53 775 läst · 108 svar
54k läst
108 svar
Vad är rimligt pris för en bit mark?
Jag har gjort det du berättar om några gånger för att få till en bättre fastighetsbild. När jag köpte en i stort sett lika stor markplätt som du beskriver av vår kommun så kostade det 10:-/kvm. Då var marken full med stora aspar så det blev en hel del ved. Lantmäterikostnaden landade på ca 20000:-.
Jag köpte 17.000 kvm av kommunen för ca 10 år sedan. En granne köpte något mer.
Vi betalade 5 kr/kvm och gjorde en gemensam förrättning, i mitt fall räckte 100.000 ganska precis.
Tätortsnära i Örebro län.
Förvånansvärt billigt, både mark och styckning.
Hur långt är ett snöre?
Tillköpt mark verkar kunna kosta både hur lite och hur mycket som helst.
Vi betalade 5 kr/kvm och gjorde en gemensam förrättning, i mitt fall räckte 100.000 ganska precis.
Tätortsnära i Örebro län.
Förvånansvärt billigt, både mark och styckning.
Hur långt är ett snöre?
Tillköpt mark verkar kunna kosta både hur lite och hur mycket som helst.
Vad det är värt är ju alltid en förhandlingsfråga. Om du tar kontakt med markägaren kan jag se tre olika förhandlingslinjer.
1. Vill markägaren sälja och i så fall vad vill hen ha för marken?
2. Arrendera?
3. Kan du som stugägare få ta ned vissa träd som står i vägen för utsikten och vad vill markägaren i så fall ha för pris för träden.
Vi har ett muntligt avtal med en sommarstugägare som vill ta ner träd för att få sol på tomten. Det har funkat i flera år. Priset bestämmer vi från gång till gång vid en "förbesiktning".
1. Vill markägaren sälja och i så fall vad vill hen ha för marken?
2. Arrendera?
3. Kan du som stugägare få ta ned vissa träd som står i vägen för utsikten och vad vill markägaren i så fall ha för pris för träden.
Vi har ett muntligt avtal med en sommarstugägare som vill ta ner träd för att få sol på tomten. Det har funkat i flera år. Priset bestämmer vi från gång till gång vid en "förbesiktning".
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 755 inlägg
Hej. Jag har sett i denna tråd att flera har delgivit sina erfarenheter av liknande affärer. Jag delger min: jag köpte 3000kvm av min granne (igenvuxen jordbruksmark med blandskog). Jag kollade upp arealpriserna i området, runt 20.000 per ha (jordbruksmark). Jag erbjöd 25.000 plus att han fick avverka det han ville ha. processen med LM var enkel och snabb, men dyr, 25.000. Den stod naturligtvis jag för. Tomtmark i området hade nog för 3000kvm landat på ca 200.000. Sensmoral: Det måste alltså inte ses som tomtmark. Säljaren kan ju hävda det och då blir priset därefter. Om det är mark hen i princip bara tycker är besvärlig är ju 25.000 ingen dålig ersättning. Så allt beror på helt enkelt. Bara att fråga och komma med ett tillräckligt bra förslag.jonas_45 skrev:
Det säljs ju skogsfastigheter varje dag som inte går till tomtmarkspriser. Det här är inte mark som någon kommer att vilja bygga hus på. Det skrev jag ganska tidigt i tråden, ändå återkommer du till att den ska värderas som en tomt? Jag förstår att det existerar skogsfastigheter som kan avstyckas till tomter men här kommer det aldrig att bli någon tomt. Det vore enklare om du bara köpte den premissen.
Arrende?jonas_45 skrev:
Tittar lite längtansfullt på en liten skogsdunge på 2 000 kvadratmeter som gränsar till sommarstugetomten. Vad är ett rimligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris för att köpa loss den marken från nuvarande ägare? Den är bevuxen med i huvudsak aspsly (d v s finns inget virkesvärde just nu) och gränsar inte till någon skogsproduktion på något naturligt sätt. (Det skulle förmodligen vara lite knöligt för markägaren att börja plantera där.) Glesbygd, Jönköpings län.
Sitter någon på Lantmäteriet och rullar tummarna i en vecka eller två för att göra en avstyckning?P Pappa1986 skrev:
Lantmäteriet har alltså vetorätt över äganderätten?Maskintok skrev:
Sondera läget med markägaren innan du ger ett bud. Kolla om markägaren överhuvudtaget kan tänka sig att sälja.G gredd skrev:
En del människor blir upprörda när de får ett "skambud". När vi köpte vårt första hus gav vi först ett bud under begärt pris. Vi baserade vårt bud på taxeringsvärdet gånger 1.33 (tumregeln för taxeringsvärde). Mäklaren blev upprörd över det tilltaget.
Nu var det här några år sen, max 10 år, men då köpte vi till en bit mark i anslutning till vår fastighet. Det finns en del stora träd på den, men man kan inte kalla det för skog. Den är plan och fin och skulle lätt kunna bli några villatomter, men området är inte särskilt hett på bostadsmarknaden.
Marken vi köpte är ca 7000 kvm och ägdes tidigare av ett stort skogsbolag som även äger mycket av marken omkring. Vi betalade 100 000 kr, vilket många tyckte var ett överpris. Men det var ändå mycket lägre än priset de ville ha från början och det är skönt att äga även den biten och inte riskera att få grannar inpå knuten!
Marken vi köpte är ca 7000 kvm och ägdes tidigare av ett stort skogsbolag som även äger mycket av marken omkring. Vi betalade 100 000 kr, vilket många tyckte var ett överpris. Men det var ändå mycket lägre än priset de ville ha från början och det är skönt att äga även den biten och inte riskera att få grannar inpå knuten!
Det har de inte.P pmd skrev:
Men de har då vägrat att starta ett ärende där inte arealen är bärande som de säger.. svaret har då varit minst 2 ha mark..
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 297 inlägg
Du har alltså inte själv varit inblandad i en avstyckningP pmd skrev:
Lantmäteriet, eller snarare Fastighetsbildningslagen, trumfar äganderätten och avtalsfriheten, ja.
Fastighetsbildning är byråkratiskt och dyrt. Och det beror på att en fastighet enligt lag ska vara "ändamålsenlig" vilket jag fick uppleva när jag ville lägga till min 1 Ha skog till 3000 kvm fritidshus. Lantmäteriet undrade vad denna kombination hade för syfte. Fin utsikt, ljusare och luftigare tänkte jag. "Ändamålet kan inte vara 'utsikt'" sa lantmätarn. Och om detta höll vi på att argumentera ett tag och de debiterade timmarna gick. Lantmätarn slutade och en ny pragmatisk började. "Visst eldar du i kakelugnarna i ditt hus och du fäller en del själv?" frågade han. Jaaa, sa ja. "Då så, då är ändamålet vedhuggning för husbehov, eller hur?" "Javisst!" svarade ja. Saken klar.SågspånPappspikEternit skrev: