1 035 838 läst · 13 952 svar
1036k läst
14,0k svar
Vad blir det för mat?
Spännande, jag blev bjuden på lunch idag, som förmodligen går under representation eller något annat avdragsgillt...
Men, eftersom detta är en mattråd och inte ekonomi väljer jag att lägga fokus på det jag blev bjuden på och inte hur det bokförs.
Vi åt på Chili&Wok, franchise som finns på flera ställen över landet.
Det var det vanliga, thaibuffé men också sushi, och sushin är något som jag uppskattar mer för varje gång jag äter, får till snitsen med pinnar skapligt och har börjat tycka om wasabiröran.
Gått så långt att jag skulle kunna tänka mig käka lunch på renodlat sushiställe.
Men, eftersom detta är en mattråd och inte ekonomi väljer jag att lägga fokus på det jag blev bjuden på och inte hur det bokförs.
Det var det vanliga, thaibuffé men också sushi, och sushin är något som jag uppskattar mer för varje gång jag äter, får till snitsen med pinnar skapligt och har börjat tycka om wasabiröran.
Gått så långt att jag skulle kunna tänka mig käka lunch på renodlat sushiställe.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Testa sushi sho eller minako. Riktigt bra omakaseFredrikR skrev:Spännande, jag blev bjuden på lunch idag, som förmodligen går under representation eller något annat avdragsgillt...
FredrikR, jag har för mig att du la upp en bild en gång på pizzadeg i små "koppar" typ.
Nåväl, nu har jag en pizzadeg på gång, och tänkte också portionera ut den i små runda koppar/skålar, vad som passar typ.
Men min fråga är, hur mycket deg kan tänkas vara lagom för att göra pizzor med knappt 25 cm i diameter (min pizzasten!).
Ojäst deg ska det ju förstås vara, men är det vikt så spelar det ju dock ingen roll.
Och JA, vem som helst får svara, inte bara FredrikR.
Nåväl, nu har jag en pizzadeg på gång, och tänkte också portionera ut den i små runda koppar/skålar, vad som passar typ.
Men min fråga är, hur mycket deg kan tänkas vara lagom för att göra pizzor med knappt 25 cm i diameter (min pizzasten!).
Ojäst deg ska det ju förstås vara, men är det vikt så spelar det ju dock ingen roll.
Och JA, vem som helst får svara, inte bara FredrikR.
Vågar mig inte på att svara men kanske är det denna bild du tänker på?Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inlägget är här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-pizza.415298/page-12#post-4248761
Om du nu mot förmodan blir klokare av detta...
Känns som att det borde varit den där bilden.
Fast nu tror jag att det är flera som postat bilder på pizzadeg på jäsning i runda burkar av något slag.
Ja det är alltså detta jag nu vill prova för första gången. Om några år bygger jag väl min egen pizzaugn om jag inte passar mig...
Tack för att du letade upp bilden åt mig!
Fast nu tror jag att det är flera som postat bilder på pizzadeg på jäsning i runda burkar av något slag.
Ja det är alltså detta jag nu vill prova för första gången. Om några år bygger jag väl min egen pizzaugn om jag inte passar mig...
Tack för att du letade upp bilden åt mig!
Jag brukar göra deg på 1kg mjöl, som blir 6 pizzor.Alfredo skrev:
I typ 30cm storlek.
Jag kan ha lagt upp bild på deg i Dollarstores plastburkar också.
Ja oj, svårt att veta hur många gram deg (1kg mjöl + lämplig mängd vatten)/6 är...
Men nu har jag lagt ca 130gr halvjäst och nyss omknådad deg i några byttor.
Jag missade ju det där med Dollarstore, så det fick bli "man tager vad man haver".
Blir en aning spännande det här. Bara en aning, det är ju inte så väldigt revolutionerande ...
edit: jag känner att jag är lite sent ute med det här, borde ha kommit igång någon timme tidigare, men men ...
Jag missade ju det där med Dollarstore, så det fick bli "man tager vad man haver".
Logga in
Skapa konto
Blir en aning spännande det här. Bara en aning, det är ju inte så väldigt revolutionerande ...
edit: jag känner att jag är lite sent ute med det här, borde ha kommit igång någon timme tidigare, men men ...
Mikael_L skrev:Ja oj, svårt att veta hur många gram deg (1kg mjöl + lämplig mängd vatten)/6 är...
[bild]
Logga in
Skapa konto
Typ så här brukar mina recept se ut med lite variation på mängden jäst beroende på jästider.
Ooni eller pizzapp rekommenderas.
I början använde jag Vetemjöl special men fick tipset om att använda" TIPO 00" MJÖLMikael_L skrev:Ja oj, svårt att veta hur många gram deg (1kg mjöl + lämplig mängd vatten)/6 är...
[bild]
mycket bättre till pizza.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 335 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 335 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Aldrig sett de där, men jag tycker ICAs färska Högrevsburgare funkar bra, annars Lindströms är bra för att vara frysta. De har lite olika varianter, brukar köra deras Angus Oroginal eller KvickS swirve skrev:
https://www.lindstroms.se/burgare