A
vet inte om det är skillnad på olika regioner...
För när grannen frågade om han fick köpa och lägga till ca 0.5 ha av min mark... Så fick han nej från lantmäteriet..
Dock är hans mark sommarstuga..
Och jag har jordbruk.. kan ha med det att göra kanske.. de sa inte under 2 ha.. marken ska kunna betala sig själv.
 
  • Gilla
Byggnadsmarodören och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vet inte om det är skillnad på olika regioner...
För när grannen frågade om han fick köpa och lägga till ca 0.5 ha av min mark... Så fick han nej från lantmäteriet..
Dock är hans mark sommarstuga..
Och jag har jordbruk.. kan ha med det att göra kanske.. de sa inte under 2 ha.. marken ska kunna betala sig själv.
Bra grej att kolla upp i förväg, tack!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
jonas_45 jonas_45 skrev:
Bra grej att kolla upp i förväg, tack!
Jo för är det skogs eller jordbruks mark så är det lite andra regler som jag förstått det än vanlig villa fastighet..
skogsmark kräver oftast även att du registrerat dig som näringsidkare
 
Nissens
jonas_45 jonas_45 skrev:
Nej, det är väldigt dåligt läge för en hustomt, av olika orsaker. Men bra påminnelse att priset påverkas av all alternativ (lönsam) användning. För egen del handlar det om att röja för bättre utsikt. Och nöjet i att ha en liten skog.
Om det är dåligt läge för en tomt så är det nog svårt att stycka av den till försäljning. Myndigheterna vill snarare att man slår ihop jordbruks/skogsfastigheter, inte att man delar upp dem i mindre delar. Tomter däremot fungerar, men det är lite andra kvm priser då…
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Som jämförelse; jag betalade för några veckor sen 225 kkr för 2778 kvm tomt (privat affär), avstyckad för ett gäng år sen och nyligen i det närmaste avverkad - några stackars björkar kvar utspridda, ganska unga sådana. Fastighetstyp småhus, obebyggd tomt enligt Skatteverket. 50 meter till sjö med servitut för brygga och båtplats, 2 km på allmän grusväg till europaväg, cirka 22 min bilväg till staden där jag jobbar i södra Dalarna.

Lantmäteriet är inte billiga att ha att göra med, så jag är glad att jag slapp kostnad för avstyckningen utöver köpeskillingen.
 
  • Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Här på gatan vill nån ha 9 450 000 kr för 675 kvm obebyggd tomt. Galet.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 8 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Här på gatan vill nån ha 9 450 000 kr för 675 kvm obebyggd tomt. Galet.
Ännu galnare är det ju för den som är ung och ny på bostadsmarknaden, sthlm håller på att bli omöjligt ekonomiskt att bygga och bo i och tex Småland med mark värde på några tiotusen för skogsmarken eller kanske några hundra tusen eller enstaka mille för en villatomt känns rimligt och billigt för människor med normala inkomster.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om det är dåligt läge för en tomt så är det nog svårt att stycka av den till försäljning. Myndigheterna vill snarare att man slår ihop jordbruks/skogsfastigheter, inte att man delar upp dem i mindre delar. Tomter däremot fungerar, men det är lite andra kvm priser då…
Men här är ju inte syftet att bilda en ny skogsfastighet utan att införliva den med angränsande tomtmark. Borde inte vara helt ovanligt.
 
  • Gilla
ThJo1880
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Men här är ju inte syftet att bilda en ny skogsfastighet utan att införliva den med angränsande tomtmark. Borde inte vara helt ovanligt.
Nä det kan du kanske få för lantmäteriet men hur du ska få köpa om du inte vill betala tomtmarkspris har jag svårt att förstå
 
  • Gilla
EoJ60 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä det kan du kanske få för lantmäteriet men hur du ska få köpa om du inte vill betala tomtmarkspris har jag svårt att förstå
Det säljs ju skogsfastigheter varje dag som inte går till tomtmarkspriser. Det här är inte mark som någon kommer att vilja bygga hus på. Det skrev jag ganska tidigt i tråden, ändå återkommer du till att den ska värderas som en tomt? Jag förstår att det existerar skogsfastigheter som kan avstyckas till tomter men här kommer det aldrig att bli någon tomt. Det vore enklare om du bara köpte den premissen.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Nissens
jonas_45 jonas_45 skrev:
Men här är ju inte syftet att bilda en ny skogsfastighet utan att införliva den med angränsande tomtmark. Borde inte vara helt ovanligt.
Jo, du tar en bit mark från en större fastighet och sätter ihop den med en annan liten. Då har du minskat den större och skapat en mindre från den.

Det brukar inte myndigheterna gilla. Däremot om du har en skogsfastighet, köper en mindre och slår ihop dem så brukar det inte vara några problem.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, du tar en bit mark från en större fastighet och sätter ihop den med en annan liten. Då har du minskat den större och skapat en mindre från den.

Det brukar inte myndigheterna gilla. Däremot om du har en skogsfastighet, köper en mindre och slår ihop dem så brukar det inte vara några problem.
Jag förstår. Bra att veta att det kan bli problem.
 
Nissens
jonas_45 jonas_45 skrev:
Det säljs ju skogsfastigheter varje dag som inte går till tomtmarkspriser. Det här är inte mark som någon kommer att vilja bygga hus på. Det skrev jag ganska tidigt i tråden, ändå återkommer du till att den ska värderas som en tomt? Jag förstår att det existerar skogsfastigheter som kan avstyckas till tomter men här kommer det aldrig att bli någon tomt. Det vore enklare om du bara köpte den premissen.
Ok, så skogsdungen är redan avstyckad som egen fastighet?
Då är det nog inget problem, men annars har du sannolikt en uppförsbacke.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Här uppe i norr vid Örnsköldsvik skulle jag nog ta cirka 50k+lantmäteriets kostnader för något liknande, förutsatt att det inte finns någon risk att det påverkar brukandet av resten av min mark och att marken i övrigt inte är lämplig för bebyggelse.
 
  • Gilla
ceno och 2 till
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Men här är ju inte syftet att bilda en ny skogsfastighet utan att införliva den med angränsande tomtmark. Borde inte vara helt ovanligt.
Om skogsdungen är en egen fastighet är det säkert inga problem. Då är det ”bara” att komma överens med ägaren.
Om den däremot är en del av en större fastighet är det besvärligare.

Jag vet två syskon som försökte dela gården efter sina föräldrar. Trots att den bestod av flera olika skiften, men tyvärr under samma fastighetsnummer, gick lantmäteriet inte med på detta.
Då försökte man istället stycka av en lite större tomt, typ 6-7000 kvm, från fastigheten men inte heller detta gick att få igenom.
Det slutade med att det ena syskonet styckade av en tomt på ca 2000 kvm med vägservitut och så skrev man ett långt arrendeavtal på resten av de 6-7000 kvm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.