N naikon skrev:
Har du kollat detta med banken så att en ny BVP verkligen höjer värdet såpass mycket att du kan få lån för ett helt takbyte?
Personligen hade jag nio av tio gånger prioriterat att byta ett dåligt tak framför en fungerande värmepump. Värme är lättare att åstadkomma (ifall olyckan skulle vara framme) än ett läckande tak.
Ja, jag har kollat med banken. Har amorterat en hel del, så det ska funka. De tyckte också att detta var bästa lösningen.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fick ett garantibyte av kompressor efter tio år, 2010, och den nya gav bättre "effekt" och har nu rullat i 15 år.
Så vad tror du eller ska man man vänta till problem? Du kan inte plocka mycket mera ur borrhålet.
Då är det nog bättre att vänta och kanske börja spara ihop till en ny.

V växelventil skrev:
Då är det nog bättre att vänta och kanske börja spara ihop till en ny.
Medel finns redan avsatt.😉
Och när den blev utbytt, totalt slut, fick jag info om att de tidiga scrollkompressorerna var modifierade kylkompressorer och ersättaren var nu utvecklad för vp (om det var sant).

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
L Lelle Eskil skrev:
Jag förstår, själv är jag 65 och kommer antagligen köpa deras koncept just för tryggheten att någon annan äger tekniken, och ansvarar för den. I grund och botten är jag ju bara intresserad av värmen.
Vi är alla oroliga för olika saker, och det är bra om vi kan minimera oron.
Jag blev nyfiken på Geofy-upplägget och läste på lite. Kan förstå att det lockar vissa, men löser det verkligen praktiska dagliga problem med att äga utrustningen själv?

Några saker jag reagerade på:

1. Kalkylen är beräknad på 22 graders inomhus temperatur. Gillar man det är det ok, om inte gissar jag att man får ett påslag på kalkylen?
2. En ny värmepump har långa produktgarantier och fungerar generellt väldigt problemfritt. Om något blir fel här får man ringa Geofy istället för närmaste VVS-service - är det inte lite av samma jobb för den boende?
3. Man behöver skilja på fel (något har gått sönder) och konfiguration. Är det alltid lite kallt i ett rum kanske något behöver justeras, men inget är trasigt. Vilket ansvar tar Geofy här? Jag gissar att de har mer fokus på fel och undviker hembesök så långt det går => blir det inte så att man sitter med problemet själv ändå?

=> bortsett från finansieringen (abonnemanget) som förstås kan vara en fördel undrar jag om man verkligen får ett så problemfritt värmesystem som man kanske förväntar sig. Är det inte lika enkelt att ringa närmaste VVS-service och få hjälp de få gånger det behövs?

Det skulle också vara intressant att se baksidan av kalkylen. Köper de utrustning för 400kkr och du betalar 450kkr så är det drygt 10% avkastning för Geofy. Lite lågt givet en konsumentaffär med många prylar inblandade. Intäkterna från solceller och batterier antar jag att Geofy tar hand om för att förbättra sin marginal? Det borde kunna dubbla marginalen för dem.

MathiasS MathiasS skrev:
...så hur gör en inverterpump när den ska producera varmvatten? Halvfart eller fullfart?

Diskussionen är på för hög nivå för att vara relevant.
Enkelt uttryckt så gör den vad den blir tillsagd att göra.
Det beror på hur pumpen är inställd samt hur mycket varmvatten den måste producera.
Tar du ut mycket varmvatten så kommer den att gå lite hårdare än om du bara tagit lite vatten.
Har du satt den i eco-läge så kommer den inte att gå lika hårt som om du satt den till att prioritera att ha varmvatten framför ekonomi.

För vår värmepumpt som är ställd i normalläge (dvs varken ekoläge eller comfortläge) så verkar det som att när vi tar varmvatten till några duschar efter varandra så varvar den gradvis upp till ca 80% effekt på kompressorn. Det tar kanske 15 minuter för den att värma upp varmvattenberedaren.
Kör man i ecoläge så ska den gå på lägre effekt under lite längre tid för att värma vatten.

Den stora skillnaden är att en inverterstyrd kan reglera effekten och har störst betydelse för uppvärmningen av huset. Inte för varmvatten produktion egentligen. Då kan den gå på lägre effekt med färre till och frånslag. Typ att den går mer eller mindre konstant på 25% effekt istället för att stå still i 3 timmar och sedan gå för fullt en timme.
Det är dels bra för att du kan begränsa effekttopparna en del. Plus att det är bra för kompressorn då start och stopp sliter på den.

S stefanbarme skrev:
Plus att det är bra för kompressorn då start och stopp sliter på den.
Är det klarlagt att start/stopp har större betydelse än drifttid?
En inverter kommer att gå betydligt fler timmar än en on/off.

Exempel räknat på 20 år.
on/off:
6 starter/dygn och går 9h/dygn.
gångtid=65700h starter=43800
inverter:
1 start/dygn och går 15h
gångtid=109500h starter=7300

I exemplet så är on/off data från min egen pump. För inverter har jag gissat och ni får gärna rätta mig.
Jag har inte själv kunskap att bedöma vilken pump av ovanstående som kommer hålla längst.
Jag ser ofta argument för inverter med hänvisning till färre stopp/start, men stämmer det verkligen?
Den extra tekniken man adderar till en inverter borde också bidra till mer problem?

S sblixten skrev:

Exempel räknat på 20 år.
on/off:
inverter:
1 start/dygn och går 15h

I exemplet så är on/off data från min egen pump. För inverter har jag gissat och ni får gärna rätta mig.
Jag har inte själv kunskap att bedöma vilken pump av ovanstående som kommer hålla längst.
Jag ser ofta argument för inverter med hänvisning till färre stopp/start, men stämmer det verkligen?
Den extra tekniken man adderar till en inverter borde också bidra till mer problem?
Problemet med en on/off är framför allt att det blir många starter/korta gångtider under vår och höst när värmebehovet är lågt. Det tar ett par minuter innan den kommit upp i "arbetstemperatur", så vid väldigt korta gångtider blir det mycket förluster om den måste starta om från noll varje gång. Inverterpumpen kan gå mer eller mindre kontinuerligt på lågt varvtal och bibehålla arbetstemperaturen.
Dock är det ju ganska liten andel av energin som produceras under den tiden av året, så det har ingen avgörande påverkan på SCOP.

Sen kan det blir allt för många starter rent generell större delar av driftsäsongen, men då är systemet felaktigt dimensionerat eller injusterat. Det kan man visserligen också komma runt med en inverter, men då har man inte löst grundproblemet.

S stefanbarme skrev:
Har du satt den i eco-läge så kommer den inte att gå lika hårt som om du satt den till att prioritera att ha varmvatten framför ekonomi.

För vår värmepumpt som är ställd i normalläge (dvs varken ekoläge eller comfortläge) så verkar det som att när vi tar varmvatten till några duschar efter varandra så varvar den gradvis upp till ca 80% effekt på kompressorn. Det tar kanske 15 minuter för den att värma upp varmvattenberedaren.
Kör man i ecoläge så ska den gå på lägre effekt under lite längre tid för att värma vatten.
Ok. Detta skulle vara en fördel.

S stefanbarme skrev:
Den stora skillnaden är att en inverterstyrd kan reglera effekten och har störst betydelse för uppvärmningen av huset. Inte för varmvatten produktion egentligen. Då kan den gå på lägre effekt med färre till och frånslag. Typ att den går mer eller mindre konstant på 25% effekt istället för att stå still i 3 timmar och sedan gå för fullt en timme.
Det är dels bra för att du kan begränsa effekttopparna en del. Plus att det är bra för kompressorn då start och stopp sliter på den.
Jag har byggt systemet här hemma för att ge långa gångtider och har inga problem med antal start/stopp. Värmepumpen är också relativt liten (7kW) vilket gör att den endast utgör 30% av mina medeleffekttoppar och elpatron används inte öht.

Styrningen av systemet blir därför mycket viktigare än vilken kompressortyp VP har. Ett första steg för mig är ju att göra mig av med den elvb jag har i serie med bergvp för VV. Det är dock inte billigt - merkostnad på runt 25kkr men det skulle halvera använd effekt för VV. Om jag halverar effekttaxan genom det tar det 7 år att tjäna in. Inverter är svårare då reduktionen från 2kW till kanske 1kW för värmeproduktion betalar sig rätt långsamt och vp är rätt ordentligt dyrare.

S sblixten skrev:

Exempel räknat på 20 år.
on/off:
inverter:
1 start/dygn och går 15h

Jag tror inte att man kan göra det riktigt så enkelt som att säga att start stopp har större eller mindre betydelse än driftstid.
Däremot är det klarlagt att det är en faktor som kan ha en relativt stor betydelse.
Det finns flera anledningar till det.

Vid start av en kompressor för start/stopp så är det rejält höga startströmmar. ofta många gånger märkströmmen. dvs en kompressor som har märkström på 10A kan i startögonblicket dra 30-40 ampere vilket sliter på elanslutningar, kablage och motorlindningar.

När kompressorn stannar så kommer olja att lägga sig på de lägsta punkterna. Generellt försöker man konstruera så att oljan då skall vara där den behövs men det är ofrånkomligt att en stillastående oljefilm kollapsar. Dvs du har metall mot metall på en del ställen vid starten. Det sliter på kompressorn.

start och stopp av kompressorn gör att du får temperaturvariationer (varma delen kommer att variera mellan ca rumstemp och upp till kanske 50 grader. Kalla delen åt andra hållet.)
Dessa temperaturvariationer kommer med tiden att medföra sprickbildning och läckage av köldmedium, smörjmedel eller vatten.

När kompressorn står så kommer också köldmediet att fördela sig relativt jämnt i systemet vilket gör att det är större mängd medie i lågtrycksdelen än vad som är tänkt.
Det gör att vid uppstarten så går kompressorn under förhållanden vad gäller tryck och temperatur som den inte är konstruerad för. Detta sliter på kompressorn.

Allt det sammantaget är anledningen till att man tidigare dimensionerade värmepumpar för ca 80% av årseffekten vilket betydde att man fick ett beteende på pumpen där den gick konstant under de kallaste månaderna och behövde återkommande hjälp av eltillskott för att få ett beteende med inte för många start och stopp under de inte lika kalla månaderna (vår och höst när man behöver relativt små mängder värme)

Så det är klarlagt att frekventa start och stopp sliter. Men även långa gångtider sliter. En värmepump som är dimensionerad så att den går utan ett enda start och stopp kommer ju inte att hålla i evighet den heller.
Det handlar med andra ord om att försöka få en balans där start och stopp inte dödar kompressorn innan gångtiden gör det och vice versa.

Du har ju en annan fördel med en inverter och det är ju att kompressorn under långa perioder går med lägre hastighet vilket ger mindre vibrationer och det gör att den slits mindre av samma gångtid.
Plus att den mjukstartar vilket betyder att den startar genom att långsamt varva upp vilket gör att start och stopp inte alls sliter på samma sätt på den.
Så en inverterstyrd pump har typiskt sett en längre förväntad livslängd än en start stopp pga dessa faktorer.

Visst. Tekniken som man tillför i och med att man stoppar in en inverter kan haverera i sig. Men att byta en inverterstyrning är rejält mycket billigare än att byta en kompressor.

• Gilla
Sotarsyster och 1 till
  • Laddar…
Gissar att tillverkarna har data som skulle kunna klargöra hur stor inverkan start/stopp har kontra drifttimmar.
Måste finnas flera installationer för större byggnader där man kopplat flera vp och en av dem går konstant.
Skulle vara intressant att veta hur länge en vp håller om den får gå nästan konstant?
Hur stor skillnad gör mjukstarten på dagens on/off?

Jag uppfattar marknaden som att det är bäst SCOP-värde som gäller/säljer och att on/off-pumpar kanske är på väg att försvinna, trots att de kanske är bättre både ur ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag blev nyfiken på Geofy-upplägget och läste på lite. Kan förstå att det lockar vissa, men löser det verkligen praktiska dagliga problem med att äga utrustningen själv?

Några saker jag reagerade på:

1. Kalkylen är beräknad på 22 graders inomhus temperatur. Gillar man det är det ok, om inte gissar jag att man får ett påslag på kalkylen?
2. En ny värmepump har långa produktgarantier och fungerar generellt väldigt problemfritt. Om något blir fel här får man ringa Geofy istället för närmaste VVS-service - är det inte lite av samma jobb för den boende?
3. Man behöver skilja på fel (något har gått sönder) och konfiguration. Är det alltid lite kallt i ett rum kanske något behöver justeras, men inget är trasigt. Vilket ansvar tar Geofy här? Jag gissar att de har mer fokus på fel och undviker hembesök så långt det går => blir det inte så att man sitter med problemet själv ändå?

=> bortsett från finansieringen (abonnemanget) som förstås kan vara en fördel undrar jag om man verkligen får ett så problemfritt värmesystem som man kanske förväntar sig. Är det inte lika enkelt att ringa närmaste VVS-service och få hjälp de få gånger det behövs?

Det skulle också vara intressant att se baksidan av kalkylen. Köper de utrustning för 400kkr och du betalar 450kkr så är det drygt 10% avkastning för Geofy. Lite lågt givet en konsumentaffär med många prylar inblandade. Intäkterna från solceller och batterier antar jag att Geofy tar hand om för att förbättra sin marginal? Det borde kunna dubbla marginalen för dem.
Många bra funderingar!
Jag är väldigt bekväm med 22 grader, och även lite mindre. Vad gäller fördelning mellan rum, så är ju fördelaren till golvslingor fortfarande min, jag har bergvärme idag som är över 10 år, så fördelningen är jag ju ansvarig för.
Det är en lokal underentreprenör som kommer att montera och stå för service. Jag tror ju att vanligt underhåll kommer att skötas, dom vill ju att deras grejer ska hålla. Hur det ser ut vid driftstopp är lite luddigt, och jag har skickat frågor till dom. Det här är min största fundering, man är ju lite utlämnad till att de sköter sina åtaganden, och vid driftstopp kan man ju behöva hjälp snabbt. Kanske kan man även hamna i en diskussion om vad som orsakar en dålig funktion.
22 grader är avtalat, och är det inte det så bryter dom ju avtalet, och jag tror inte dom vill det.

Jag tror abonnemangskostnaden bara finansierar investering av utrustning utan vinst. Vinsten gör dom på solceller och batteri. När jag kollade lite snabbt verkar ett batteri på 24kWh, som i mitt fall, kunna ge en avkastning på ca 2000:- / mån. Kolla https://www.flower.se
Något jag kanske borde kolla upp och göra själv, men jag är inte tillräckligt intresserad.
Jag vill bara åt en säker drift, då jag ofta är på annan ort, och jag har hyresgäster hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.