20 192 läst · 177 svar
20k läst
177 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Av det jag sett hittills rörande effekt tariff här så kommer andra förbrukare trigga högre taxa innan värmepumpen gör det, så det finns inte så mycket att förklara. Men det beror ju på exakt hur man beräknar effekttariffen, det verkar variera mellan bolagen.M Martin Lundmark skrev:Hej MathiasS
Tack för respons
Eftersom jag själv bara har haft och kunnat mäta på en varvtalsstyrd bergvärmepump så uppskattar jag att du här kan förmedla hur en on/off pump utan elspets till exempel klarar att hålla nere kostnad för effekttariff året om.
Med en varvtalstyrd pump så följer ineffekten till pumpen behovet av uteffekt. Som mest vintertid (vid ca 34 minusgrader) har jag mätt upp ca 5,3 kW till pumpen (och då ca 13 kW ut).
Varvtalsstyrningen innebär samtidigt, att på sommaren behöver värmepumpen oftast bara en ineffekt drygt 1 kW. Går den on/off på sommaren (vid plusgrader ute) så innebär uppstart ingen hög effekt så det skapar höga timvärden. Inte heller vid varmvattenproduktion där jag kan hålla nere effekten med varvtalsstyrningen.
Vid legionellakörning (var 16 dag) med en 6 kW elpatron har jag som mest mätt upp ett entimmes medelvärde på 4,54 kW (mättid en tim). Jag behöver ingen volymtank som ev. kan riskera höga timvärden.
Klarar du låga timvärden med en on/off pump även på sommaren?
Sist jag frågade EON så menade man att man mätte max peakeffekt och debiterar efter det - men det kanske finns bättre info idag när det är mer aktuellt.
Jag har också en mindre pump, 7kW ut, vilket gör att den inte sticker ut jämfört med micron, hårtorken, ugnen, stora sågen eller en kombination av dessa.
Alla jag har sett mäter genomsnittet för en hel klocktimme. Dvs den genomsnittliga effekten blir samma som antalet förbrukade kWh den timmen.MathiasS skrev:
Sen har man lite olika modeller för att fastställa själva taxan. T ex genomsnitt av de tre högsta timmarna, olika taxa dag/natt, etc.
Så i praktiken borde det inte spela så jättestor roll om man har en varvtalsstyrd eller on/off värmepump eftersom snittet över hela timmen borde bli detsamma. Under förutsättning att inte elpatron behövs då.
Hejuseless skrev:Alla jag har sett mäter genomsnittet för en hel klocktimme. Dvs den genomsnittliga effekten blir samma som antalet förbrukade kWh den timmen.
Sen har man lite olika modeller för att fastställa själva taxan. T ex genomsnitt av de tre högsta timmarna, olika taxa dag/natt, etc.
Så i praktiken borde det inte spela så jättestor roll om man har en varvtalsstyrd eller on/off värmepump eftersom snittet över hela timmen borde bli detsamma. Under förutsättning att inte elpatron behövs då.
Som jag skrev så har jag försökt mäta timmes värden i mitt hus där jag under flera år satsat på både låg elenergi användning och hålla nere effekten eftersom jag bland annat har lärt mig vad som kostar när man bygger elnät
Som bonus underlättar detta även reservkraftdrift
Jag ser ännu inte att jag har mycket av andra toppar under en timme som motiverar att varvtslsstyrning inte är en fördel
Genomsnittet är en bra början, då har man ju iaf en chans att påverka utfallet. Men att jag väntar med att baka frukostfrallat tills frugan stekt sitt ägg eller kört hårtrorken klart, det är jag 100% ointresserad av. Att däremot se till att vp och ev elvb eller tex vattenpumpen till poolen inte går frukost och middag, det kan ge resultat. Jag skulle också behöva ha en styrning så att poolvärmepumpen inte går samtidigt som bergvp tillverkar varmvatten, och någonstans där blir det så komplicerat att man inte orkar bry sig, även om det är tekniskt möjligt och genomförbart med tex homeassistant. Men vem ska ta hand om den lösningen när jag blivit dement?useless skrev:Alla jag har sett mäter genomsnittet för en hel klocktimme. Dvs den genomsnittliga effekten blir samma som antalet förbrukade kWh den timmen.
Min VP drar 2kw när den går. Att halvera det tror jag inte är värt besväret, bättre att koppla bort helt och köra saker när inte annat går...
Enligt de senaste kraven ska alla elmätare stödja 15-minutersavläsning. Så det är nog inte en alltför kvalificerad gissning att effekttariffen kommer att baseras på kvarten med högst effekt om några år när alla mätare är utbytta.
Och då är man tillbaka till att snabbstarten på ugnen för frukostmackan kommer vara styrande => inget att bry sig om, det kommer bli lite dyrare och sedan är det inte mer med det......useless skrev:
Hej uselessuseless skrev:
Hur vet du ifrån elleverantörens timmesvärden, till exempel vilken apparat som varit uppkopplad samtidigt med andra? Ser du verkligen mer än totalen av varje timvärde?
Jag mäter inte allt, men har ett tjugutal mätpunkter i mitt hus som hjälper mig att bättre förstå hur mina elapparater arbetar. T.ex. vilka som arbetar samtidigt och hur länge.
Mätningen på värmepumpen var utmärkt när jag (för ca 17 år sedan) trimmade in min värmepump.
Det är bra för mig själv att utvärdera hur huset fungerar, men även bra när jag här på byggahus försöker hjälpa andra.
Redigerat:
Många skriver i tråden att det ej är lönsamt att byta en gammal fungerande pump.
Dock tycker jag mig se att de som gjort detta delar min erfarenhet(kanske jag tolkar fel).
Jag räknade själv på det och kom fram till att det ej är lönsamt, men verkligheten visade sig vara annorlunda. Min dryga 20-åriga vp hade inte samma cop som när den var ny. Kanaler sätter igen och den blir mindre effektiv med tiden. Mina beräkningar på faktiska värden visade att det var lönsamt.
Dock tycker jag mig se att de som gjort detta delar min erfarenhet(kanske jag tolkar fel).
Jag räknade själv på det och kom fram till att det ej är lönsamt, men verkligheten visade sig vara annorlunda. Min dryga 20-åriga vp hade inte samma cop som när den var ny. Kanaler sätter igen och den blir mindre effektiv med tiden. Mina beräkningar på faktiska värden visade att det var lönsamt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 989 inlägg
Är det en lönsam ekonomisk investering att byta ut en fungerande pump i förtid är väl den fråganS sblixten skrev:Många skriver i tråden att det ej är lönsamt att byta en gammal fungerande pump.
Ja, en simpel on/off dimensionerad för 100% effekttäckning med tillräcklig vattenvolym för att alltid få drägliga driftförhållanden är nästan alltid det allra bästa.MathiasS skrev:
Problemen är dels att de flesta installatörer bara vill sälja en standard "jacka på"-lösning och många kunder vill/kan inte upplåta plats för en tank.
Man får vara lite påläst och ställa rätt krav. Eller så gör man installationen själv - Det är ju som sagt var inte särskilt komplicerat. Folk lägger ju golvvärme och skruva upp vattenfördelningsskåp i väggarna och det är svårare rent tekniskt än att koppla in en ny värmepump på ett befintligt ställe...
Lite tråkigt bara att Boverkets bidrag bara kan fås om en firma installerar grejerna.
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
TS har tydligen 100 papp för allting. Vad för man för det inkl installation? NIBE F1226 om man får tag i någon är väl en kandidat. Har för mig de slutat tillverkas. Annars en enkel pump för användaren där du bara ställer värmekurvan och offset.
Sedan låter hålet lite grunt för 8kW, mer som 6kW men TS får väl ringa tillverkaren och kolla vad effekten är på nuvarande pump.
Sedan låter hålet lite grunt för 8kW, mer som 6kW men TS får väl ringa tillverkaren och kolla vad effekten är på nuvarande pump.
HejS sblixten skrev:Många skriver i tråden att det ej är lönsamt att byta en gammal fungerande pump.
Genom att mäta effekten in till pumpen och dela denna med temperaturskillnaden inne/ute under några timmar med jämn temperatur så får jag ett grovt närmevärde hur många W/grad som pumpen behöver för att värma huset.
Det närmevärde jag använder idag är ca 67 W/grad temperaturskillnad inne/ute.
Detta närmevärde kan sedan används för att kolla om pumpen eller annat förändrar sig
Redigerat:
Husägare
· Norra Roslagen
· 253 inlägg
En stor skillnad i ditt fall är att du pratar om en frånluftsvärmepump. Där har man med modernare värmepumpar tillåtit större kompressorer som tar ut mycket mer energi från frånluften.S sblixten skrev:Många skriver i tråden att det ej är lönsamt att byta en gammal fungerande pump.
Men som tidigare nämnt i tråden om man pratar bergvärme har största skillnaden i COP blivit förbättringar hos cirkulationspumparna. Kompressorer och övriga komponenter står för en mindre andel i förbättringen.
Tråden handlar om bergvärmepumpar/jordvärmepumpar/grundvattenvärmepumpar, så det är precis det jag avser. Förstår inte varifrån du får att jag skulle avse något annat?R Real-House skrev:En stor skillnad i ditt fall är att du pratar om en frånluftsvärmepump. Där har man med modernare värmepumpar tillåtit större kompressorer som tar ut mycket mer energi från frånluften.
Men som tidigare nämnt i tråden om man pratar bergvärme har största skillnaden i COP blivit förbättringar hos cirkulationspumparna. Kompressorer och övriga komponenter står för en mindre andel i förbättringen.