P
K kortis skrev:
Ja det är ju medborgarna som utför brotten och efterfrågar det brottsligheten försörjer dom med.
Det är nog betydligt fler som röstar fram vårt styre än som efterfrågar varor och tjänster från brottslighet (åtminstone från organiserad brottslighet, som ju var det diskussionen började handla om).
 
P
K kortis skrev:
[länk]
Sverige tycks ha halkat ner sen dess. Sverige ligger nu på elfte, eller femtonde, plats (beroende på hur man tolkar tabellen).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GNI_(nominal)_per_capita#:~:text=The GNI per capita is,income of a country's citizens.

Men det är förstås lite vanskligt att jämföra snittfömögenhet med BNP per capita.
F.ö. är det nog bättre att jämföra medianförmögenhet. Genomsnittlig förmögenhet är ett sämre mått på hur rik befolkningen är.
K kortis skrev:
[länk]
Låst artikel.
K kortis skrev:
Frågan man iof kan ställa sig är ju.
Klyftorna ökar och rika blir rikare och rikare MEN sjukvården blir sämre och sämre skolan sämre o sämre bostäder ungdomar kan inte hyra el köpa bostad etc etc.
Är då Sverige ett rikt land?
Är svenskar ett lyckligt folk?
Eller är det bara en del av befolkningen?
Hur mäter man lycka? Det kanske framgår av SvD-artikeln, men jag undrar hur man tar hänsyn till olika kulturers syn på samhälle, familj (klan) och religion i en sådan mätning.
 
P pmd skrev:
Sverige tycks ha halkat ner sen dess. Sverige ligger nu på elfte, eller femtonde, plats (beroende på hur man tolkar tabellen).
[länk] GNI per capita is,income of a country's citizens.

Men det är förstås lite vanskligt att jämföra snittfömögenhet med BNP per capita.
F.ö. är det nog bättre att jämföra medianförmögenhet. Genomsnittlig förmögenhet är ett sämre mått på hur rik befolkningen är.

Låst artikel.

Hur mäter man lycka? Det kanske framgår av SvD-artikeln, men jag undrar hur man tar hänsyn till olika kulturers syn på samhälle, familj (klan) och religion i en sådan mätning.
Hur man mäter lycka hos befolkningen är kanske inte det viktigaste utan att man mäter lika i jämförelse.
Det som är mest intressant är väl att ju större klyftorna är i ett samhälle desto olyckligare är befolkningen.
En annan iakttagelse man kan göra är att det är i länder med hög skatt som befolkningen är lyckligast.
 
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Hur man mäter lycka hos befolkningen är kanske inte det viktigaste utan att man mäter lika i jämförelse.
Hur mäter man lika? Vad är lika? Kulturella skillnader är väl inte oväsentliga?
K kortis skrev:
Det som är mest intressant är väl att ju större klyftorna är i ett samhälle desto olyckligare är befolkningen.
En annan iakttagelse man kan göra är att det är i länder med hög skatt som befolkningen är lyckligast.
Det låter inte orimligt att en majoritet av befolkningen inte har så mycket driv att förbättra sin tillvaro själv utan hellre snyltar på framgångsrika människor genom beskattning.
 
P pmd skrev:
Hur mäter man lika? Vad är lika? Kulturella skillnader är väl inte oväsentliga?

Det låter inte orimligt att en majoritet av befolkningen inte har så mycket driv att förbättra sin tillvaro själv utan hellre snyltar på framgångsrika människor genom beskattning.
Och drivet skulle då bestå i att kräva bättre vilkor för sin arbetsinsats? Absolut sätt press på arbetsgivare och går omintetgöra det strejka.
 
P
Ja, rätt att organisera sig är en grundläggande rätt i ett rättssamhälle.

Men det finns andra sätt att förbättra sin ekonomiska tillvaro, t.ex. genom att utbilda sig eller att starta egen firma inom ett område man är duktig.
 
P pmd skrev:
Ja, rätt att organisera sig är en grundläggande rätt i ett rättssamhälle.

Men det finns andra sätt att förbättra sin ekonomiska tillvaro, t.ex. genom att utbilda sig eller att starta egen firma inom ett område man är duktig.
Nu är det ju inte alla förunnat att vara lämpade för studier och det svenska skolsystemet lämnar ju en del i övrigt att önska. Och festen ska bli egenföretagare? Hum.
Jag hade ett specialområde kunskap möjlighet kort sagt allt det där du eftersöker. Men vill för allt smör i Småland inte ha företag hur rik jag än skulle bli.
Att kunna försöka sig och ha en dräglig fritid är faktiskt tillräckligt
 
P pmd skrev:
Hur mäter man lika? Vad är lika? Kulturella skillnader är väl inte oväsentliga?

Det låter inte orimligt att en majoritet av befolkningen inte har så mycket driv att förbättra sin tillvaro själv utan hellre snyltar på framgångsrika människor genom beskattning.
Skitprat.
Snarare är det så att när man arbetar och arbetar som en galning och ändå bara blir fattigare för att alla pengar i samhället styrs till de rika som dessutom behandlar en som skit för att man inte är en av dem då blir man olycklig.

Jag blev till exempel ofta kallad snyltare av de rika för att det gick åt mycket skattepengar till sjukvården som krävdes för att bli arbetsför igen efter ryggskadan. Numera arbetar jag allt jag någonsin orkar och hugger ved på fritiden och försöker komma på fötter själv och betalar skatt. Det går tack vara att jag inte har ett obetalat sjukvårdslån hängande över mig.
I ett lågskattehögerdrömland skulle jag ha haft ett sjukvårdslån som sedan länge hade gått till utmätning och fordringsägare som mäter ut allt jag tjänar så snävt att återstoden inte går att leva på samtidigt som utmätningsavgifter och straffavgifter får skulden att öka varje år. När det blir så ger folk upp och slutar arbeta.
I ett land där högerideologin råder är det så man gör och eftersom den som någonsin har varit sjuk aldrig kan arbeta sig på fötter igen och eftersom väldigt många inte har råd med eller inte kan få en privat sjukförsäkring så skapar högerpolitiken exakt den passiva lata bidragsberoende uppgivna underklassen som högern älskar att hata.
 
Givet ovanstående tror jag att du skulle bli förvånad av hur många av oss som är imponerade av ditt skit är höger. Inte för att exempelvis jag själv eftersträvar samma liv, men väl samma oberoende.

Inte heller känner jag igen mig i vilket sjukvårdssystem en bred höger driver – även om jag inte är dummare än att jag förstår oron.

Vad jag däremot inte förstår är att du inte påverkas mer politiskt av den politiska överhet du faktiskt haft kontakter och konflikter med.

Jag ska inte försöka pådyvla dig mer liberala högeråsikter än så. Jag är bara förvånad.
 
C
H heimlaga skrev:
alla pengar i samhället styrs till de rika som dessutom behandlar en som skit
Pratar vi om kulturell eller monetär rikedom här?? 🤔
 
P
K kortis skrev:
Nu är det ju inte alla förunnat att vara lämpade för studier och det svenska skolsystemet lämnar ju en del i övrigt att önska. Och festen ska bli egenföretagare? Hum.
Ja, det är lite tråkigt, men ska de försörjas av alla som är studiebegåvade och har initiativkraft?
Jag är även tämligen övertygad om att det inte finns obegåvade människor i stort antal. De allra flesta har någon talang som de kan odla. Samhället är dock organiserat så att många som vill bli något trycks ner. Kunskap ses inte som något att sträva efter. Det är enklare att klaga på "de rika" än att göra något själv, och den inställningen går i arv.
Ja, skolan är åt helsike fel.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Snarare är det så att när man arbetar och arbetar som en galning och ändå bara blir fattigare
Då ska man nog byta arbete/karriär/inriktning.
 
P pmd skrev:
Då ska man nog byta arbete/karriär/inriktning.
Eller så råkar man bo i ett låglöneland där det inte finns något bättre avlönat att byta till. Eller så har de rika hittat på någon begränsning så man inte kan byta. Till exempel bestämt att man inte får äga en bil att pendla med eller inte får äga verktyg eller inte får skaffa sig en utbildning.

Det är jävligt enkelt för den som är rik att skuldbeläga den fattige och samtidigt med andra handen se till att den fattige inte kan bli annat än fattig hur man än försöker.

Ingen ideologi kan i renlärig tillämpning användas som grund för ett samhälle där människor både skall må bra och arbeta duktigt. Skall man nå dit krävs kompromisser och att man försöker ordna så alla som har egen drivkraft kan komma framåt.
Både kommunismen och kapitalismen är lika dysfunktionella när man tillämpar dem renlärigt.

Det behövs en rimlig medelväg för att människor skall kunna leva och kunna ta sig framåt.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då ska man nog byta arbete/karriär/inriktning.
S
H heimlaga skrev:
Eller så råkar man bo i ett låglöneland där det inte finns något bättre avlönat att byta till. Eller så har de rika hittat på någon begränsning så man inte kan byta. Till exempel bestämt att man inte får äga en bil att pendla med eller inte får äga verktyg eller inte får skaffa sig en utbildning.

Det är jävligt enkelt för den som är rik att skuldbeläga den fattige och samtidigt med andra handen se till att den fattige inte kan bli annat än fattig hur man än försöker.

Ingen ideologi kan i renlärig tillämpning användas som grund för ett samhälle där människor både skall må bra och arbeta duktigt. Skall man nå dit krävs kompromisser och att man försöker ordna så alla som har egen drivkraft kan komma framåt.
Både kommunismen och kapitalismen är lika dysfunktionella när man tillämpar dem renlärigt.

Det behövs en rimlig medelväg för att människor skall kunna leva och kunna ta sig framåt.
P pmd skrev:
Ja, det är lite tråkigt, men ska de försörjas av alla som är studiebegåvade och har initiativkraft?
Jag är även tämligen övertygad om att det inte finns obegåvade människor i stort antal. De allra flesta har någon talang som de kan odla. Samhället är dock organiserat så att många som vill bli något trycks ner. Kunskap ses inte som något att sträva efter. Det är enklare att klaga på "de rika" än att göra något själv, och den inställningen går i arv.
Ja, skolan är åt helsike fel.
Om nu alla var tämligen välutbildade så skulle alla dessa tjäna bra.
Inga arbetslösa och inga med så låga löner att de kan klara sig själva.
Ok. Det finns ju en begränsad mängd med pengar och då skall de ju iaf fördelas eller hur.
Är du beredd att dela med dig till bättre utbildade och tror du att de rika är det bara för att de är bättre utbildade och har bättre arbeten.
Och faktiskt så de största bidragstagarna i Sverige är företag.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och faktiskt så de största bidragstagarna i Sverige är företag.
Visserligen OT men det där är direkt fel.
Har du nåt dom helst underlag till det du claimar som du kan dela med dig till tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.