jonas_45 jonas_45 skrev:
Det säljs ju skogsfastigheter varje dag som inte går till tomtmarkspriser. Det här är inte mark som någon kommer att vilja bygga hus på. Det skrev jag ganska tidigt i tråden, ändå återkommer du till att den ska värderas som en tomt? Jag förstår att det existerar skogsfastigheter som kan avstyckas till tomter men här kommer det aldrig att bli någon tomt. Det vore enklare om du bara köpte den premissen.
Man ska aldrig säga aldrig, du ser inte att den biten kan bli en tomt och jag ser inte hur en markägare ska sälja mark för så små pengar som din 27000kr värdering.

Om du ägde marken själv kunde du sätta premisserna, nu är väl förutsättningen att du vill köpa nått du inte äger och då brukar det vara högsta möjliga pris
 
jonas_45 jonas_45 skrev:
Tittar lite längtansfullt på en liten skogsdunge på 2 000 kvadratmeter som gränsar till sommarstugetomten. Vad är ett rimligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris för att köpa loss den marken från nuvarande ägare? Den är bevuxen med i huvudsak aspsly (d v s finns inget virkesvärde just nu) och gränsar inte till någon skogsproduktion på något naturligt sätt. (Det skulle förmodligen vara lite knöligt för markägaren att börja plantera där.) Glesbygd, Jönköpings län.
Frågan är väl vad Skogsstyrelsen säger det är inte säkert att du överhuvudtaget får stycka av tomt från skogsmark, jag har hört att det kan vara svårt men allt ändrat sig
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
Jag bor också i glesbygd jkg län. Här skulle de uppskattningsvis kosta 50' plus avstyckningskostnad.
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Jag bor också i glesbygd jkg län. Här skulle de uppskattningsvis kosta 50' plus avstyckningskostnad.
Säljs det nått utanför familjen för så små pengar?
 
Jag köpte en 1800 kvadrat stor tomt som ligger angränsad till min. Halva ytan platt och byggbar plan, andra halvan ett berg med lite skog och möjlighet till uteplats med trevlig utsikt som jag har fixat i ordning nu. Jag gav 100k för 5 år sedan. Om det var dyrt eller billigt vet jag inte. Jag ville bara ha den så jag köpte den och ångrar det inte en sekund. Hade betalat 200k också, så det är ju mycket beroende av vad man själv tycker det är värt. Ge markägaren ett skambud (typ 27k) och börja där. Det kanske blir billigare än du tror.
 
  • Gilla
Welker och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte till ca 1000 kvm från bonden om äger marken runt vår sommarstuga. Det var en kil som var helt obrukbar och en remsa så att vi äger marken ut till vägen som går längs tomten. Vi fick betala 30 tkr och kostnaden för fastighetsreglering som var ca 15 tkr.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Tittar lite längtansfullt på en liten skogsdunge på 2 000 kvadratmeter som gränsar till sommarstugetomten. Vad är ett rimligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris för att köpa loss den marken från nuvarande ägare? Den är bevuxen med i huvudsak aspsly (d v s finns inget virkesvärde just nu) och gränsar inte till någon skogsproduktion på något naturligt sätt. (Det skulle förmodligen vara lite knöligt för markägaren att börja plantera där.) Glesbygd, Jönköpings län.
Ladda ned appen 'Min karta' från Lantmäteriet så ser du om området redan är avstyckat.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Köpte ca 1000 kvm av bondgården intill. Ekskog. Betalade 120' plus fasrighetsregleringskostnad hos lantmäteriet på ungefär 35'. Södra bohuslän.
 
  • Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Skulle gissa på ca 1 - 1,5 miljoner.
 
  • Wow
Enterprise
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Utveckla gärna om det är andra pålagor än normal reavinst.
Tomtmark = obebyggd fastighet omfattas ej av begränsningsregeln för fastighetsskatt. Skatten är alltså 1,5% x taxvärdet . Taxvärdet ca 70% av marknadsvärdet. Om jag minns rätt..,
 
D
27000kr?!

Ursäkta men vem FN orkar börja med en process som detta innebär för en sån struntsumma.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi står i en liknande situation. 30 min söder om Stockholm, på landet med en åker till närmsta grannar. Ska göra en tomtutökning in i skogen och får betala för 1000 kr per m2 till markägaren.
Bara styckningsavgiften till lantmäteriet går på 60 000kr.
 
  • Gilla
  • Wow
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Börja med att fråga om markägaren är intresserad av att sälja. Priset är steg två, du vet vad du vill lägga men inte hur mycket markägaren vill ha för att vara intresserad av att sälja.
 
  • Gilla
ceno
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Tomtmark = obebyggd fastighet omfattas ej av begränsningsregeln för fastighetsskatt. Skatten är alltså 1,5% x taxvärdet . Taxvärdet ca 70% av marknadsvärdet. Om jag minns rätt..,
Stämpelskatten du betalar för lagfart via Lantmäteriet är 1,5% av det högsta av taxeringsvärdet eller köpeskillingen. För obebyggd tomtmark betalar man sen statlig fastighetsskatt om 1% av taxeringsvärdet per år. Där trodde jag det fanns ett tak, men hittar bara det för den kommunala fastighetsavgiften. Tack, då får jag ändra budget lite framöver... :rolleyes:
Kan tillägga att jag köpte för 225kkr och taxeringsvärdet är för 2021 475kkr, så att taxeringsvärde är 70% av marknadsvärdet stämmer rimligen inte överallt.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
P
För dom flesta som äger mark så finns det ofta nå skog på den eller andra möjligheter till att tjäna en slant på att ta ner skog eller sälja av nån tomt eller liknande.
Då blir ofta 27 000 så dåligt så det blir liksom inte värt att krångla med att sälja en bit mark för en sån låg summa.
Dom flesta jag känner skulle tacka nej av princip och det är i det närmaste en ren förolämpning att vilja köpa en bit mark för ett så lågt pris , den värderingen skulle sprida sig över bygden och göra framtida kontakter svårare med dessa markägare som ju ofta har bra koll på varandra och pratar lite med varandra i dom flesta fall.

Så jag skulle fråga och låt säljaren säga ett pris sen svarar man om man vill gå vidare eller inte..
 
  • Gilla
kwasibengt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.