tensiden tensiden skrev:
Nyårsdag innebär pizza.

Eftersom jag inte hoppat på pizza-träsket har jag noll rutin. Blir pizza typ tre gånger om året.

Gjorde egen deg för två dagar sen, men dålig planering gjorde att den fick kort med tid mellan kyl och gräddning. Körde dessutom i vanlig ugn, gud förbjude!

Blev väl hyfsat ändå och utrymme för förbättring. (Köper nog ett pizzastål)

[bild]
Dedikerade ugnar i all ära och pizzastål likaså..

Nåt jag testade med bra resultat efter att fått lämnat tillbaka pizzastålet jag lånat av en kompis och innan jag köpte en Ooni var att förvärma en vanlig ugnsplåt högt upp, uppochner i ugnen och slidea in pizzan på bakplåtspapper ovanpå den. 👌

Så varmt det bara går, grill mm.

• Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Blandat. Jansson, prinskorv, grönkål i smördeg, rödbetssallad. Tillkom även julkorv.

• Tallrik med Janssons frestelse, prinskorv, grönkål i smördeg, rödbetssallad och julkorv på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Bägge ändar på gårdagens oxfile skars upp och har legat i marinad på soya, ostronsås , vitlök , lime, svartpeppar, farinsocker och salt sedan igår.
Wokades ihop med lite grönsaker och nudlar och lite sesamolja

Två stekpannor på spisen, en med oxfilé och grönsaker i marinad, den andra med wokade nudlar, grönsaker och kött.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Panerad halloumi som serveras med hemmagjord salsa, guacamole, picklad rödkål och tortillabröd.

Panerad halloumi på en tallrik, gyllenbruna och krispiga, med ytterligare bitar som steks i en panna i bakgrunden.
Skapa konto

Bra alternativ till klassiska tacon.

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Dedikerade ugnar i all ära och pizzastål likaså..

Nåt jag testade med bra resultat efter att fått lämnat tillbaka pizzastålet jag lånat av en kompis och innan jag köpte en Ooni var att förvärma en vanlig ugnsplåt högt upp, uppochner i ugnen och slidea in pizzan på bakplåtspapper ovanpå den. 👌

Så varmt det bara går, grill mm.
Körde 300 grader med grill och dessutom förgräddade jag ena degen lite innan jag la på fyllningen. Blev bättre, men inte bra. Fortfarande lite degig i mitten. Blir pizzastål och fortsatt experimenterande tror jag.

Hemlagad pizza med smält ost och pesto på ett ljusbrunt bröd, lite degig i mitten, fotograferad efter gräddning i ugn.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Rågkakor

• Deg för rågkakor placeras i en blandare med degkrok.
    Skapa konto
  • Deg för rågkakor i en Assistent köksmaskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
K
En svart kattäter matrester från en vit tallrik med svarta kanter på en matta.
Skapa konto
sist när jag gjorde kålpudding blev jag inte riktigt nöjd med kålen som blev fesig i färgen, och sladdrig i konsistensen. Så idag stekte jag först aningen mjölig potatis på hög värme. På tallriken med den, sen stekte jag kålen också på hög värme och värmde färsen i micron
Oj, så gott det blev! Lingon till
Och Hampus gillade kålen också! 😀

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.