20 251 läst · 177 svar
20k läst
177 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 989 inlägg
Alla installatörer som inte har en DVUT beräkning för huset får väl anses "oseriösa"
Sen kan det väl vara okej med en 8kW pump om huset behöver 9kW för att fålla 20 grader vid kallaste perioden på 20 år?
Sen kan det väl vara okej med en 8kW pump om huset behöver 9kW för att fålla 20 grader vid kallaste perioden på 20 år?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 989 inlägg
Beror ju på hur ofta det inträffar.
Om det är kallaste veckan på 25 år hade jag godtagit 18 grader 😉
Om det är kallaste veckan på 25 år hade jag godtagit 18 grader 😉
Ja jag har 1kr/kWh vilket får ses som helt ok. Med dagens elöverföringavgift och elpris så hade det nog ändå varit svårt att komma under 1kr. Visserligen har jag ingen COP på fjärrvärmenA Anders_Nilsson skrev:
Men man har läst om de som har privatägda leverantörer typ Eon, inte lika kul då kanske
Tack för alla svar, uppskattas!
Nu har jag lite kött på benen när jag träffar installatören imorgon.
Ha en trevlig helg 🙂
Nu har jag lite kött på benen när jag träffar installatören imorgon.
Ha en trevlig helg 🙂
Kolla på Nibe, deras modeller klarar grundare hål, iallafall S-serien.Nancy Biäng skrev:Jag har bestämt mig för att min gamla bergvärmepump ska få gå i pension innan den säger upp sig själv. Det är alltså dags att börja begära in offerter. Det jag genast slås av är att effektavgiften på elen inte nämns någon stans. Med min nuvarande pump har jag regelbundna, höga, toppar på elkurvan, med effektavgiften vill man ju ha fler och lägre toppar, i alla fall dagtid. Är detta ett "ickeproblem" på alla moderna pumpar?
Vad behöver jag mera tänka på, finns det fallgropar och hur vet jag att jag inte blir "påprackad" för stor pump eller saker som att jag inte vet att jag inte behöver?
Värmer 85 kvm boyta och 80 kvm biyta i källaren. Nuvarande pump är närmare 20 år gammal, så borrhålen är garanterat grunda.
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer 🙏
Enklast är ju att be installatören räkna på det åt dig.
Kan ju vara varje år utan att det totalt blir en högre kostnad, än en överdimensionerad pump kanske med att få borra djupare hål. Lite extra kostnad varje år kontra att ta större engångskostnad.Rabbithole skrev:
Men det får man räkna på för varje installation och byte av pump.
Jag skulle behålla IVT markvärmepumpen ett tag till. Min gamla IVT Greenline HT Plus C6 från år 2005 har bra inställningsmöjligheter om man vill undvika effekttoppar och höga timpriser på el. Dessutom finns en plintingång för externt start/stopp vilket gör att det går att ansluta exempelvis en liten Shellydosa för att kunna stänga av den på distans. Shellydosan som jag köpte kostade bara 129 kr.
Senare i år, så snart de japanska tillverkarna släppt luft-luftvärmepumpar som använder R290 som köldmedium kommer jag att komplettera med en sådan för att få redundans samt även helt kunna skippa markvärmepumpens eltillskott. Just nu har jag bara sett en luftvärmepumpmodell med R290 från en italiensk/kinesisk tillverkare i Sverige.
Vill man ha en framtidssäker värmepump behöver man köpa en som använder naturligt köldmedium. Ecoforest har markvärmepump med R290. Qvantum släpper en i vår. Avvakta med att byta.
Senare i år, så snart de japanska tillverkarna släppt luft-luftvärmepumpar som använder R290 som köldmedium kommer jag att komplettera med en sådan för att få redundans samt även helt kunna skippa markvärmepumpens eltillskott. Just nu har jag bara sett en luftvärmepumpmodell med R290 från en italiensk/kinesisk tillverkare i Sverige.
Vill man ha en framtidssäker värmepump behöver man köpa en som använder naturligt köldmedium. Ecoforest har markvärmepump med R290. Qvantum släpper en i vår. Avvakta med att byta.
Hej!Nancy Biäng skrev:
Vi var i ganska exakt samma sits som dig. Vi hade en IVT Greenline C5 (5 kwh), huset något mindre än ditt.
Vi har ett befintligt borrhål på 111 m.
Den gamla pumpen, som gått felfritt i över 20 år visade förra vintern tendenser på att vilja gå i pension.
Så vi bytte pump i höstas.
Valet blev en IVT Geo 600.
Enligt spec:en klarar den befintligt borrhål vilket installatören också bekräftat.
Finns även i något billigare modeller.
Bra garantivillkor (men det har säkert de flesta större märken).
https://www.ivt.se/varmepumpar/berg-jord-sjovarmepumpar/ivt-geo-600/oversikt/
Hej har du provat å öka temperaturen efter kl 22.00 å sänka 06.00 alltså ha huset som "extra buffert" zon?MathiasS skrev:Genomsnittet är en bra början, då har man ju iaf en chans att påverka utfallet. Men att jag väntar med att baka frukostfrallat tills frugan stekt sitt ägg eller kört hårtrorken klart, det är jag 100% ointresserad av. Att däremot se till att vp och ev elvb eller tex vattenpumpen till poolen inte går frukost och middag, det kan ge resultat. Jag skulle också behöva ha en styrning så att poolvärmepumpen inte går samtidigt som bergvp tillverkar varmvatten, och någonstans där blir det så komplicerat att man inte orkar bry sig, även om det är tekniskt möjligt och genomförbart med tex homeassistant. Men vem ska ta hand om den lösningen när jag blivit dement?
Min VP drar 2kw när den går. Att halvera det tror jag inte är värt besväret, bättre att koppla bort helt och köra saker när inte annat går...
Jag kan utan problem ha värmen avstängd i flera timmar, dels pga tröghet i golvvärme i betong, dels pga 500 liter extra vatten volym. Men att reglera detta manuellt är jag inte intresserad av. Samma sak med VV. Det vatten som finns räcker för en omgång bad dusch men styrning produktionsstart saknas, speciellt effektstyrd sådan.O Opus skrev:
Haha, det där känner man igen. Stomljudet från vår IVT fortplantas en bit i huset.13th Marine skrev:Vi bytte vår IVT GreenLine Augusti förra året, firman som installerat fanns inte kvar på orten så vi hittade en lokal firma och fråga vad de erbjöd för pumpar, det var bland annat Nibe och Daikin.
Så vi körde på en Daikin Altherma Geo 3 på 10kW och är än så länge nöjda, väldigt tyst går den jämfört med den gamla IVTn som lät i hela huset.
Största nackdelen är väl att kompressorn går på en fas, men vi har 25A-huvudsäkringar så det funkar.
Nja. Jag skulle nog vilja rätta dig där.useless skrev:"Mycket effektivare" vet jag inte om dom är. COP skiljer inte särskilt mycket på en ny pump jämfört med de som tillverkades för 20 år sedan. Sen är det i första hand energiuttaget som belastar hålet och om inga ändringar görs på huset övrigt är det samma oavsett vilken värmepump man har.
I TS fall med en ny pump med lite bättre COP och de 500 timmarna tillskott ersatt av kompressorn handlar det om att kanske 2000 kWh mer tas ur borrhålet. För bibehållen temperatur borde borrhålet då vara ca 15 meter djupare, men det befintliga hålet kommer inte att bottenfrysa.
Bergvärmepumpar från tiden kring millennieskiftet (dvs drygt 20 år sedan) hade oftast ett COP på drygt 3.
Den IVT greenline 5 som jag hade i förra huset som hade installerats 1997 hade ett COP på 3,4 för värmeproduktion om jag inte missminner mig. Lägre för prod av varmvatten.
En från 2005 låg lite under 4 i COP enligt spec.
Kollar på de nyaste pumparna så ligger de ofta på säsongs COP på närmare 5.
Det innebär att om du behöver 20 000 kWh för att hålla huset varmt och få varmvatten under ett år så behövde en pump från strax före millennieskiftet använda ca 6500 kWh (då varmvattenprod ger lägre COP och högre elförbrukning. Resterande 13500 kWh tas från borrhålet.
Senaste generationen av bergvärmepump med samma energibehov skulle istället endast behöva ca 4500 kWh under optimala förhållanden och således plocka 15500 kWh ur hålet.
Det gör att hålet blir kallare med risk för att det fryser.
Nu håller moderna pumpar reda på köldbärartemp och sänker effekten på kompressorn om hålet blir för kallt för att inte riskera att man bottenfryser men följden då blir att en istället får skjuta på eltillskott.
För att vara tydlig. Då kommer såklart inte att få högre förbrukning för uppvärmningen med en ny pump. Men om hålet är på gränsen med den gamla pumpen så kommer du inte heller att spara något på en ny pump.
Dessutom dimensionerade men pumparna på den tiden för att inte få för korta gångtider under värmesäsongen utan istället skjuter på eltillskott när det är som kallats.
Idag med inverterstyrda pumpar så kan man dimensionera så att pumpen klarar hela årsbehovet av värme vilket betyder att man plockar rejält mycket mer effekt ur borrhålet och då räcker ett gammalt relativt grunt borrhål inte till.
Som jämförelse. Om du installerade en bergvärmepump i en normalstor villa i slutet av 90 talet så kanske man satte in en pump som klarade av att ge 5 kW ur 100-.110 meter borrhål och resten fick bli eltillskott. Samma hus idag skulle istället få ett borrhål på kanske 150-180 meter och en pump som klarar av att ge 9-10 kW som mest vilket nästan helt eliminerar behovet av eltillskott.
Förra huset gick pumpen konstant och elpatronen jobbade av/på för att reglera tempen så fort det var 5-10 minus ute.
Nuvarande huset som är sämre isolerat har en större pump och djupare hål och behöver inget eltillskott.
Jag tror jag har 1 timmer eltillskott på pumpen i vinter. Och det var när vi höll på och lagade mat, diskade och duschade samtidigt vilket gjorde att vi gjorde av med väldigt mycket varmvatten samtidigt.
En modern värmepump är rejält mycket effektivare än en äldre och dimensioneras också helt annorlunda vilket gör att belastningen på borrhålet blir mycket större.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 500 inlägg
Intressant tråd. Jag har själv en ivt greenline från 2002. Jag gjorde service på den via samma firma som installerade den 2002. Då va i princip alla externa temperatur sensorer sönder och visade helt galna värden och teknikern fattade inte hur maskinen kunde fungera så bra som den gjorde.
Vi bytte alla trasiga sensorer och gjorde rent i hålet ut då även de började bli smalt.
I mitt fall så är mitt hål 160m. Han som jag köpte huset av berättade att de först borrade lite för grunt och fick komma tillbaka. Då borrade de ner till 160m som sagt.
De problem som jag har haft är att huvudsäkringarna blev ofta överbelastade när vi hade 16A uppsäkrat. Efter vi gick över till 20A har det bara skett någon gång om året. I princip bara när elpatron har kickat in och samtidigt dragit mer än 8KW.
Jag vet inte om vi borde byta ut den. Den funkar ju ändå och en ny kostar ju som bekant en del pengar. Man kan väl köra den till den går sönder och då köra med direktverkande el tills den är utbytt tänker jag?
Koordinatkvalitet<100 m
Borrdatum20020902
Vattenmängd (liter/timme)70
Grundvattennivå (m under markyta)5
Nivådatum20020902
Totaldjup (m)160
Jorddjup (m)3
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m)6
Stålfoderrör till (m)6
Plastfoderrör till (m)
TätningCementering
Gradborrning
AnvändningEnergibrunn (värme, kyla)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning
N6397936
E376889
Är detta bra siffror?
Vi bytte alla trasiga sensorer och gjorde rent i hålet ut då även de började bli smalt.
I mitt fall så är mitt hål 160m. Han som jag köpte huset av berättade att de först borrade lite för grunt och fick komma tillbaka. Då borrade de ner till 160m som sagt.
De problem som jag har haft är att huvudsäkringarna blev ofta överbelastade när vi hade 16A uppsäkrat. Efter vi gick över till 20A har det bara skett någon gång om året. I princip bara när elpatron har kickat in och samtidigt dragit mer än 8KW.
Jag vet inte om vi borde byta ut den. Den funkar ju ändå och en ny kostar ju som bekant en del pengar. Man kan väl köra den till den går sönder och då köra med direktverkande el tills den är utbytt tänker jag?
Koordinatkvalitet<100 m
Borrdatum20020902
Vattenmängd (liter/timme)70
Grundvattennivå (m under markyta)5
Nivådatum20020902
Totaldjup (m)160
Jorddjup (m)3
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m)6
Stålfoderrör till (m)6
Plastfoderrör till (m)
TätningCementering
Gradborrning
AnvändningEnergibrunn (värme, kyla)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning
N6397936
E376889
Är detta bra siffror?