jonas_45 jonas_45 skrev:
Tittar lite längtansfullt på en liten skogsdunge på 2 000 kvadratmeter som gränsar till sommarstugetomten. Vad är ett rimligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris för att köpa loss den marken från nuvarande ägare? Den är bevuxen med i huvudsak aspsly (d v s finns inget virkesvärde just nu) och gränsar inte till någon skogsproduktion på något naturligt sätt. (Det skulle förmodligen vara lite knöligt för markägaren att börja plantera där.) Glesbygd, Jönköpings län.
jonas_45 jonas_45 skrev:
Tittar lite längtansfullt på en liten skogsdunge på 2 000 kvadratmeter som gränsar till sommarstugetomten. Vad är ett rimligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris för att köpa loss den marken från nuvarande ägare? Den är bevuxen med i huvudsak aspsly (d v s finns inget virkesvärde just nu) och gränsar inte till någon skogsproduktion på något naturligt sätt. (Det skulle förmodligen vara lite knöligt för markägaren att börja plantera där.) Glesbygd, Jönköpings län.
jonas_45 jonas_45 skrev:
Tittar lite längtansfullt på en liten skogsdunge på 2 000 kvadratmeter som gränsar till sommarstugetomten. Vad är ett rimligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris för att köpa loss den marken från nuvarande ägare? Den är bevuxen med i huvudsak aspsly (d v s finns inget virkesvärde just nu) och

gränsar inte till någon skogsproduktion på något naturligt sätt. (Det skulle förmodligen vara lite knöligt för markägaren att börja plantera där.) Glesbygd, Jönköpings län.

Det gissas vilt i den här typen av trådar!
En trådskapare ställer en konkret fråga och många känner sig manade att skriva vad man tror.

Att stycka av ev tomt kostar, till att börja med inte upp mot 100 000 kronor. Lantmäteriet använder sig av timdebitering och i detta fallet kan man nog räkna med ca 30 000 för det arbetet. Men det är ju bara att slå en signal till dem och fråga så får du en uppskattning. Passa också på att fråga om de, spontant, ser några hinder med avstyckningen.

Om markägaren vill sälja, eller inte, är väl rimligen bara hen som kan avgöra?
Inte folk här i gruppen. Och det är bara att fråga. Det händer ofta att det går att köpa till lite mark för i just vid sådan här tillfällen kan man ofta få betydligt mer, per kvm, än när hela fastigheten säljs.
Hade hela fastigheten sålts, och marken hade kunnat planteras med skog, hade värdet legat någonstans runt 30 - 50 000 ha, där du beskriver att det ligger.
Alltså 10 000 för 2 000 kvm.

Men för att locka fastighetsägaren bör du då bjuda betydligt mer. Hur mycket är upp till dig själv men jag hade nog provat med 25 000 som en start. Och det är fullt rimligt att ge lite mer, om du gärna vill ha marken.
 
  • Gilla
  • Wow
Byggsnyggen och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R Race1 skrev:
Det gissas vilt i den här typen av trådar!
En trådskapare ställer en konkret fråga och många känner sig manade att skriva vad man tror.

Att stycka av ev tomt kostar, till att börja med inte upp mot 100 000 kronor. Lantmäteriet använder sig av timdebitering och i detta fallet kan man nog räkna med ca 30 000 för det arbetet. Men det är ju bara att slå en signal till dem och fråga så får du en uppskattning. Passa också på att fråga om de, spontant, ser några hinder med avstyckningen.

Om markägaren vill sälja, eller inte, är väl rimligen bara hen som kan avgöra?
Inte folk här i gruppen. Och det är bara att fråga. Det händer ofta att det går att köpa till lite mark för i just vid sådan här tillfällen kan man ofta få betydligt mer, per kvm, än när hela fastigheten säljs.
Hade hela fastigheten sålts, och marken hade kunnat planteras med skog, hade värdet legat någonstans runt 30 - 50 000 ha, där du beskriver att det ligger.
Alltså 10 000 för 2 000 kvm.

Men för att locka fastighetsägaren bör du då bjuda betydligt mer. Hur mycket är upp till dig själv men jag hade nog provat med 25 000 som en start. Och det är fullt rimligt att ge lite mer, om du gärna vill ha marken.
25000:- är ju mindre än vad det kostar för markägaren att stycka av den..
Och en tomt lär ju ha ett högre marknadsvärde än 25000:-. Det är knappast att betrakta en markbit på 2000 kvm som en skogsmark, så det lär ju inte vara råmarkspris som gäller.

Så du beklagar dig över gissningar i tråden, men dina gissningar sticker verkligen ut.. :)
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
25000:- är ju mindre än vad det kostar för markägaren att stycka av den..
Och en tomt lär ju ha ett högre marknadsvärde än 25000:-. Det är knappast att betrakta en markbit på 2000 kvm som en skogsmark, så det lär ju inte vara råmarkspris som gäller.

Så du beklagar dig över gissningar i tråden, men dina gissningar sticker verkligen ut.. :)
Naturligtvis tar köparen avstyckningskostnaden!

Vad är tomtpriser i området?
Du måste lägga in i kalkylen var det ligger!

Jag kollade precis vad en planlagd tomt kostar, i Haurida, utanför Aneby!
Strax under 100 000 för 2 000 kvm. Då finns det möjlighet att ansluta kommunalt vatten och avlopp. Då är avstyckningskostnaden tagen.

Därmed kan vi väl konstatera att 25 000 kronor, plus avstyckningskostnaden, är ett högst rimligt pris på denna mark!

Jag är mäklare så jag hoppas inte att mina ”gissningar” är allt för vilda
 
Redigerat:
  • Gilla
kwasibengt och 7 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att betala markägaren för ett servitut att nyttja marken. Om du inte tänker bygga där så har det fördelar, du slipper taxeringsvärde, arrendeavgift, avstyckningskostnad, lagfartskostnad etc.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Underestimera inte skogsägare och bönders storhetsvansinne. Råkade ut för det för ett antal år sedan när mina föräldrar stod i valet och kvalet att utveckla mina farföräldrars ställe. Ursprungligen en arrendetomt som hade en skriftlig beskrivning av tomten i arrendeavtalet. Senare styckades den av och friköptes av mina farföräldrar. Dock gjorde Lantmäteriet en annan tolkning av tomten och styckade bara av det som var röjt för gräsmatta och byggnader. Detta gjorde att mina föräldrar inte hade lämplig yta att placera ett nytt hus eller större garage på tomten samt bättre placering av avlopp/septitank. Jag tog fram ritningar med nya tänkta gränser och presenterade det för han som äger marken runt om. Kommer inte ihåg exakta siffror nu men LRF värderade marken till runt 100 tkr men markägaren krävde över miljonen för marken, Så det blev ingen affär och istället sålde mina föräldrar stället nga år senare. Blev budkrig och priset hamnade på dubbla utgångspriset. Blev en fin insats i föräldrarnas nya boende.
 
93 skulle jag köpa 2 hektar åkermark och ca 800 M2 skogsdunge av ett skogsbolag, åkermarken arrenderade jag för en ski. peng och i skogsdungen låg min dricksvattenbrun och jag ville ha den till betesmark bland tallarna och det var inget problem. Men avstyckningen skulle bli 3 Tre gånger dyrare en markvärdet, nära 50 tusen riksdaler för det jobbet. Så var det på den tiden så det är väl dyrare nu. Järnforsen Smålan
 
Nissens
R Race1 skrev:
Naturligtvis tar köparen avstyckningskostnaden!

Vad är tomtpriser i området?
Du måste lägga in i kalkylen var det ligger!

Jag kollade precis vad en planlagd tomt kostar, i Haurida, utanför Aneby!
Strax under 100 000 för 2 000 kvm. Då finns det möjlighet att ansluta kommunalt vatten och avlopp. Då är avstyckningskostnaden tagen.

Därmed kan vi väl konstatera att 25 000 kronor, plus avstyckningskostnaden, är ett högst rimligt pris på denna mark!

Jag är mäklare så jag hoppas inte att mina ”gissningar” är allt för vilda
Visst, nu hamnar ju räkningen förstås hos markägaren, men säg då att det går att stycka av en tomt och att räkningen för det hamnar hos TS.

Då är ju frågan vad som kan få markägaren att stycka av och sälja en bit av sin mark. Det är nog inte många som hade gjort det för mindre än 100 000:-. Jag har en del skog, och hade inte gjort ett jota för mindre. :)
 
Nissens
F Ferronovum skrev:
Underestimera inte skogsägare och bönders storhetsvansinne. Råkade ut för det för ett antal år sedan när mina föräldrar stod i valet och kvalet att utveckla mina farföräldrars ställe. Ursprungligen en arrendetomt som hade en skriftlig beskrivning av tomten i arrendeavtalet. Senare styckades den av och friköptes av mina farföräldrar. Dock gjorde Lantmäteriet en annan tolkning av tomten och styckade bara av det som var röjt för gräsmatta och byggnader. Detta gjorde att mina föräldrar inte hade lämplig yta att placera ett nytt hus eller större garage på tomten samt bättre placering av avlopp/septitank. Jag tog fram ritningar med nya tänkta gränser och presenterade det för han som äger marken runt om. Kommer inte ihåg exakta siffror nu men LRF värderade marken till runt 100 tkr men markägaren krävde över miljonen för marken, Så det blev ingen affär och istället sålde mina föräldrar stället nga år senare. Blev budkrig och priset hamnade på dubbla utgångspriset. Blev en fin insats i föräldrarnas nya boende.
Tja, det vore väl inte mer än rätt att skogsägaren skulle få del av värdeökningen den skulle ge till dina släktingar. Hens prislapp kan ju också ses som att hen inte var speciellt intresserad av att sälja. Om hen inte fick riktigt bra betalt förstås. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, det vore väl inte mer än rätt att skogsägaren skulle få del av värdeökningen den skulle ge till dina släktingar. Hens prislapp kan ju också ses som att han inte var speciellt intresserad av att sälja. Om hen inte fick riktigt bra betalt förstås. :)
Ett rimligt pris är ju ett pris som är rimligt för både säljare och köpare, annars blir det ju ingen affär.

