20 192 läst · 177 svar
20k läst
177 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Jag hade aldrig bytt en gammal pump som fungerar, men gjort research och valt vilket företag jag kontaktar när den väl pajar.
När din gamla bergvärmepump har havererat och ditt hus nu värms upp med direktverkande el, kan du vara berättigad till ett bidrag för att installera en ny värmepump. Enligt Boverket kan du få bidrag för högst 50 procent av materialkostnaderna för åtgärderna, dock högst 30 000 kronor för värmesystemsåtgärder.
Jag kan dock ha fel men har inte läst om att det skulle vara något undantag.
När din gamla bergvärmepump har havererat och ditt hus nu värms upp med direktverkande el, kan du vara berättigad till ett bidrag för att installera en ny värmepump. Enligt Boverket kan du få bidrag för högst 50 procent av materialkostnaderna för åtgärderna, dock högst 30 000 kronor för värmesystemsåtgärder.
Jag kan dock ha fel men har inte läst om att det skulle vara något undantag.
"Mycket effektivare" vet jag inte om dom är. COP skiljer inte särskilt mycket på en ny pump jämfört med de som tillverkades för 20 år sedan. Sen är det i första hand energiuttaget som belastar hålet och om inga ändringar görs på huset övrigt är det samma oavsett vilken värmepump man har.C Corsair skrev:
I TS fall med en ny pump med lite bättre COP och de 500 timmarna tillskott ersatt av kompressorn handlar det om att kanske 2000 kWh mer tas ur borrhålet. För bibehållen temperatur borde borrhålet då vara ca 15 meter djupare, men det befintliga hålet kommer inte att bottenfrysa.
Detta skulle vara logiskt om installatören du väljer sålde alla fabrikat. Det gör han garanterat inte och han är därför partisk i sina rekommendationer. Det finns bra installatörer för alla märken på svenska marknaden så väljer man bara installatör gör man det lite för lätt för sig - framförallt får man inte ett oberoende teknikval.H Hammarfall skrev:
Jag tycker också man grovt överdriver vikten av att ha en installatör i närheten. Givetvis ska man se till att kunna få hjälp när det behövs men att installera en bergvärmepump klarar nästan vilket pucko som helst och service på en bergvp, ja nån som brytt sig om att kontrollera vad man gör då? Inte många saker på den checklistan….
Var i samma sits för ett par år sedan. Bytte då en gammal IVT pump till en Thermia Atlas. Riktigt bra val, fick ner förbrukningen med 3-4 tusen kWh samt jämnare värme då den inte startar och stoppar hela tiden.
HGW teknik med varmvatten på köpet.
HGW teknik med varmvatten på köpet.
Jo vid byte av bvp som var ca 15 år så sjönk förbrukningen av el ca 20%, det är mycket effektivare i min värld.useless skrev:"Mycket effektivare" vet jag inte om dom är. COP skiljer inte särskilt mycket på en ny pump jämfört med de som tillverkades för 20 år sedan. Sen är det i första hand energiuttaget som belastar hålet och om inga ändringar görs på huset övrigt är det samma oavsett vilken värmepump man har.
I TS fall med en ny pump med lite bättre COP och de 500 timmarna tillskott ersatt av kompressorn handlar det om att kanske 2000 kWh mer tas ur borrhålet. För bibehållen temperatur borde borrhålet då vara ca 15 meter djupare, men det befintliga hålet kommer inte att bottenfrysa.
Jag har varit i liknande läge. Bytte en 25 år gammal ivt 8 kW (?) mot en 12 kW thermia atlas. Energiförbrukningen minskade från ca 20000 kWh (förra ägaren, enligt energideklarationen, jag såg bara några vintermånader och det blev en halvering. Dessutom var det kallt inne) till 10500 kWh (har bara data för 2023 och 2024)
Hålet är för grunt egentligen, typ 140 meter, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in -8.
Den har hittills gått med några tiotals timmar eltillskott per år.
Att hålet fryser gör i regel inget, dels frigörs energi vid fasövergången vätska-is, dels leder is värme bra.
Främsta påverkan är att verkningsgraden sjunker, mer några grader mer eller mindre motsvarar några grader mer eller mindre i framledningstemperatur. Jämför en luftvärmepump som på vintern har kb in på -15 eller hur kallt det nu är ute.
Min tanke är väl att borra om det inte funkar, men som det ser ut nu är det ingen ekonomi i det.
Hålet är för grunt egentligen, typ 140 meter, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in -8.
Den har hittills gått med några tiotals timmar eltillskott per år.
Att hålet fryser gör i regel inget, dels frigörs energi vid fasövergången vätska-is, dels leder is värme bra.
Främsta påverkan är att verkningsgraden sjunker, mer några grader mer eller mindre motsvarar några grader mer eller mindre i framledningstemperatur. Jämför en luftvärmepump som på vintern har kb in på -15 eller hur kallt det nu är ute.
Min tanke är väl att borra om det inte funkar, men som det ser ut nu är det ingen ekonomi i det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 989 inlägg
Det värsta som kan hända är att hålet fryser och man får samma eltillskott/verkningsgrad som innan.
En 8kW inverterpump, ofta minsta storleken är väl det man behöver ha i kikaren.
Och byt när den väl är slut. Det kan dröja 10 år till om du har tur
En 8kW inverterpump, ofta minsta storleken är väl det man behöver ha i kikaren.
Och byt när den väl är slut. Det kan dröja 10 år till om du har tur
Konstigt att Boverket har en annan uppfattning?D Dilato skrev:
Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög.
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
Det är en luddig formulering. Har du några faktiska fall där en trasig bvvp varit grund för bidrag?useless skrev:Konstigt att Boverket har en annan uppfattning?
Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög.
[länk]
Nej, men eftersom som dom skriver som dom gör så utgår jag ifrån att det är möjligt att få bidrag för att byta ut en trasig bergvärmepump som har uppnått sin tekniska livslängd och inte är lönsam att reparera.C Corsair skrev:
Hur tolkar du det?
Jag drog iväg ett mail till länsstyrelsen så jag får ett svar svart på vitt.useless skrev: