jonas_45 jonas_45 skrev:
Man riskerar att göra många dåliga affärer om man aldrig tar reda på vad saker är värda för andra…
Du gör aldrig en dålig affär när du betalar vad du själv anser är rimligt för dig.
 
  • Gilla
Holydiver1 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mark tillverkas ju inte längre, varför skulle man göra sej av med mark om man inte är tvungen?
Ett bra pris skulle ju kunna vara en anledning? Känner många som har sålt saker för pengar…
 
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 5 till
  • Laddar…
A
jonas_45 jonas_45 skrev:
Snubblade över Skogsprisindex. Tar man indexets senaste marknadspris per hektar i Sydsverige får man 27 000 kr för den aktuella skogsplätten. Är det ett rimligt sätt att få en någorlunda uppfattning?
Skulle aldrig sälja för den summan..
3 gånger minst..
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
B
Jag skulle gissa 200-300kkr nånstans.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Ett bra pris skulle ju kunna vara en anledning? Känner många som har sålt saker för pengar…
Visst skulle ett bra pris kunna vara en anledning.
Om man som skogsägare behöver ha in 27000kr på kontot är det rimligt att göra en liten avverkning
Att sälja saker eller träden på marken för pengar är ju inte ovanligt, att göra sej av med mark för 27000kr tycker iaf ja är orimligt, det är ju pengar som går att tjäna på arbete för de allra flesta, men marken är ju förlorad för evigt om man säljer den.
 
  • Gilla
Lifensson och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag skulle gissa 200-300kkr nånstans.
Jag skulle säga en årslön men tycker inte det är nått orimligt med din gissning.
 
  • Gilla
andreaslager och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst skulle ett bra pris kunna vara en anledning.
Om man som skogsägare behöver ha in 27000kr på kontot är det rimligt att göra en liten avverkning
Att sälja saker eller träden på marken för pengar är ju inte ovanligt, att göra sej av med mark för 27000kr tycker iaf ja är orimligt, det är ju pengar som går att tjäna på arbete för de allra flesta, men marken är ju förlorad för evigt om man säljer den.
Det var liksom det som var frågan från början här: vad är ett ungefärligt marknadsvärde? D v s det pris som de flesta kan tänka sig att släppa 2 000 kvadrat obrukad skogsmark för.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Det var liksom det som var frågan från början här: vad är ett ungefärligt marknadsvärde? D v s det pris som de flesta kan tänka sig att släppa 2 000 kvadrat obrukad skogsmark för.
Även om det idag inte är tomtmark så är det alltid möjligt i framtiden.
Vad skulle en tomt i området kosta?
För 2000m2 i Västerås där jag bor skulle man säkerligen få ge 1 miljon minst men då ligger den på landet. Närmare bebyggt område så går den upp.
Småland är säkerligen billigare men 200-300tkr är nog ingen felaktig gissning.

Bästa svaret får du nog om du frågar markägaren, kanske inte ens värt att tänka vidare på det eller så kanske han går med på att fixa din utsikt gratis men behåller marken.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Även om det idag inte är tomtmark så är det alltid möjligt i framtiden.
Vad skulle en tomt i området kosta?
För 2000m2 i Västerås där jag bor skulle man säkerligen få ge 1 miljon minst men då ligger den på landet. Närmare bebyggt område så går den upp.
Småland är säkerligen billigare men 200-300tkr är nog ingen felaktig gissning.
Marken ligger i en sänka och inte i anslutning till någon befintlig väg. Så det är osannolikt att det blir aktuellt att sälja just den här plätten som tomtmark.
 
A
jonas_45 jonas_45 skrev:
Det var liksom det som var frågan från början här: vad är ett ungefärligt marknadsvärde? D v s det pris som de flesta kan tänka sig att släppa 2 000 kvadrat obrukad skogsmark för.
Är det ett slyhygge så är det brukad skogsmark... undrar jag om inte lantmäteriet säger nej... Då de inte vill stycka av fastigheter... speciellt inte under 2 ha... :thinking:
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Det var liksom det som var frågan från början här: vad är ett ungefärligt marknadsvärde? D v s det pris som de flesta kan tänka sig att släppa 2 000 kvadrat obrukad skogsmark för.
Vad kostar en tomt?
Vad kostar en sommarstuga?

Jag skulle inte släppa en yta stor nog för en villatomt för lägre än tomtpriset om jag vore tvungen att sälja, nu är jag inte tvungen att sälja, vill behålla den befintliga gården men kan ändå tänka mej att sälja en tomt för minst en halvmille då det kan ge mej möjlighet att köpa till skogsmark till gården i framtiden.

I mina trakter kostar en enkel sommarstuga utan va dryga 400' och den sista tomten på landsbygd men i samlad bebyggelse jag såg slutade över en mille.
 
Maskintok skrev:
Är det ett slyhygge så är det brukad skogsmark... undrar jag om inte lantmäteriet säger nej... Då de inte vill stycka av fastigheter... speciellt inte under 2 ha... :thinking:
Dessutom så beskattas man rätt hårt som markägare om man styckar av tomter...
 
  • Gilla
Gabriella J och 1 till
  • Laddar…
det blir ca 30% skatt för han som säljer också.
Men ställ frågan om dom kan tänka sig sälja och vad dom i så fall vill ha för det.
vill dom ha ett bud så får du fundera precis som alla andra säger.
Tänk på att värdeökningen på din fastighet kan ju bli betydande beroende på situationen.

Du skall dock inte köpa den som en separat fastighet då får du betala lagfart osv utan du reglerar den nya marken till din befintliga fastighet.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 3 till
  • Laddar…
B bonnen skrev:
Du skall dock inte köpa den som en separat fastighet då får du betala lagfart osv utan du reglerar den nya marken till din befintliga fastighet.
Ah, just det. Och det är en egen liten process med tillhörande avgifter förstås?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dessutom så beskattas man rätt hårt som markägare om man styckar av tomter...
Utveckla gärna om det är andra pålagor än normal reavinst.
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.