17 179 läst · 168 svar
17k läst
168 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 543 inlägg
Då pengarna står på ett konto och väntar, så är det bara räntan på dem som räknas som kostnad. Jag behöver göra andra renoveringar, vilket kräver utökning av bolånet och pumpen borde höja värdet på kåken.C cotillion skrev:
Dessutom borde det bli extrakostnader för temporär lösning vid haveri och tid för offert och planering minskar.
Så tänker jag.
Det går inte säga rakt upp och ner att en bvvp höjer priset på fastigheten. Det beror även på läget och efterfrågan.Nancy Biäng skrev:Då pengarna står på ett konto och väntar, så är det bara räntan på dem som räknas som kostnad. Jag behöver göra andra renoveringar, vilket kräver utökning av bolånet och pumpen borde höja värdet på kåken.
Dessutom borde det bli extrakostnader för temporär lösning vid haveri och tid för offert och planering minskar.
Så tänker jag.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 543 inlägg
Ja, det har jag självklart koll på, men huset står på samma ställe som när jag värderade det senast, då hade vi med i diskussionen att bvp hade passerat sin egentliga livstid. Efterfrågan är inget jag kan påverka, men bvp ökar värdet i vilket fall.C Corsair skrev:
Solceller och ny BVP så fick vi ner förbrukningen så vårt 70-tals hus räknas som energiklass A vilket ökar värde och mindre ränta.
Jag har bara erfarenhet av två on-off pumpar, denna 20 år gammla ctc bvp och autoterm 190 flvp enligt bild som bägge shuntade från vvb och hade fast kondensering. Men du har rätt det är vanligt på andra att ha flytande kondensering och on-off, men stora vinsten med flytande kondensering borde komma när man får effekt styrning via inverter. Jag hade satt dem synonymt med min begränsade erfarenhet av on-off, men jag hade fel!useless skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 543 inlägg
Instämmer till fullo!MathiasS skrev:.....Jag tycker också man grovt överdriver vikten av att ha en installatör i närheten. Givetvis ska man se till att kunna få hjälp när det behövs men att installera en bergvärmepump klarar nästan vilket pucko som helst och service på en bergvp, ja nån som brytt sig om att kontrollera vad man gör då? Inte många saker på den checklistan….
T o m jag klarade att helt installera min Nibe 1230 i januari 2006 😉
Så börjar kanske bli dags att vara nervös för den nu snart.
Det bästa, även om man inte går så långt att installera själv, är att sätta sig in i en värmepumps grundläggande funktion och teknik. Då kan man trimma den, rengöra smutsfilter och liknande (några av de få enkla saker som ingår i dyr "service").
Ja, som jag skrev var CTC lite speciella med sin tvådelade tank, bivalenta shunt och semiflytande kondensering. Inte den bästa verkningsgraden, men enkel och driftsäker.M MagHam skrev:
Det spelar ingen roll om det är inverter eller on/off. Verkningsgraden beror i princip bara på temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan och så länge kompressorn har rimliga driftförhållanden har varvtal/uteffekt inte så stor betydelse.PFO skrev:
Dock finns det andra fördelar med varvtalsstyrningen, tex att verkningsgraden blir bättre på låga varv/låg effekt då komponenterna i kylkretsen blir överdimensionerade. Det är ju också de driftförhållanden som en on/off är sämst på och huvudanledningen till att man brukar dimensionera en sån lite under husets maximala effektbehov. Men de fördelar invertern ger har man störst nytta av när husets värmebehov är relativt lågt, så det har ingen avgörande inverkan på den totala kalkylen.
Hejuseless skrev:Det spelar ingen roll om det är inverter eller on/off. Verkningsgraden beror i princip bara på temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan och så länge kompressorn har rimliga driftförhållanden har varvtal/uteffekt inte så stor betydelse.
Dock finns det andra fördelar med varvtalsstyrningen, tex att verkningsgraden blir bättre på låga varv/låg effekt då komponenterna i kylkretsen blir överdimensionerade. Det är ju också de driftförhållanden som en on/off är sämst på och huvudanledningen till att man brukar dimensionera en sån lite under husets maximala effektbehov. Men de fördelar invertern ger har man störst nytta av när husets värmebehov är relativt lågt, så det har ingen avgörande inverkan på den totala kalkylen.
Ser man på totala kalkylen så innebär det att man slipper start/stopp rimligen ett mindre slitage, samtidigt som verkningsgraden är hög vid låga varv p.g.a. överdimensioneringen.
Med en varvtalsstyrd så kan man då samtidigt undvika elspets som kan vara bra, nu när effektavgifter kommer
Jag har en varvtalsstyrd bergvärmepump utan elspets (IVT X15), som i princip bara tillverkar varmvatten tre sommarmånader och sedan går större delen av resterande året med varierande varvtal om det är minusgrader.
När utomhustemperaturen är plusgrader är ungefär gränsen för att den börjar gå on/off
Pumpen togs i drift för ca 17 år sedan och jag har sedan uppstarten och intrimning haft väldigt få bekymmer.
Redigerat:
Det har hänt väldigt lite med själva kylprocessen. Framför allt är det energisnålare cirkulationspumpar, varvtalsstyrning med lite bättre verkningsgrad på dellast och bättre reglersystem som har gjort den stora skillnaden. Och skillnaden är då mest påtaglig i SCOP, dvs systemets verkningsgrad över ett helt år.PFO skrev:
Jämför man t ex den 20 år gamla Nibe F1215-8 med deras senaste flaggskepp S1256-8 så har den gamla värmepumpen ett COP på 4,8 vid 0/35 och den nya 5,05.
Då ska man ha med i beräkningen att den gamla värmepumpens cirkulationspumpar drar 170 (KB) respektive 75 (VB) Watt och den nya har varvtalsstyrda pumpar som drar som mest 75 respektive 63 Watt. Dessutom är COP för den nya pumpen angiven vid en uteffekt på bara 2,85 kW, så den borde vara sämre när den går på max effekt.
Så lägger man på lite för att kompensera för sämre cirkpumpar på den gamla och drar av några procent på den nya för att den gick på dellast vid mätningen så är COP helt plötsligt exakt lika...
Det kan man göra med en onoff också, men det kostar platsen en volymtank tar. Har noll elspets de 20+ år pumpen har snurrat nu. Dvs, det går uppenbarligen att kombinera livslängd onoff och ingen elspets, och detta i ett system från tidigt 2000tal.M Martin Lundmark skrev:
När det är dags för byte för mig är det långtifrån självklart att köra en varvtalsstyrd pump. Jag är tveksam till att den kommer ha en längre livslängd och en ev positiv påverkan på effekttariffen tror jag är högst tveksam - det är helt enkelt inte bergvp som är flaskhalsen där.
Viktigare än typ av kompressor kommer vara en styrning som kan anpassa driften till timpris (och gärna också effekt förstås) och för att man ska få frihetsgrader där kommer ett trögt system vara önskvärt. Mycket vatten och uppvärmd massa.
Hej MathiasSMathiasS skrev:Det kan man göra med en onoff också, men det kostar platsen en volymtank tar. Har noll elspets de 20+ år pumpen har snurrat nu. Dvs, det går uppenbarligen att kombinera livslängd onoff och ingen elspets, och detta i ett system från tidigt 2000tal.
När det är dags för byte för mig är det långtifrån självklart att köra en varvtalsstyrd pump. Jag är tveksam till att den kommer ha en längre livslängd och en ev positiv påverkan på effekttariffen tror jag är högst tveksam - det är helt enkelt inte bergvp som är flaskhalsen där.
Viktigare än typ av kompressor kommer vara en styrning som kan anpassa driften till timpris (och gärna också effekt förstås) och för att man ska få frihetsgrader där kommer ett trögt system vara önskvärt. Mycket vatten och uppvärmd massa.
Tack för respons
Eftersom jag själv bara har haft och kunnat mäta på en varvtalsstyrd bergvärmepump så uppskattar jag att du här kan förmedla hur en on/off pump utan elspets till exempel klarar att hålla nere kostnad för effekttariff året om.
Med en varvtalstyrd pump så följer ineffekten till pumpen behovet av uteffekt. Som mest vintertid (vid ca 34 minusgrader) har jag mätt upp ca 5,3 kW till pumpen (och då ca 13 kW ut).
Varvtalsstyrningen innebär samtidigt, att på sommaren behöver värmepumpen oftast bara en ineffekt drygt 1 kW. Går den on/off på sommaren (vid plusgrader ute) så innebär uppstart ingen hög effekt så det skapar höga timvärden. Inte heller vid varmvattenproduktion där jag kan hålla nere effekten med varvtalsstyrningen.
Vid legionellakörning (var 16 dag) med en 6 kW elpatron har jag som mest mätt upp ett entimmes medelvärde på 4,54 kW (mättid en tim). Jag behöver ingen volymtank som ev. kan riskera höga timvärden.
Klarar du låga timvärden med en on/off pump även på sommaren?