52 175 läst · 108 svar
52k läst
108 svar
Vad är rimligt pris för en bit mark?
Är inte det ett bra pris, för köparen? Nu är det beroende på läge föståss.T Tord_Lj skrev:[bild] Har en situation där min markgräns går 1m från granngrannens hus och det är ju inte bra. Tomt styckades och bebyggdes innan regeln om 4.5m kom och justerades Inde då.
Nu är huset till salu och jag kontaktade mäklaren och sa att jag är villig att släppa till så det blir 4,5m (350m2) och mer tot 700m2 som förslag. Är ju ingen stor plätt men avstyckningen ger bra gränser och lite fina fullvuxna tallar, ca 50-70år.
Ett litet woodland på trädgårdsspråk, plus gräsyta vid huset.
Mäklaren bedömde rimligt ersättning till 50000kr & köparen tar kostnad för fastighetsreglering.
Jag har bevisligen missuppfattat det här, i tron om att skogsmark ska skattas för, vilket inte stämmer. Istället verkar det vara motsatsen som är motivet för att lägga ihop fastigheter i min trakt; de utspridda skiftena läggs ihop med bostads- eller fritidshus som är reggad som lantbruksfastighet och då betalar dom enbart för taxerat byggnadsvärde, inte markvärdet för bostads-/fritidshusfastigheten.F fribygg skrev:
Ursäkta förvirringen och tack för hjälp att bena ut det här som jag funderat onödigt länge på
Liknande trådar
-
Är priset rimligt för att måla om fasaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
2000 kr/kvm - rimligt pris för att lägga marksten?
Trädgård allmänt -
Är detta ett rimligt pris för stambyte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rimligt pris plattsättare?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.