7 886 läst · 139 svar
8k läst
139 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 543 inlägg
Att jag har 100 papp innebär ju inte att pumpen bara får kosta det utan att det inte behöver kosta mig jättemycket. Framförallt innebär det att jag inte behöver låna pengar till pumpen.A Anders_Nilsson skrev:TS har tydligen 100 papp för allting. Vad för man för det inkl installation? NIBE F1226 om man får tag i någon är väl en kandidat. Har för mig de slutat tillverkas. Annars en enkel pump för användaren där du bara ställer värmekurvan och offset.
Sedan låter hålet lite grunt för 8kW, mer som 6kW men TS får väl ringa tillverkaren och kolla vad effekten är på nuvarande pump.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 543 inlägg
Så här räknar Ellevio: Effektavgiften baseras på snittet av dina tre högsta effekttoppar varje månad, fördelat på tre olika dygn. Det vill säga: de tre timmar då du har haft högst elanvändning. Detta kallas för timmedeleffekt och är snittet av den effekt du använder under en timme. Mellan klockan 22 och 06 räknas bara halva effekttoppen.MathiasS skrev:Av det jag sett hittills rörande effekt tariff här så kommer andra förbrukare trigga högre taxa innan värmepumpen gör det, så det finns inte så mycket att förklara. Men det beror ju på exakt hur man beräknar effekttariffen, det verkar variera mellan bolagen.
Sist jag frågade EON så menade man att man mätte max peakeffekt och debiterar efter det - men det kanske finns bättre info idag när det är mer aktuellt.
Jag har också en mindre pump, 7kW ut, vilket gör att den inte sticker ut jämfört med micron, hårtorken, ugnen, stora sågen eller en kombination av dessa.
Husägare
· Norra Roslagen
· 247 inlägg
"Kanaler sätter igen och den blir mindre effektiv med tiden."S sblixten skrev:
Pratar man kanaler i dessa sammanhang är det svårt att tolka som annat än ventilation. Därav min tolkning, som blev fel.
Men i grunden så är det ingen större skillnad i COP från en 20 år gammal värmepump. Största skillnaderna har avhandlats tidigare. Skillnaden är om den 20 år gamla värmepumpen är i optimalt skick. Om den fungerar men har börjat läcka så kan den fortfarande leverera värme, men verkningsgraden lider kraftigt.
Ja, det är nog många som byter ut en gammal och sliten värmepump mot en ny, får drastiskt sänkt elförbrukning och tolkar det som att dagens värmepumpar är mycket bättre än för 20 år sedan. I själva verket är det nog så enkelt att den gamla värmepumpen inte längre funkar som när den var ny.R Real-House skrev:
Frågan var när det blir lönsamt att byta en gammal fungerande värmepump och såklart är det många faktorer som spelar in. Men har du en gammal värmepump i dåligt skick som lämnar COP 2-2,5 och byter mot en ny, så blir det i regel lönsamt med ett byte istället för att invänta att den rasar.useless skrev:
....men finns det några så gamla pumpar i drift fortfarande. Min 1210 som har passerat 20 år med råge har ju ett bättre cop än så - skillnaden mot en ny blir inte så stor. Tittar man på beggade pumpar på blocket så verkar det mesta som byts ut vara ca 15 år gammalt.S sblixten skrev:
Jag tycker att risken med en gammal pump är att man blir sittandes med en elpatron i januari. Speciellt jobbigt var det härom året när elpriset var väldigt högt och leveranstiden på nya pumpar väldigt lång. Nu är det lite lugnare.
Glöm inte att man gärna höjer effekten med minst 25% utan att förstå att det gör skillnaden.useless skrev:
Det kanske passar med en relaterad fråga här också. I samband med byte av gammal pump till ny, överväger jag att byta lösning för varmvattenproduktion. Idag har jag en inbyggd beredare i VP på 160liter, och sedan en 200liters elvb i serie. Det blir svinmycket vv men kostar förstås lite mer i drift.
Nu överväger jag att ha en större extern beredare typ Nibe VPB som är en tank med kamrör i. Tidigare använde man ju dubbelmantlade tankar men det verkar man ha slutat med nu?
Någon med erfarenhet från dessa lösningar eller kör alla med inbyggd beredare och spetsar med el?
Nu överväger jag att ha en större extern beredare typ Nibe VPB som är en tank med kamrör i. Tidigare använde man ju dubbelmantlade tankar men det verkar man ha slutat med nu?
Någon med erfarenhet från dessa lösningar eller kör alla med inbyggd beredare och spetsar med el?
Det är inte cop, som den hade som ny jag avser, utan den verkliga cop den har idag.MathiasS skrev:....men finns det några så gamla pumpar i drift fortfarande. Min 1210 som har passerat 20 år med råge har ju ett bättre cop än så - skillnaden mot en ny blir inte så stor. Tittar man på beggade pumpar på blocket så verkar det mesta som byts ut vara ca 15 år gammalt.
Jag tycker att risken med en gammal pump är att man blir sittandes med en elpatron i januari. Speciellt jobbigt var det härom året när elpriset var väldigt högt och leveranstiden på nya pumpar väldigt lång. Nu är det lite lugnare.
Min pump som jag bytte hade en cop 3,2 vid 0/45(kanske minns fel, men det spelar ingen roll för frågeställningen) och när jag räknade på ett byte så blev det ej lönsamt.
Dock var det verkliga cop betydligt lägre och då blev ett utbyte lönsamt(kommer inte exakt ihåg avskrivningstiden, men under 10 år har jag för mig).
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 975 inlägg
Hur mätte du befintlig cop?
Det gjorde jag ej innan byte, men jag hade kalkylerat hur mycket effekt/ström den nya pumpen skulle ta gentemot den gamla. Efter byte visade det sig att den nya tog betydligt mindre än väntat.Rabbithole skrev:
Genom att utgå från nya pumpens COP tillsammans effekt och vad den gamla tog i effekt kunde jag kalkylera COP på gamla pumpen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 975 inlägg
Det låter lite som en löst antaget skillnad. Utan något direkt uppmätt och jämförd dimensionering går det ju inte att säga något.
I call BS tills siffrorna är på bordet
I call BS tills siffrorna är på bordet
Kan hålla med om att det inte är ett exakt värde. Jag gjorde min uträkning på den cop min gamla var märkt med och trots att det ej var lönsamt så valde jag att byta. Jag kunde också räkna ut förväntad förbrukning för nya pumpen. Jag har historisk data några år tillbaka över förbrukning, utetemp och innetemp, så jag är övertygad om att min metod är väldigt nära sanningen, men den går ju inte att använda för att göra en kalkyl i förväg.Rabbithole skrev:
COP går att mäta/räkna ut och det finns det andra trådar om hur du kan göra.
Vila felkällor ser du i min metod som skulle innebära BS?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 975 inlägg
Du har inga mätvärden över huvud taget utan bara ett löst påstående. Så det går inte att dra några slutsatserS sblixten skrev:Kan hålla med om att det inte är ett exakt värde. Jag gjorde min uträkning på den cop min gamla var märkt med och trots att det ej var lönsamt så valde jag att byta. Jag kunde också räkna ut förväntad förbrukning för nya pumpen. Jag har historisk data några år tillbaka över förbrukning, utetemp och innetemp, så jag är övertygad om att min metod är väldigt nära sanningen, men den går ju inte att använda för att göra en kalkyl i förväg.
COP går att mäta/räkna ut och det finns det andra trådar om hur du kan göra.
Vila felkällor ser du i min metod som skulle innebära BS?
Jag har ju både innetemp, utetemp och strömförbrukning.Rabbithole skrev:
Dessa värden har jag på både gamla och nya vp.
Desutom har jag COP för nya vp(även för gamla vp, men den stämmer ej med faktiskt värde enligt mina beräkningar), så jag förstår inte alls vad du menar med "inga mätvärden"? Eller varför dessa inte skulle kunna vara tillräckliga för en uppskattning av COP på gamla vp?
Felkällor jag själv kan komma på:
-COP på ny värmepump stämmer ej(inte sannolikt)
-Fel i mätning på innetemp(inte sannolikt)
-Fel i mätning på utetemp(inte sannolikt)
-Fel i mätning på strömförbrukning(inte sannolikt)
-Huset behövde mer/mindre värma trots likartade förhållanden(inte sannolikt)
Jag anser nog det som ganska pålitligt, men inte exakt.
Jag förstår inte vad det är du opponerar dig mot och vill gärna lära mig om du kan vara snäll och förklara?
Redigerat: