte vacumpackar så hållbarheten har ibland varit år de kortare slaget.
 
M myrstack skrev:
Hoppas du menar bjursunds slakteri inköpta i valdermarsvik så inte allt för många smålänningar från tjust socken i Småland får migrän. Känsligt det där nära länsgränsen…. :cool:

Bra burgare oavsett. Finns ju några lokala burgarställen som kör dessa rakt av och ändå erbjuder en bättre produkt av vissa ställen som påstår att de maler själv. Tycker slakteriet generellt är riktigt bra med de detaljerna dom erbjuder men tidvis har de misslyckats lite med gasen vid förpackningen av det köttet som de inte vacumpackar så hållbarheten har ibland varit år de kortare slaget.
Nä, bjursunds slakteri ligger i valdemarsvik! Bjursunds säteri ligger i tjust... Och köttet kommer från gårdar på båda sidorna länsgränsen!,
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Vietnamesiska köttbullar i sås garnerade med sesamfrön och örter i en stekpanna på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gårdagens middag iofs - vietnamesiska köttbullar.
Jag misslyckades hitta vem som tipsat om det tidigare i tråden(har för mig att det var här iaf) men ett stort tack för tipset, fantastiskt gott!
 
  • Gilla
  • Wow
AnneFi och 6 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
[bild]
Gårdagens middag iofs - vietnamesiska köttbullar.
Jag misslyckades hitta vem som tipsat om det tidigare i tråden(har för mig att det var här iaf) men ett stort tack för tipset, fantastiskt gott!
Var det inte Anna_H eller någon av "Mariorna" tro?
Ska prova den rätten vid tillfälle, lät gott!
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var det inte Anna_H eller någon av "Mariorna" tro?
Ska prova den rätten vid tillfälle, lät gott!
Tack! @MariaiÖstergötland var den som tipsade om rätten :ok::)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Om det är någon som likt mig också vill prova men inte hittar några vietnamesiska rätter i tråden så beror det på att köttbullarna var koreanska :) Här är receptet: [länk]
Tack! Visste att det var något som skavde och förklarar varför jag inte hittade heller när jag sökte - dumstrut på :oops::crysmile:
 
  • Haha
  • Älska
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
[bild]
Gårdagens middag iofs - vietnamesiska köttbullar.
Jag misslyckades hitta vem som tipsat om det tidigare i tråden(har för mig att det var här iaf) men ett stort tack för tipset, fantastiskt gott!
Roligt att kunna bidra med nåt! Vietnamesiska...koreanska... man kan inte ha rätt jämt. ;) Trevlig helg!
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var det inte Anna_H eller någon av "Mariorna" tro?
Ska prova den rätten vid tillfälle, lät gott!
"Mariorna", love it. :giggle:
 
  • Älska
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Tempererad hjortrostbiff med kantarellsås, romanescokål, grönkålschips (blast av föregående). Därtill en Spätburgunder från Zipf, köpt genom Oribus wein (oribuswein.de)
:love:
 
  • Hjortrostbiff med kantarellsås och grönsaker, Spätburgunder-vinflaska och glas på rutig duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
AnneFi och 12 till
  • Laddar…
Blodsoppen
H hapazard skrev:
Tempererad hjortrostbiff med kantarellsås, romanescokål, grönkålschips (blast av föregående). Därtill en Spätburgunder från Ziff, köpt genom Oribis wein (oribuswein.de)
:love:
Ser så gott ut.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.