33 181 läst · 297 svar
33k läst
297 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Är VP på 14 kW då och med dom hålen så ligger du på ca 32 W/meter och bra, det som då är, att huset är stort. skulla varit en störra VP med minst ett hål till på 140 meter. Som någon skrev i en tråd. Borraren talade om att borran ska som tumregel vara 1 meter per kvadratmeter hus, för att det skulle var bra. Nu har jag inte gått i detalj på det, så vet inte hur mycket sanning det är i det.nino skrev:
Det är ju exakt vad det betyder. Högre effektivitet = mindre energi från elnätet och mer från borrhålet. Om båda är 10kW pumpar så måste den med högre effektivitet rimligen plocka mer energi ur hålet och mindre från elnätet.B bertalm skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 115 inlägg
Man kan ju tänka att kompressorn tar energin från borrat. Skillnaden är i hur effektiv elmotorn som snurrar kompressorn är. Typ. Liknande som att moderna FTX aggregat har effektiva EC motorer istället för plumpa AC motorer.. inte hela sanningen men funkar i tanken.MathiasS skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 573 inlägg
Jag har inte jättehög elkostnad och en månadskostnad i stället för att belåna huset tror jag skulle bli dyrare. Min plan är att lägga sparpengar på bvp för att få upp värdet på huset och sedan kunna låna upp för att byta taket.L Lelle Eskil skrev:Har du hört om / jämfört med Geofy?
Dom installerar ny BVP, solceller och batteri och du får en fast månadskostnad.
Det lönar sig inte för alla, men för mig som har rätt hög elräkning ser det bra ut. Jag får samma kostnad per månad, men mer värme och ny driftsäkrare och uppkopplad teknik.
Det krävs ett tak i gott skick, men då lägger du dina pengar på taket istället för BVP.
Avtalet löper på 15 år.
[länk]
Renoveringsnovis
· 573 inlägg
Jag har nu pratat med två installatörer som ska komma och kika. Den ena pratade om att man kan lägga en slinga jordvärme som komplement till det grunda hålet, jag får låta honom utveckla det när han kommer om en par veckor.
Den andra killen pratade om inverterpump och att den funkade på något sätt så att det inte finns risk för att hålet fryser. Han sa också att en borrning av djupare hål vs eldrift när det är som kallast, skulle ta många år innan det lönar sig. Den killen kommer på tisdag, så vi får se vad han säger.
Den andra killen pratade om inverterpump och att den funkade på något sätt så att det inte finns risk för att hålet fryser. Han sa också att en borrning av djupare hål vs eldrift när det är som kallast, skulle ta många år innan det lönar sig. Den killen kommer på tisdag, så vi får se vad han säger.
Den funktionen har alla värmepumpar, även de utan inverter/varvtalsstyrning. Det handlar helt enkelt om att kompressorn blockeras om borrhålet blir för kallt och värmepumpen värmer med elpatron istället.Nancy Biäng skrev:
Skillnaden med en inverter jämfört med on/off är att den kan dra ner effekten när hålet börjar bli kallt så man i alla fall får ut en del av effekten från kompressorn. On/off-pumpen stänger av kompressorn helt om det blir för kallt och förlitar sig till 100% på elpatronen.
Det instämmer jag fullt i. Ett "dåligt" hål kostar kanske ett par tusen kWh extra per år. Den kostnaden kan man ha i ganska många år innnan den är uppe i samma belopp som ett nytt borrhål.Nancy Biäng skrev:
Det låter som en bra plan. Jag vill bara säga att det inte är frågan om avbetalning eller leasing.Nancy Biäng skrev:
Utan ett samarbete med win-win, då Geofy kan ta ut sin vinst genom solel och inkomster via nätutjämning med det batteri som installeras.
Renoveringsnovis
· 573 inlägg
Såg däremot att det kan bli en dyr historia om jag säljer huset och nya ägaren inte vill ta över abbonemanget. Oklart också vad som händer efter de 15 åren.L Lelle Eskil skrev:
Vad då, köparen har att undersöka och få info om värmesystem och har ingen möjlighet att gå ur något som tex FJV, på en bekostnad av säljaren. Det finns på plats och om en köpare vill koppla ur, så är det upp till denna. Eller dra sig ur från köpet. Det är inte som att köpa grisen i säcken.Nancy Biäng skrev:
Vad svarar du på? TS skrev att det kan bli dyrt att installera solceller och batteri via geofy då man binder upp sig personligen på ett 15-årigt abonnemang. Då blandar du in fjärrvärme och eventuell kommande ägare?J jonaserik skrev:
Jag har inte tänkt att sälja, men om det ändå händer så löper avskrivningen från 400.000 (i mitt fall) till noll på femton år. Att lösa ut efter 7,5 år kostar alltså 200.000:-. Det löser jag med pengar från försäljning och låter utrustningen följa med köpet. Då ökar ju försäljningspriset något.Nancy Biäng skrev:
Det finns en tredje lösning där Geofy tar tillbaka utrustning, men då får man betala för avinstallation och någon annan avgift utan att behålla något.
Efter 15 år får man köpa allt för en krona. Finns i allmänna villkor.
Solceller håller väl minst i 20-30 år.
Jag tolkar jonaserik som att köparen har undersökningsplikt, och det finns andra avtal du inte kan avbryta på säljarens bekostnad. Även ett köp kan du ju inte avbryta, om du nu inte köpt det optimala.useless skrev:
Renoveringsnovis
· 573 inlägg
Eftersom jag är ensamstående och inte purung så måste jag alltid räkna med att jag kan bli sjuk och inte orkar bo kvar. Eftersom jag måste lägga nytt tak kommer jag inte att få någon större vinst när jag säljer, så tror tyvärr att ett sånt avtal skulle skapa för mycket oro. Men jag håller med om att det kan vara en bra grej för många.L Lelle Eskil skrev:Jag har inte tänkt att sälja, men om det ändå händer så löper avskrivningen från 400.000 (i mitt fall) till noll på femton år. Att lösa ut efter 7,5 år kostar alltså 200.000:-. Det löser jag med pengar från försäljning och låter utrustningen följa med köpet. Då ökar ju försäljningspriset något.
Det finns en tredje lösning där Geofy tar tillbaka utrustning, men då får man betala för avinstallation och någon annan avgift utan att behålla något.
Efter 15 år får man köpa allt för en krona. Finns i allmänna villkor.
Solceller håller väl minst i 20-30 år.
Renoveringsnovis
· 573 inlägg
Jag förstår inte vad du skriver om faktiskt. Har du ens kollat vag geofy är?J jonaserik skrev: