23 153 läst · 198 svar
23k läst
198 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
TS har ju inte direktverkande el!H Hammarfall skrev:Jag hade aldrig bytt en gammal pump som fungerar, men gjort research och valt vilket företag jag kontaktar när den väl pajar.
När din gamla bergvärmepump har havererat och ditt hus nu värms upp med direktverkande el, kan du vara berättigad till ett bidrag för att installera en ny värmepump. Enligt Boverket kan du få r ju nyebidrag för högst 50 procent av materialkostnaderna för åtgärderna, dock högst 30 000 kronor för värmesystemsåtgärder.
Jag kan dock ha fel men har inte läst om att det skulle vara något undantag.
Har man ingen varvtalsstyrning kan man öka (-) talet på "Gradminuter" höst o vår, så blir det mindre antal starter men å andra sidan längre avbrott.useless skrev:Rent ekonomiskt är det i princip aldrig lönsamt att byta ut en fungerande värmepump. Men vet man om att den sjunger på sista versen kan det såklart vara bra att göra bytet under kontrollerade former istället för i panik mitt i vintern.
Vad gäller effekttariffer så är det klokaste valet en värmepump med varvtalsstyrd kompressor som är dimensionerad för att värma huset helt utan elpatrontillskott. Då får man lägsta möjliga och jämnast förbrukning över dygnet.
Förr i tiden, före varvtalsstyrningen, dimensionerade man värmepumpen så att det skulle behövas tillskott när det var kallt ute. Anledningen till det är att värmepumpen annars blir överdimensionerad en stor del av året och får dåliga driftförhållanden med många start och stopp. Det problemet löser man idag genom att kompressorn kan varva ner och ge lägre effekt vår och höst när värmebehovet är mindre.
Precis. Hålet bör klara pumpens storlek. Stort hus, 12 kwh-pump så är t ex 140 m för grunt. En annan aspekt är mängden vatten som strömmar o utbyts i hålet.Torrare hål är mindre bra. Man kan inte bara tala djup. Mycket och strömt vatten som i mitt hål ger snabbare återladdning mellan kalla perioder.MathiasS skrev:
Är inte COP ett effektivitetsmått ? COP 5 behöver väl inte betyda mer uttag i hålet än COP 4 om båda är 10 kwh-pumpar ?useless skrev:"Mycket effektivare" vet jag inte om dom är. COP skiljer inte särskilt mycket på en ny pump jämfört med de som tillverkades för 20 år sedan. Sen är det i första hand energiuttaget som belastar hålet och om inga ändringar görs på huset övrigt är det samma oavsett vilken värmepump man har.
I TS fall med en ny pump med lite bättre COP och de 500 timmarna tillskott ersatt av kompressorn handlar det om att kanske 2000 kWh mer tas ur borrhålet. För bibehållen temperatur borde borrhålet då vara ca 15 meter djupare, men det befintliga hålet kommer inte att bottenfrysa.
Allt beroende på hur kraftfull en VP är. nu ska det vara så bra att en VP kan kyla ner KB till flera minus, men då får kompressorn jobba hårdere, för att hålla en temp ut till huset. Samtidigt så avtar COP med kylan till hålet, varmare KB in så blir COP bättre och tvärtsom. Så ta allt med COP , med en nypa salt, den kan variera stort mellan olika istallationer och i olika hus värmebehov.B bertalm skrev:
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Det kostar visserligen lite mer pumpenergi med ett djupare hål, men samtidigt får man högre temperatur in på brine, och detta höjer COP radikalt. Speciellt gör detta skillnad vid radiatorer. 10/55 har mycket bättre COP än 0/55.
Sedan det här mer SCOP, den COP som jag bryr mig om är MCOP (Money COP). Det vill säga att den enda COP som är intressant är den man har när elen är dyr, ofta på vintern. Så det viktiga är att titta på COP vid hög temperatur ut.
Sedan det här mer SCOP, den COP som jag bryr mig om är MCOP (Money COP). Det vill säga att den enda COP som är intressant är den man har när elen är dyr, ofta på vintern. Så det viktiga är att titta på COP vid hög temperatur ut.
Kan man lite på uppgifterna ang liter/timme på SGU på en uppgift från 2000?
Tittar jag på husen runt om så finns det från 400l/h till som ett av mina hål 30000l/h och det andra som är inom kanske 25m radie har 1000l/h
Kan det skilja så mycket?
Tittar jag på husen runt om så finns det från 400l/h till som ett av mina hål 30000l/h och det andra som är inom kanske 25m radie har 1000l/h
Kan det skilja så mycket?
Det är mängden vatten som behöver tryckas upp under borrningen. Det säger inte särskilt mycket om flödet nere i berget när det är färdigborrat och förseglat.nino skrev:
Jepp det kan skilja rätt bra, på ett avstånd av bara 20 meter. Får själv i brunnen på stugan 50L/h 90 meter. I hålet blir det ett magasin på någon hundra liter. Det räcker till hushållet men inte att vattna med. Grannar runt har mellan 25 L/h och 1500 L/h , allt beroende på vilken sorts berg det borras inino skrev:
Har du hört om / jämfört med Geofy?Nancy Biäng skrev:Jag har bestämt mig för att min gamla bergvärmepump ska få gå i pension innan den säger upp sig själv. Det är alltså dags att börja begära in offerter. Det jag genast slås av är att effektavgiften på elen inte nämns någon stans. Med min nuvarande pump har jag regelbundna, höga, toppar på elkurvan, med effektavgiften vill man ju ha fler och lägre toppar, i alla fall dagtid. Är detta ett "ickeproblem" på alla moderna pumpar?
Vad behöver jag mera tänka på, finns det fallgropar och hur vet jag att jag inte blir "påprackad" för stor pump eller saker som att jag inte vet att jag inte behöver?
Värmer 85 kvm boyta och 80 kvm biyta i källaren. Nuvarande pump är närmare 20 år gammal, så borrhålen är garanterat grunda.
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer 🙏
Dom installerar ny BVP, solceller och batteri och du får en fast månadskostnad.
Det lönar sig inte för alla, men för mig som har rätt hög elräkning ser det bra ut. Jag får samma kostnad per månad, men mer värme och ny driftsäkrare och uppkopplad teknik.
Det krävs ett tak i gott skick, men då lägger du dina pengar på taket istället för BVP.
Avtalet löper på 15 år.
https://www.geofy.co/
Jo, flödet är viktigt. Det finns torra hål. Mitt hål blev 165m istället för 180m pga att de inte kunde borra mer pga för mkt vatten.useless skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Vill du ha mindre effekttoppar skulle jag rekommendera en vars kompressor styrs med frekvensomriktare.Nancy Biäng skrev:Jag har bestämt mig för att min gamla bergvärmepump ska få gå i pension innan den säger upp sig själv. Det är alltså dags att börja begära in offerter. Det jag genast slås av är att effektavgiften på elen inte nämns någon stans. Med min nuvarande pump har jag regelbundna, höga, toppar på elkurvan, med effektavgiften vill man ju ha fler och lägre toppar, i alla fall dagtid. Är detta ett "ickeproblem" på alla moderna pumpar?
Vad behöver jag mera tänka på, finns det fallgropar och hur vet jag att jag inte blir "påprackad" för stor pump eller saker som att jag inte vet att jag inte behöver?
Värmer 85 kvm boyta och 80 kvm biyta i källaren. Nuvarande pump är närmare 20 år gammal, så borrhålen är garanterat grunda.
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer 🙏