Spännande, jag blev bjuden på lunch idag, som förmodligen går under representation eller något annat avdragsgillt... :oops:

Men, eftersom detta är en mattråd och inte ekonomi väljer jag att lägga fokus på det jag blev bjuden på och inte hur det bokförs. :p

Vi åt på Chili&Wok, franchise som finns på flera ställen över landet.
Det var det vanliga, thaibuffé men också sushi, och sushin är något som jag uppskattar mer för varje gång jag äter, får till snitsen med pinnar skapligt och har börjat tycka om wasabiröran. :love:

Gått så långt att jag skulle kunna tänka mig käka lunch på renodlat sushiställe.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
@FredrikR Då lär du testa Dala Sushi på Kvarnforsplan. Riktigt bra (y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Spännande, jag blev bjuden på lunch idag, som förmodligen går under representation eller något annat avdragsgillt... :oops:

Men, eftersom detta är en mattråd och inte ekonomi väljer jag att lägga fokus på det jag blev bjuden på och inte hur det bokförs. :p

Vi åt på Chili&Wok, franchise som finns på flera ställen över landet.
Det var det vanliga, thaibuffé men också sushi, och sushin är något som jag uppskattar mer för varje gång jag äter, får till snitsen med pinnar skapligt och har börjat tycka om wasabiröran. :love:

Gått så långt att jag skulle kunna tänka mig käka lunch på renodlat sushiställe.
Testa sushi sho eller minako. Riktigt bra omakase

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
@FredrikR Då lär du testa Dala Sushi på Kvarnforsplan. Riktigt bra (y)
Hört gott om den från tidigare kollega! (y):cool:

Mikael_L
FredrikR, jag har för mig att du la upp en bild en gång på pizzadeg i små "koppar" typ.

Nåväl, nu har jag en pizzadeg på gång, och tänkte också portionera ut den i små runda koppar/skålar, vad som passar typ.

Men min fråga är, hur mycket deg kan tänkas vara lagom för att göra pizzor med knappt 25 cm i diameter (min pizzasten!).
Ojäst deg ska det ju förstås vara, men är det vikt så spelar det ju dock ingen roll.

Och JA, vem som helst får svara, inte bara FredrikR. :D

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
FredrikR, jag har för mig att du la upp en bild en gång på pizzadeg i små "koppar" typ.
Vågar mig inte på att svara men kanske är det denna bild du tänker på?

Tre behållare med pizzadeg staplade i ett kylskåp bredvid yoghurt och andra kylvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inlägget är här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-pizza.415298/page-12#post-4248761

Om du nu mot förmodan blir klokare av detta... :oops:

• Älska
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Känns som att det borde varit den där bilden.
Fast nu tror jag att det är flera som postat bilder på pizzadeg på jäsning i runda burkar av något slag.

Ja det är alltså detta jag nu vill prova för första gången. Om några år bygger jag väl min egen pizzaugn om jag inte passar mig... :crysmile:

Tack för att du letade upp bilden åt mig! (y) :heart:

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vågar mig inte på att svara men kanske är det denna bild du tänker på?

[bild]

Inlägget är här:
[länk]

Om du nu mot förmodan blir klokare av detta... :oops:
Jag brukar göra deg på 1kg mjöl, som blir 6 pizzor.
I typ 30cm storlek.

Jag kan ha lagt upp bild på deg i Dollarstores plastburkar också. (y)

Mikael_L
Ja oj, svårt att veta hur många gram deg (1kg mjöl + lämplig mängd vatten)/6 är... :thinking:

Men nu har jag lagt ca 130gr halvjäst och nyss omknådad deg i några byttor.
Jag missade ju det där med Dollarstore, så det fick bli "man tager vad man haver".
Fyra byttor med omknådad deg på ett mjöligt köksbord, bredvid en påse ekologiskt vetemjöl.
Skapa konto

Blir en aning spännande det här. Bara en aning, det är ju inte så väldigt revolutionerande ... ;)

edit: jag känner att jag är lite sent ute med det här, borde ha kommit igång någon timme tidigare, men men ...

• Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja oj, svårt att veta hur många gram deg (1kg mjöl + lämplig mängd vatten)/6 är... :thinking:

Jag missade ju det där med Dollarstore, så det fick bli "man tager vad man haver".
[bild]
Blir en aning spännande det här. Bara en aning, det är ju inte så väldigt revolutionerande ... ;)

edit: jag känner att jag är lite sent ute med det här, borde ha kommit igång någon timme tidigare, men men ...
Skärmbild av ett brödrecept i en app med inställningar för degbollar, jästtyp, salt, vatten, olja och jästid.
Skapa konto

Typ så här brukar mina recept se ut med lite variation på mängden jäst beroende på jästider.
Ooni eller pizzapp rekommenderas.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Stuvade Makaroner, stekt Falukorv
Tallrik med stuvade makaroner och ketchup, stekt falukorv i skivor och en klick remouladsås.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

[bild]

I början använde jag Vetemjöl special men fick tipset om att använda" TIPO 00" MJÖL
mycket bättre till pizza.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
raveper raveper skrev:
Scans frysta högrevsburgare och ICAs färska högrev är de enda köpe burgarna som går ner här. Någon som har nån annan favorit?
Dessa är svårslagna vad gäller köpeburgare, bjursunds slakteri i valdemarsvik! 105529-7350072702764.jpg
Annars är det att hitta fetaste högrevsbiten och mala själv som gäller!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
I början använde jag Vetemjöl special men fick tipset om att använda" TIPO 00" MJÖL
mycket bättre till pizza.
Tipo00 från tex. Ramlösa Kvarn, eller Caputo´s pizzamjöl rekommenderas ofta.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
richardtenggren
S swirve skrev:
Dessa är svårslagna vad gäller köpeburgare, bjursunds slakteri i valdemarsvik! [bild]
Annars är det att hitta fetaste högrevsbiten och mala själv som gäller!
Aldrig sett de där, men jag tycker ICAs färska Högrevsburgare funkar bra, annars Lindströms är bra för att vara frysta. De har lite olika varianter, brukar köra deras Angus Oroginal eller Kvick :)
https://www.lindstroms.se/burgare

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.