20 251 läst · 177 svar
20k läst
177 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Säger inget om de värden som visas. men ska det vara riktiga värden för att se verkningsgraden på en VP.
>Så måste det vara en elmätare enbart för VP och en energimätare på utgående från VP. Så det med vad tillverkarna skriver om COP och SCOP, ta det med en nypa salt. Det är drift under perfekta förhållanden och med dom värden som skrivs. Bara läsa vad dom ska ge vid olika temperaturer ut från VP. Finns inga hus eller boende som är exakt lika, skiljer en hel del på brukande och temp i husen.
>Så måste det vara en elmätare enbart för VP och en energimätare på utgående från VP. Så det med vad tillverkarna skriver om COP och SCOP, ta det med en nypa salt. Det är drift under perfekta förhållanden och med dom värden som skrivs. Bara läsa vad dom ska ge vid olika temperaturer ut från VP. Finns inga hus eller boende som är exakt lika, skiljer en hel del på brukande och temp i husen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 989 inlägg
Jo, du kan ju ha mätt korrekt. Eller helt fel och haft olika dimensionerande pumpar och varierande temperatur eller varmvattenförbrukning.S sblixten skrev:Jag har ju både innetemp, utetemp och strömförbrukning.
Dessa värden har jag på både gamla och nya vp.
Desutom har jag COP för nya vp(även för gamla vp, men den stämmer ej med faktiskt värde enligt mina beräkningar), så jag förstår inte alls vad du menar med "inga mätvärden"? Eller varför dessa inte skulle kunna vara tillräckliga för en uppskattning av COP på gamla vp?
Felkällor jag själv kan komma på:
-COP på ny värmepump stämmer ej(inte sannolikt)
-Fel i mätning på innetemp(inte sannolikt)
-Fel i mätning på utetemp(inte sannolikt)
-Fel i mätning på strömförbrukning(inte sannolikt)
-Huset behövde mer/mindre värma trots likartade förhållanden(inte sannolikt)
Jag anser nog det som ganska pålitligt, men inte exakt.
Jag förstår inte vad det är du opponerar dig mot och vill gärna lära mig om du kan vara snäll och förklara?
För finns det något som tyder på att pumpen varit sliten och fårr sämre cop över tid?
Tvivlar inte på att den nya är bättre eller så. Men jag ser ingen data, eller har jag missat att du visat den?
Jag är mest inne på att cop hålker sig ganska konsekvent över tid, men ser gärna data på faktiska beteenden lite mer vetenskapligt
Om jag m.fl. i tråden har liknande erfarenhet, samt att det är allmänt känt att det bildas magnetit mm som minskar flödena och därmed verkningsgrad. Anslutningarna är i regel flexslang på gamla pumpar(och även på nya) och i de uppstår det magnetit. Även gasen kan minska/läcka med åren utan att man märker det.Rabbithole skrev:Jo, du kan ju ha mätt korrekt. Eller helt fel och haft olika dimensionerande pumpar och varierande temperatur eller varmvattenförbrukning.
För finns det något som tyder på att pumpen varit sliten och fårr sämre cop över tid?
Tvivlar inte på att den nya är bättre eller så. Men jag ser ingen data, eller har jag missat att du visat den?
Jag är mest inne på att cop hålker sig ganska konsekvent över tid, men ser gärna data på faktiska beteenden lite mer vetenskapligt
De jag pratat med som jobbar med VP har också haft uppfattningen att COP försämras med åren.
Jag menar att om du tar 100 nya vp och mäter COP, så kommer de stämma bra med märkning.
Om du tar 100 st. 20 år gamla VP, så är min övertygelse att de kommer ha märkbar sämre COP än vad de hade som nya (givetvis med några undantag).
På vilket underlag backar du upp din uppfattning?
Jag kan då bara prata för min vp som jag har bra koll på å på dessa 14 år den har gått så har cop på min då inte försämrats nämnvärt om ens något. Å pratet om magnetit i slangar vill jag verkligen ifrågasätta då vi har en massa nibe vp som vi har satt in å servat men har då inte byt en slang för den har gått igen eller gett dåligt flöde. Däremot så har vissa ivt å bosch vp haft det problemet
Jag har läst på lite nu, men hittar ingen tillförlitlig data för 20 år gamla vp.V Vector skrev:Jag kan då bara prata för min vp som jag har bra koll på å på dessa 14 år den har gått så har cop på min då inte försämrats nämnvärt om ens något. Å pratet om magnetit i slangar vill jag verkligen ifrågasätta då vi har en massa nibe vp som vi har satt in å servat men har då inte byt en slang för den har gått igen eller gett dåligt flöde. Däremot så har vissa ivt å bosch vp haft det problemet
Kanske det är undantaget att COP sjunker med åren eller så är det stor skillnad på 10-15 år och 20 år.
De som loggar som dig har förmodligen bra koll och sköter underhåll, återfyller med sparat vatten, mm.
I mina slangar på gamla pumpen var det väldigt mycket magnetit och jag förmodar att en del även åkt in i växlare och fastnat där.
Kanske min pump var undantaget med minskad COP, jag vet inte.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 989 inlägg
Jag menar inte att du har fel. Bara att jag ifrågasätter nivån av försämring i cop och vad det i så fall kan bero på.S sblixten skrev:Om jag m.fl. i tråden har liknande erfarenhet, samt att det är allmänt känt att det bildas magnetit mm som minskar flödena och därmed verkningsgrad. Anslutningarna är i regel flexslang på gamla pumpar(och även på nya) och i de uppstår det magnetit. Även gasen kan minska/läcka med åren utan att man märker det.
De jag pratat med som jobbar med VP har också haft uppfattningen att COP försämras med åren.
