20 251 läst · 177 svar
20k läst
177 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Effekt och energi åtgång är två skilda saker, husets energibehov är konstant, men effektivare pump ger lägre elförbrukning i förhållande till producerad värme. De nya pumparna som skiljer på varmvattenberedning och värmeslingan genom trevägsventil är avsevärt effektivare.NICHOLAS J skrev:
Äldre on-off pumpar körde alltid fast kondensering mot vattentank, nyare pumpar har variabel kondensering mot värmeslinga. Så nej det är en nymodigheter med variabel kondensering, och detta ökar verkningsgraden.useless skrev:
Ok. Kan du berätta när denna nymodighet kom? Den drygt 20 år gamla IVT streamline som TS vill byta ut kör med växelventil och flytande kondensering. Alla värmepumpar jag har installerat det här årtusendet har haft växelventil och flytande kondensering.PFO skrev:
Simpla frånluftvärmepumpar är ett eget kapitel, så de bryr jag mig inte om...
Jämför gärna cop värden mellan äldre och nyare pumpar, de har gått från ca 3 vid pumparna början 1980 till idag ca 6. Det är samma fysiska lagar, men man har blivit bättre på att utnyttja dem.useless skrev:
I samband med inverterstyrd kompressor!useless skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 546 inlägg
Du behöver nog läsa på lite... bilden är från nibe 1215 som slutade tillverkas typ 2007PFO skrev: