T Tord_Lj skrev:
[bild] Har en situation där min markgräns går 1m från granngrannens hus och det är ju inte bra. Tomt styckades och bebyggdes innan regeln om 4.5m kom och justerades Inde då.

Nu är huset till salu och jag kontaktade mäklaren och sa att jag är villig att släppa till så det blir 4,5m (350m2) och mer tot 700m2 som förslag. Är ju ingen stor plätt men avstyckningen ger bra gränser och lite fina fullvuxna tallar, ca 50-70år.
Ett litet woodland på trädgårdsspråk, plus gräsyta vid huset.

Mäklaren bedömde rimligt ersättning till 50000kr & köparen tar kostnad för fastighetsreglering.
Är inte det ett bra pris, för köparen? Nu är det beroende på läge föståss.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Är inte det ett bra pris, för köparen? Nu är det beroende på läge föståss.
Mäklaren som satte det priset.
Tveksamt om jag går med på det.
Ändå info som kunde vara bra att dela tänkte jag.
 
F
D Bubblebubb skrev:
27000kr?!

Ursäkta men vem FN orkar börja med en process som detta innebär för en sån struntsumma.
Relevant fråga. Ungefär som att gnälla att det sliter mer på vägen för att en granne hyr ut Attefallsstugan.
 
  • Haha
PatrikJo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du nån källa på det?
Jag har bevisligen missuppfattat det här, i tron om att skogsmark ska skattas för, vilket inte stämmer. Istället verkar det vara motsatsen som är motivet för att lägga ihop fastigheter i min trakt; de utspridda skiftena läggs ihop med bostads- eller fritidshus som är reggad som lantbruksfastighet och då betalar dom enbart för taxerat byggnadsvärde, inte markvärdet för bostads-/fritidshusfastigheten.
Ursäkta förvirringen och tack för hjälp att bena ut det här som jag funderat onödigt länge på :crysmile:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.