Jag menar att om du tar 100 nya vp och mäter COP, så kommer de stämma bra med märkning.
Om du tar 100 st. 20 år gamla VP, så är min övertygelse att de kommer ha märkbar sämre COP än vad de hade som nya (givetvis med några undantag).
På vilket underlag backar du upp din uppfattning?
Lite som att flödet i berget påverkar temperaturen i ett borrhål.
Om en pump fortsätter att fungera hyggligt kanske det är bättre att lägga energi och pengar på någon annan åtgärd istället.
Jag håller på att renovera en äldre kåk som jag ärvt av en släkting nere i Bohuslän. Pga flukterande elpriser känns det som en bra idé att byta från fjärrvärme till bergvärme. Eller är jag helt ute och cyklar?
Har tänkt köra på en värmepump ifrån Nibe, tittat på denna 13kWaren https://ventbolaget.se/produkt/nibe-varmepump/bergvarmepump/nibe-s1256/
Huset är 125kvm ungefär, byggt på 1950-talet. Vi kommer vara en familj på 4 som ska bo där året runt.
Nu till min fråga, det kommer bli en stor investering för mig att byta värmesystemet, uppskattar det till strax under 300kkr. Är det värt det i längden ändå? Kan jag räkna med en rejäl värdeökning på kåken?
Hade uppskattat svar av någon insatt eller någon som gjort detta nyligen (1-2år sen)
Har tänkt köra på en värmepump ifrån Nibe, tittat på denna 13kWaren https://ventbolaget.se/produkt/nibe-varmepump/bergvarmepump/nibe-s1256/
Huset är 125kvm ungefär, byggt på 1950-talet. Vi kommer vara en familj på 4 som ska bo där året runt.
Nu till min fråga, det kommer bli en stor investering för mig att byta värmesystemet, uppskattar det till strax under 300kkr. Är det värt det i längden ändå? Kan jag räkna med en rejäl värdeökning på kåken?
Hade uppskattat svar av någon insatt eller någon som gjort detta nyligen (1-2år sen)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 989 inlägg
Kolla närmare på energibehovet. Spontant skulle en 8kW pump vara mer lämpad?
Sen investering.. värdet ökar såklart och tillsammans med golvvärme och övrig renovering riktigt trevligt. Men ekonomiskt är det alltid tveksamt med hög investering
Sen investering.. värdet ökar såklart och tillsammans med golvvärme och övrig renovering riktigt trevligt. Men ekonomiskt är det alltid tveksamt med hög investering
Tror för många överdimensionerar sina värmepumpar helt i onödan. Ofta dyker någon firma med för mycket att göra upp, tittar på nuvarande pumpen och tar nästa storlek upp för att försäkra sig/tjäna pengar.
Jag bytte till en IVT Geo 612 och kan konstatera att topptimmen gått ca 11 kWh under snart 2 års drift. Då bor jag i stort hus som förvisso har golvvärme på 2 plan, men källaren är element. Såhär i efterhand kan jag konstatera att jag lugnt hade kunnat gå ner på en mindre storlek och sparat lite pengar, klarat typ 99,9% av mitt värmebehov, och kanske sluppit lika många starter av pumpen. Ofta har man så mycket värme buffrad i byggnaden att t.o.m. total bortfall av uppvärmning i ett par timmar inte leder till särskilt många graders sänkning av rumstempen.
Mycket viktigare att korrekt justera in systemet än att köpa prylar.
Jag bytte till en IVT Geo 612 och kan konstatera att topptimmen gått ca 11 kWh under snart 2 års drift. Då bor jag i stort hus som förvisso har golvvärme på 2 plan, men källaren är element. Såhär i efterhand kan jag konstatera att jag lugnt hade kunnat gå ner på en mindre storlek och sparat lite pengar, klarat typ 99,9% av mitt värmebehov, och kanske sluppit lika många starter av pumpen. Ofta har man så mycket värme buffrad i byggnaden att t.o.m. total bortfall av uppvärmning i ett par timmar inte leder till särskilt många graders sänkning av rumstempen.
Pro
Problemet blir om det blir tvärt om, du som installatör rekomenderar en 8kw å det visar sig att huset behöver 10kw som toppeffekt så är min erfarenhet att det finns kunder som skulle bli förbannad. Finns folk som hör av sig till oss på firman å ifrågasätter varför elpatronlampan lyser. Även om vi förklarar att det är bara tillfälligt när det är som kallast så får vi kommentarer som - Vet ni hur dur elen är......Q qvrk skrev:Tror för många överdimensionerar sina värmepumpar helt i onödan. Ofta dyker någon firma med för mycket att göra upp, tittar på nuvarande pumpen och tar nästa storlek upp för att försäkra sig/tjäna pengar.
Men det som skrivs relativt ofta är "ingen tillskottsel" även oro för tillskottsel. Tar vi här i söder där det kanske blir riktigt kallt några dagar runt -20 vart 3-4 år, ska man nog fundera över det. Normalår har vi 20tim och 120 kWh och de kallaste ca 50tim med 300 kW. Men vet inte resultat med nyare pump då vår är från januari 2000.
Vad menar du med att byta FRÅN fjärrvärme pga elpriset? Borde väl vara tvärt om, att man vill byta till fjärrvärme för att slippa bry sig om elB BeckmanBygger skrev:Jag håller på att renovera en äldre kåk som jag ärvt av en släkting nere i Bohuslän. Pga flukterande elpriser känns det som en bra idé att byta från fjärrvärme till bergvärme. Eller är jag helt ute och cyklar?
Har tänkt köra på en värmepump ifrån Nibe, tittat på denna 13kWaren [länk]
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg