20 192 läst · 177 svar
20k läst
177 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 546 inlägg
För mig, som inte har koll, så låter det som ett uddamärke där det kan vara svårt med delar och service, men jag har säkert fel?PFO skrev:När jag stod för samma val 2020 så blev det bäst pris/prestanda med en Daikin geo 3, denna borde hamna under 100 kkr installerad och klar idag. Den har en fördel med väldigt brett reglerområde från 0,8 kw till max effekt 8 eller 10 kW. Så få start och stopp under värmesäsong. Fungerat utan problem sedan installation hos oss.
Du har extrem avkastning på en helt avskriven pump. För varje år du kan skjuta upp bytet har du betydligt billigare värme. Det kan löna sig att köra rätt länge på bara tillskott vid ett haveri snarare än att byta en pump i förtid.Nancy Biäng skrev:Pumpen är 20 år gammal, den kommer inte att hänga med länge till. Som jag skrev i ett tidigare inlägg var att man ju gärna byter pumpen under ordnade former utan att riskera att det blir panikbyte utan offerter eller efterforskningar. Jag har aldrig påstått att jag ska öka effekten, men en ny pump är en ny pump, den lär inte dra mera el eller värma sämre än den gamla.
Daikin verkar ha en väletablerad försäljning i Sverige, kände lite samma sak när jag köpte men det var så stor prisdifferans utan klart bättre prestanda på de svenska märkena. Daikin är väldigt stora internationellt men mest på ac/llvp.Nancy Biäng skrev:
Min erfarenhet hittills har varit god, men en bra pump ska leva 20 år utan större problem, så lite tidigt att säga något. Har läst om pump som lever och presterar fortfarande efter 42 år, men det måste vara något rekord i bra pump.
Renoveringsnovis
· 546 inlägg
Om man begär offert på pump med installation direkt från tillverkaren så borde de väl räkna på en installatör som kan pumpen? Hur vet jag annars vilka som är bra?H Hammarfall skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
Vi bytte vår IVT GreenLine Augusti förra året, firman som installerat fanns inte kvar på orten så vi hittade en lokal firma och fråga vad de erbjöd för pumpar, det var bland annat Nibe och Daikin.
Så vi körde på en Daikin Altherma Geo 3 på 10kW och är än så länge nöjda, väldigt tyst går den jämfört med den gamla IVTn som lät i hela huset.
Största nackdelen är väl att kompressorn går på en fas, men vi har 25A-huvudsäkringar så det funkar.
Så vi körde på en Daikin Altherma Geo 3 på 10kW och är än så länge nöjda, väldigt tyst går den jämfört med den gamla IVTn som lät i hela huset.
Största nackdelen är väl att kompressorn går på en fas, men vi har 25A-huvudsäkringar så det funkar.
Hur tänkte du då? Värmepumpen tar majoriteten av energin från borrhålet. En ny värmepump tar en större del av energin från borrhålet än en gammal, så borran har större betydelse för en ny pump.B Boende45 skrev:
Det jag reagerade på var påståendet att man skulle slippa eltillskott bara genom att borra ett till hål. Man får inte flera kW högre uteffekt av att köldbäraren blir 5 grader istället för 0 eller - 1, så det påståendet stämmer helt enkelt inte.
Lugna dej.. man behöver inte gå över ån efter vatten. Finns möjlighet att sätta in en vp å köra den först ett år å därefter se om man behöver ett hål till. Men självklart så får ju ts å andra borra först mer när dom byter vp men det är inte nödvändigt..C Corsair skrev:
Renoveringsnovis
· 546 inlägg
Men det är husets värmebehov som sätter hur mycket som behövs, inte topeffekt på pump och effektiviteten har en mindre betydelse än hur bra hålet är med grundvattencirkulation, borra kan variera mellan 20-50 w/m. Tumregel som borrare sa till mig var 1 m hål per kvm värmd area i Sthlm området med dess berggrund och ett normalisolerat hus. Moderna pumpar har dessutom begränsning med eltillskott om hålet är för dåligt dimensionera, i detta läge skulle jag pröva ett år med befintligt hål och om det inte räcker och blir mycket eltillskott byta/komplettera hålet efteråt.C Corsair skrev:
Det är inte säkert att man får borra ett till hål. Kan vara så att man får borra befintligt hål djupare. Om man kan få ur slangen.V Vector skrev:
Be leverantören att göra en energiberäkning. Det gjorde jag, från två olika leverantörer och 3 olika V-P. Jag fick sedan cirka 3 val, ett som var bra om man vill ha mkt varmvatten och ett om man klarade sig med normalt med varmvatten. Option var också om man ville ha Smart-Styrning mot tim-priset?Nancy Biäng skrev:Jag har bestämt mig för att min gamla bergvärmepump ska få gå i pension innan den säger upp sig själv. Det är alltså dags att börja begära in offerter. Det jag genast slås av är att effektavgiften på elen inte nämns någon stans. Med min nuvarande pump har jag regelbundna, höga, toppar på elkurvan, med effektavgiften vill man ju ha fler och lägre toppar, i alla fall dagtid. Är detta ett "ickeproblem" på alla moderna pumpar?
Vad behöver jag mera tänka på, finns det fallgropar och hur vet jag att jag inte blir "påprackad" för stor pump eller saker som att jag inte vet att jag inte behöver?
Värmer 85 kvm boyta och 80 kvm biyta i källaren. Nuvarande pump är närmare 20 år gammal, så borrhålen är garanterat grunda.
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer 🙏
Du slipper tänka på nåt då och du slipper sätta dig in i något, som ändå nästan ingen utanför branschen förstår på detaljnivå. Tex är det olika typer av VP beroende på om man har radiatorer eller golvvärme. Hade ingen aning om det.
Jag valde sedan den med normalt med varmvatten och med Smart-styrning.
Den ena leverantören gjorde också energiberäkningen i SEK/år. Jättebra! Den andra bara i kWh/år.
Nej det kan bli lite hur som helst. Visst kan det gå bra men också dåligt. Här måste det blir rätt. Jag väljer installatör som väljer pump och inte tillverkare som väljer installatör.Nancy Biäng skrev: