Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Ni får gärna komma med tips på vilka pumpar jag ska begära offert på. Har begärt från IVT och Nibe.
Titta i Folksam lista på bra val av bvp, finns modeller av de flesta tillverkarna, sen är det vilken som är bästa pris på i kombination att med effekttariff är en inverterstyrd pump bra för en låg och jämn förbrukning.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Jag hoppar in i tråden då jag är i liknande sits som TS, hoppas det är OK Nancy.

Hur har teknikutvecklingen varit på området och hur ser den ut framåt? Även om min pump kan gå några år till, är det värt att byta nu eftersom elpriserna är högre och tekniken ev så mycket bättre än 15-20 år sedan, eller är det bättre att låta nuvarande pump tugga på lite till och ev få ännu bättre teknik framöver?

Y YuGi skrev:
Jag hoppar in i tråden då jag är i liknande sits som TS, hoppas det är OK Nancy.

Hur har teknikutvecklingen varit på området och hur ser den ut framåt? Även om min pump kan gå några år till, är det värt att byta nu eftersom elpriserna är högre och tekniken ev så mycket bättre än 15-20 år sedan, eller är det bättre att låta nuvarande pump tugga på lite till och ev få ännu bättre teknik framöver?
Självklart får du umgås i tråden, ju flera frågor deso flera bra svar. Jag har tänkt precis som du, men kände att det började bli för många negativa faktorer nu. Pumpen har passerat 20 år, elpriserna höga och så effektavgiften på det :( Har dessutom gnetat ihop 100 papp på ett konto till detta, och nu går ju räntorna ner så...

Rent ekonomiskt är det i princip aldrig lönsamt att byta ut en fungerande värmepump. Men vet man om att den sjunger på sista versen kan det såklart vara bra att göra bytet under kontrollerade former istället för i panik mitt i vintern.

Vad gäller effekttariffer så är det klokaste valet en värmepump med varvtalsstyrd kompressor som är dimensionerad för att värma huset helt utan elpatrontillskott. Då får man lägsta möjliga och jämnast förbrukning över dygnet.

Förr i tiden, före varvtalsstyrningen, dimensionerade man värmepumpen så att det skulle behövas tillskott när det var kallt ute. Anledningen till det är att värmepumpen annars blir överdimensionerad en stor del av året och får dåliga driftförhållanden med många start och stopp. Det problemet löser man idag genom att kompressorn kan varva ner och ge lägre effekt vår och höst när värmebehovet är mindre.

• Gilla
Caddyn och 10 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Rent tekniskt är det samma kylprocess idag som för 50 år sedan. Visst har det gjorts vissa framsteg som har förbättrat systemverkningsgraden, men då är det framförallt genom reglersystem som är lite bättre, cirkulationspumpar som drar mindre ström etc.

Den absolut största skillnaden idag jämfört med för 20 år sedan är att man dimensionerar värmepumpen för högre effekttäckningsgrad/mindre eltillskott vilket sparar in något tusental kilowattimar köpt el per år och kan innebära en stor skillnad när man får effekttariff.

• Gilla
Caddyn och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent ekonomiskt är det i princip aldrig lönsamt att byta ut en fungerande värmepump. Men vet man om att den sjunger på sista versen kan det såklart vara bra att göra bytet under kontrollerade former istället för i panik mitt i vintern.

Vad gäller effekttariffer så är det klokaste valet en värmepump med varvtalsstyrd kompressor som är dimensionerad för att värma huset helt utan elpatrontillskott. Då får man lägsta möjliga och jämnast förbrukning över dygnet.

Förr i tiden, före varvtalsstyrningen, dimensionerade man värmepumpen så att det skulle behövas tillskott när det var kallt ute. Anledningen till det är att värmepumpen annars blir överdimensionerad en stor del av året och får dåliga driftförhållanden med många start och stopp. Det problemet löser man idag genom att kompressorn kan varva ner och ge lägre effekt vår och höst när värmebehovet är mindre.
Tack för utförlig och pedagogisk förklaring, jag förstår verkligen inte var du fått ditt nickname ifrån :) En aspekt vad gäller byte av 20 årig fungerande pump är att katastrofen är nära, och när den väl har infunnit sig så finns inte tid för efterforskning och offerter... jag hatar att sätta mig i såna situationer. Sedan gör inte något år hit och dit lika mycket när man är så gammal att nya pumpen kommer att överleva en ;)

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vill man undvika toppeffektavgifter och värmepumpen är problemet så kan man ju välja en underdimensionerad vp och stänga av ev elpatron. Och då stå ut med att innetempen ibland är nere på 15°C.
(Och stänga frånluft när det är som kallast.)