Sällan hör man någon beklaga sig över att personen betalat för mycket för en fastighet, vanligare är nog att gräma sig över att man inte passade på innan värdet/priset steg.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett rimligt pris är ju ett pris som är rimligt för både säljare och köpare, annars blir det ju ingen affär.

Sällan hör man någon beklaga sig över att personen betalat för mycket för en fastighet, vanligare är nog att gräma sig över att man inte passade på innan värdet/priset steg.
Fast värdet är inget som direkt påverkar här. TS kommer inte sälja i första taget. Jag skulle säga att det är värt runt 50 pga att det är mindre och nära hus. Prova att bjud 50 och se vad du får för svar.
 
D
R Race1 skrev:
Det gissas vilt i den här typen av trådar!
En trådskapare ställer en konkret fråga och många känner sig manade att skriva vad man tror.

Att stycka av ev tomt kostar, till att börja med inte upp mot 100 000 kronor. Lantmäteriet använder sig av timdebitering och i detta fallet kan man nog räkna med ca 30 000 för det arbetet. Men det är ju bara att slå en signal till dem och fråga så får du en uppskattning. Passa också på att fråga om de, spontant, ser några hinder med avstyckningen.

Om markägaren vill sälja, eller inte, är väl rimligen bara hen som kan avgöra?
Inte folk här i gruppen. Och det är bara att fråga. Det händer ofta att det går att köpa till lite mark för i just vid sådan här tillfällen kan man ofta få betydligt mer, per kvm, än när hela fastigheten säljs.
Hade hela fastigheten sålts, och marken hade kunnat planteras med skog, hade värdet legat någonstans runt 30 - 50 000 ha, där du beskriver att det ligger.
Alltså 10 000 för 2 000 kvm.

Men för att locka fastighetsägaren bör du då bjuda betydligt mer. Hur mycket är upp till dig själv men jag hade nog provat med 25 000 som en start. Och det är fullt rimligt att ge lite mer, om du gärna vill ha marken.
Vilket inlägg, fullt med gissningar och hypotetiska antaganden.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Tittar lite längtansfullt på en liten skogsdunge på 2 000 kvadratmeter som gränsar till sommarstugetomten. Vad är ett rimligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris för att köpa loss den marken från nuvarande ägare? Den är bevuxen med i huvudsak aspsly (d v s finns inget virkesvärde just nu) och gränsar inte till någon skogsproduktion på något naturligt sätt. (Det skulle förmodligen vara lite knöligt för markägaren att börja plantera där.) Glesbygd, Jönköpings län.
Jag köpte 1 Ha fullvuxen granskog på gammal åkermark av Sveaskog för 7-8 år sedan och lade till min friridshusfastighet. Kostade 100 tkr, lantmätetiet ca 40 tkr. Några år senare lät jag avverka och fick knappt 60 tkr i handen. Utsikten är numera fin även om det är dags att röja björksly. Framtiden? Kanske gräva stubbar och nyodlingsfräsning... Sedan kan man kanske arrendera ut.
 
Räknar själv inte med att man får nått för under 150’ (oavsett storlek alltså) - och häromkring vår gård blir det nog ännu dyrare. Det är stora pengar som ”rör sig på marken” (odling) här .. tre bönder /grannar som alltid vill ha mer mark till både djur och odling!

(Vi skulle gärna köpa till 1 ha el mer kring just vår gård)
 
Jag är erbjuden att köpa en markbit på kanske 2000kvm för 25.000 så absolut finns det dom som säljer mark för en så pass liten summa.
Drar mig för att köpa pga lantmäterietskostnader som man inte vet var landar...
För 50 skulle jag köpa direkt, blir det 100 så får jag aldrig tillbaka pengarna där jag bor
 
Maskintok skrev:
0.2 ha... säg inte det, aspsly är lika värdefullt som björksly.. dvs återbeskogat..
Är det imperdiment eller produktions skog?
Vad säljaren vill ha utan det ingen affär....
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.