46 367 läst · 717 svar
46k läst
717 svar
Vad är värst? Juridiskt och moraliskt
Ur ett dokument på regeringen.se, som tyvärr inte är daterat, men så värst många mil tillkommer eller försvinner väl knappast särskilt kvickt.
"Vägnätet består av ca 9 800 mil statliga vägar, 3 700 mil kommunala gator och vägar och ca 28 400 mil enskilda vägar. Av de enskilda vägarna får ca 7 400 mil statsbidrag. En stor del av det enskilda vägnätet utan statsbidrag utgörs av skogsbilvägar, (ca 15 000 mil). Många av dessa är inte öppna för allmän motorfordonstrafik".
"Vägnätet består av ca 9 800 mil statliga vägar, 3 700 mil kommunala gator och vägar och ca 28 400 mil enskilda vägar. Av de enskilda vägarna får ca 7 400 mil statsbidrag. En stor del av det enskilda vägnätet utan statsbidrag utgörs av skogsbilvägar, (ca 15 000 mil). Många av dessa är inte öppna för allmän motorfordonstrafik".
Redigerat:
Då börjar det iofs bli aktuellt att sätta upp ett flertal bolag och flytta runt utbetalningarna, om det rör sig om mindre utbetalningar. Men besparingen kan ju bli ganska stor, för båda parter.Z Zodde skrev:
Ungefär dubbelt så mycket privata vägar utan bidrag som statliga vägar alltså..P pmd skrev:Ur ett dokument på regeringen.se som tyvärr inte är daterat men så värst många mil tillkommer eller försvinner väl knappast särskilt kvickt.
"Vägnätet består av ca 9 800 mil statliga vägar, 3 700 mil kommunala gator och vägar och ca 28 400 mil enskilda vägar. Av de enskilda vägarna får ca 7400 mil statsbidrag. En stor del av det enskilda vägnätet utan statsbidrag utgörs av skogsbilvägar, (ca 15 000 mil). Många av dessa är inte öppna för allmän motorfordonstrafik".
Ungefär så, men det finns fler mil väg som bekostas med skattemedel än det finns privata vägar som inte får bidrag. Hur stor del av underhållet av de privata vägarna som de statliga bidragen täcker framgår dock inte det korta citatet.
Vi kanske ska räkna bort de privata vägarna som inte är öppna för allmän motortrafik också.
Då får vi 20900 mil väg som helt (eller delvis?) drivs med skattemedel, och 6000 mil helt privata vägar som allmänheten får köra på. Kalkylen ändras säkert om vi tar reda på exakt hur många skogsbilvägar som är stängda för allmänheten. Siffran ovan är en undre gräns för helt privata vägar som allmänheten får köra på..
Det vore också intressant att veta trafikmängden på vägarna. Det spelar roll för de olika vägarnas samhällsnytta.
Vi kanske ska räkna bort de privata vägarna som inte är öppna för allmän motortrafik också.
Då får vi 20900 mil väg som helt (eller delvis?) drivs med skattemedel, och 6000 mil helt privata vägar som allmänheten får köra på. Kalkylen ändras säkert om vi tar reda på exakt hur många skogsbilvägar som är stängda för allmänheten. Siffran ovan är en undre gräns för helt privata vägar som allmänheten får köra på..
Det vore också intressant att veta trafikmängden på vägarna. Det spelar roll för de olika vägarnas samhällsnytta.
Redigerat:
De första 6000milen väg innan råvaror och den glesaste glesbygds befolkningen kommer ut på statlig eller delvis skattefinansierad väg är alltså privat finansierad.P pmd skrev:Ungefär så, men det finns fler mil väg som bekostas med skattemedel än det finns privata vägar som inte får bidrag. Hur stor del av underhållet av de privata vägarna som de statliga bidragen täcker framgår dock inte det korta citatet.
Vi kanske ska räkna bort de privata vägarna som inte är öppna för allmän motortrafik också.
Då får vi 20900 mil väg som helt (eller delvis?) drivs med skattemedel, och 6000 mil helt privata vägar som allmänheten får köra på. Kalkylen ändras säkert om vi tar reda på exakt hur många skogsbilvägar som är stängda för allmänheten. Siffran ovan är en undre gräns för helt privata vägar som allmänheten får köra på..
Det vore också intressant att veta trafikmängden på vägarna. Det spelar roll för de olika vägarnas samhällsnytta.
Skatten på lönearbete, bränsle och fordon tas ju givetvis ut även av den som måste hålla väg för att komma ut på det allmänna vägnätet, nog måste man förstå att vissa oskattade arbetsbyten förekommer för att hålla såna vägar i stånd.
Ja, minst 6000 mil.F fribygg skrev:
"En stor del av det enskilda vägnätet utan statsbidrag utgörs av skogsbilvägar, (ca 15 000 mil). Många av dessa är inte öppna för allmän motorfordonstrafik".
Det framgår, som synes, inte hur många av de 15000 milen utan statsbidrag som är stängda för allmän motorfordonstrafik. För att komma fram till de 6000 milen ansatte jag alltså "många = alla" som förstaapproximation.
En hel del av skogsråvaran växer ju dessutom vid allmänt finansierad väg, och där brukar inte så mycket oskattade arbetsbyten behöva ske för att vägen ska underhållas.P pmd skrev:Ja, minst 6000 mil.
"En stor del av det enskilda vägnätet utan statsbidrag utgörs av skogsbilvägar, (ca 15 000 mil). Många av dessa är inte öppna för allmän motorfordonstrafik".
Det framgår, som synes, inte hur många av de 15000 milen utan statsbidrag som är stängda för allmän motorfordonstrafik. För att komma fram till de 6000 milen ansatte jag alltså "många = alla" som förstaapproximation.
Det mest intressanta med frågeställningen är till vilket värde hantverkarna själva skulle värdera sina tjänster om de skulle tvingas betala skatt för "tjänstebytandet". Hamnar vi i närheten av det jag skulle få betala om jag anlitade dem?
Två kockar bjuder varandra på resp. middag hemma i sina kök. En kock är bra på asiatisk mat och den andra på svensk.Globetrot skrev:
Är det olagligt? Varför skall bidragstagare och lata lågutbildade snylta på dem?
Ja det är verkligen dubbelt upp. I det ena fallet är det en svartköpare, en svartsäljare och en svarttransaktion. I det andra fallet agerar båda, både svartköpare och svartsäljare och det är två svarttransaktioner. Allting fördubblas förutom antalet brottslingar. Att det inre behövs några pengar hör inte hit. Det blir väl knappast värre bara för att den ena betalar den andra för att i nästa stund få tillbaka samma belopp?Bananskalare skrev:****texten nedan kan innehålla juridiska och skattetekniska detaljer. Detta skall betraktas som mins egna tankar och skall inte på något sätt ses som en sanning.********
Men är det verkligen dubbelt upp? Om jag hjälper dig att byta din toa utan något uttalat byte av tjänst. Då ska det vara skattefritt om jag tolkade rätt. Om man däremot byter tjänster med varandra Då ska båda
skatta vad tjänsten är värd. Då blir min tolkning att man då skulle kunna se timlönen minus skatt. Även om det är skatt blir det inte lika illa som svart arbetskraft. Eftersom du blåser.staten på moms samt lönekostnader.
Å andra sidan du blåser staten på skatten oavsett. Frågan är vad samvetet säger.
Vad säger ditt samvete?
Det finns anledningar till att man betalar skatt. Därför ska man inte fliffla med skatten
Vet inte om du citerade mig fel. Jag tänker precis som du, att det är mindre omoraliskt. Samma skulle gälla ditt exempel med kockar, eller andra tjänster.T tmjreviews skrev:
Ja det är ju medborgarna som utför brotten och efterfrågar det brottsligheten försörjer dom med.P pmd skrev:
Det är ju bara i diktaturer som man inte väljer och brukar ju brott och korruption var tätt sammansvetsat med diktaturen.
https://omni.se/a/GazBglP pmd skrev:
https://www.svd.se/a/rlvzBa/sverige-ar-fjarde-lyckligaste-landet-i-varlden-sa-lyckas-vi
Frågan man iof kan ställa sig är ju.
Klyftorna ökar och rika blir rikare och rikare MEN sjukvården blir sämre och sämre skolan sämre o sämre bostäder ungdomar kan inte hyra el köpa bostad etc etc.
Är då Sverige ett rikt land?
Är svenskar ett lyckligt folk?
Eller är det bara en del av befolkningen?