• Haha
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Eller då köper man en inverter som kan ge mer om borrhålet tillåter å har en mer normal temp inne med elpatron avstängd när det är kallt ute

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Maxeffekten på befintlig värmepump brukar framgå på märkskylten som är på pumpens ovansida.

Husets värmeeffektbehov vid DUT avgör storlek på nya pumpen. Men den bör alltså matchas med ett borrhål som kan ge värmen.

Nuvarande borrhål matchar en pump på ca 5-6 kW, behövs mer värme går tillskott in.

Effekttaxan hos de flesta nätbolagen räknas på de tre högsta uttagen per månad. Det är alltså viktigt att en månad som t ex nuvarande december som har varit relativt mild inte använder eltillskott och om det krävs så lite eltillskott som möjligt.

Behovet av värmeeffekt är väldigt olika vid minusgrader om man nöjer sig med 18 grader inomhus jämfört med t ex 22 grader.

Man kan alltså sänka värmekurvan preventivt om man vet att det blir några enstaka mycket kalla dagar.

Eller så borrar man ett nytt borrhål så att man slipper köra eltillskott.

• Gilla
Erik Rudhe
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Eller så borrar man ett nytt borrhål så att man slipper köra eltillskott.
Ett nytt borrhål har ganska liten påverkan på värmepumpens effekt.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett nytt borrhål har ganska liten påverkan på värmepumpens effekt.
Du har rätt!

Borrhålet har inte så stor betydelse för en ny modern bergvärmepump.

Din värmepump idag är rimligt dimensionerad för din värmepump om man kollar på köldbärartemperaturen.

Installerar du en värmepump med mer effekt kommer du att få väldigt kalla temperaturer i hålet. Förutom lägre COP så KAN man få andra problem.

Att installera en för stor VP och begränsa effekten med övervakning av köldbärartemperatur är bortkastade pengar.

Att byta ut en fungerande värmepump tycker jag är dumt. Det är inte direkt brist på nya värmepumpar nu för tiden.

• Gilla
reez
  • Laddar…
useless useless skrev:
Värmepumpar från de större tillverkarna är ganska likvärdiga. Det är viktigare att hitta en seriös firma som vill göra en korrekt projektering och injustering av den nya värmepumpen. Offerter som kommer med vändande post utan hembesök kan du kasta direkt...
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Ni får gärna komma med tips på vilka pumpar jag ska begära offert på. Har begärt från IVT och Nibe.
När jag stod för samma val 2020 så blev det bäst pris/prestanda med en Daikin geo 3, denna borde hamna under 100 kkr installerad och klar idag. Den har en fördel med väldigt brett reglerområde från 0,8 kw till max effekt 8 eller 10 kW. Så få start och stopp under värmesäsong. Fungerat utan problem sedan installation hos oss.

• Gilla
Ishwari och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Borrhålet har inte så stor betydelse för en ny modern bergvärmepump.
Hur gick logiken här? Givetvis är ett hål på 100m en begränsning. Därmed inte sagt att det är motiverat med ett hål till.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Din värmepump idag är rimligt dimensionerad för din värmepump om man kollar på köldbärartemperaturen.

Installerar du en värmepump med mer effekt kommer du att få väldigt kalla temperaturer i hålet. Förutom lägre COP så KAN man få andra problem.

Att installera en för stor VP och begränsa effekten med övervakning av köldbärartemperatur är bortkastade pengar.

Att byta ut en fungerande värmepump tycker jag är dumt. Det är inte direkt brist på nya värmepumpar nu för tiden.
Pumpen är 20 år gammal, den kommer inte att hänga med länge till. Som jag skrev i ett tidigare inlägg var att man ju gärna byter pumpen under ordnade former utan att riskera att det blir panikbyte utan offerter eller efterforskningar. Jag har aldrig påstått att jag ska öka effekten, men en ny pump är en ny pump, den lär inte dra mera el eller värma sämre än den gamla.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.