51 558 läst · 127 svar
52k läst
127 svar
Vad är mitt ansvar? Sålt 70-talshus
Har köparen utfört någon egen besiktning?
Moderator
· Stockholm
· 52 472 inlägg
Fast OM man har försäkringen så blir dte förs. bolaget som säger att det inte är ett dolt fel, och som tar hand om ev. rättsprocess ifall köparen står på sig. Det tror jag är den största finessen med en doldafelsfärsäkring. Man slipper konflikten som säljare.D Dilato skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 472 inlägg
Nja, det betyder ju inte att det måste vara så (inte dolt) eftersom just dagvattenanläggning (där ingår dränering) inte omfattas av försäkringen i alla fall.H hempularen skrev:
Så det kan vara dolt fel utan att försäkringen gör något.
Köparen får stå för eventuella utredningar själv.
Det står i besiktningsprotokollet att dräneringen är uttjänt. Det regnar hårt en vecka och det blir fuktigt i källaren. Go figure...
Utredningen är sannolikt redan klar. Köparen behöver dränera om huset.
Eftersom köparen fick veta från besiktingsprotokollet att dräneringen är slut så var ju detta objektivt helt väntat så det är inget säljaren behöver bry sig om över huvud taget.
Det står i besiktningsprotokollet att dräneringen är uttjänt. Det regnar hårt en vecka och det blir fuktigt i källaren. Go figure...
Utredningen är sannolikt redan klar. Köparen behöver dränera om huset.
Eftersom köparen fick veta från besiktingsprotokollet att dräneringen är slut så var ju detta objektivt helt väntat så det är inget säljaren behöver bry sig om över huvud taget.
Om jag själv inte hade haft några problem och besiktning var gjord.. och köpare/mäklare/annons var notifierad att dräneringen var gammal (hade gjort sitt / mer än 20 år).. så hade jag ansett att jag gjort mitt och mer därtill - OM nu de nya köparna har problem med sitt "nya" hus.. så är det upp till dem att ta reda på vad som felar (för att det är deras hus).
Det är upp till dem att bevisa att "jag gjort något fel".. ljugit eller what ever.. sedan får de kontakta mäklare/besiktningsföretaget eller en jurist och återkomma till mig ifall någon av dem anser att jag har något slags ansvar kvar för den eventuella skadan som upptäckts.
Vilket troligen inte alls kommer ske.. och jag skulle således inte oroa mig i onödan!
Det är upp till dem att bevisa att "jag gjort något fel".. ljugit eller what ever.. sedan får de kontakta mäklare/besiktningsföretaget eller en jurist och återkomma till mig ifall någon av dem anser att jag har något slags ansvar kvar för den eventuella skadan som upptäckts.
Vilket troligen inte alls kommer ske.. och jag skulle således inte oroa mig i onödan!
Du kan vara helt lugn, köparna har inget att hämta. Läst i princip alla trådar på det här forumet om dolda fel samt finkammat nätet på domar gällande dolda fel i fastighet. Detta pga egen tvist i ämnet... Står det klart och tydligt i besiktningen att dräneringen uppnått sin tekniska livslängd, föranleder det en djupare undersökning av detta innan köp. Går alltså inte att hävda att det skulle vara ett dolt fel. Därför ska du bestrida allt skriftligt. Du ska även som tidigare sagts, inte ge några egna tankar eller förklaringar på varför det kan ha uppstått. Vill köparna gå vidare och göra en egen besiktning så fine. Bestrid på nytt eventuella nya krav efter denna. Skulle de trots detta vilja ta det till tinget, kan du prata med en jurist (du har rättskydd via din hemförsäkring). Men har mycket svårt att en jurist skulle råda köparna att gå vidare i detta fall, givet den information du lämnat.B BBB83 skrev:
Som du redan fått svar.B BBB83 skrev:Nej det finns ju inget som kan skadas där. Min oro är hur långtgående mitt ansvar är om vi ska utgå ifrån att det hände innan tillträdet och kanske dessutom beror på något annat än själva dräneringen(?) Jag har inte så stor kunskap i det här men antar att det skulle kunna bero på andra orsaker också.
Bestrid skriftligt och lägg ingen mer energi på detta.
Den gamla dräneringen är uttjänt enligt besiktningen, således är restvärdet 0 kr. Fons inget värde att ersätta.
Du förutsätter att säljaren visat eller nämnt protokollet? Om inte, så kan det diskuteras huruvida om säljaren varit uppriktig i sin upplysningsplikt? I vilket fall så borde köparen besiktigat. I ett hus av denna ålder kan man inte hävda att detta är ett dolt fel utan snarare rimligt och köparen borde undersökt.Dan_Johansson skrev:
Du förutsätter att säljaren visat eller nämnt protokollet? Om inte, så kan det diskuteras huruvida om säljaren varit uppriktig i sin upplysningsplikt? I vilket fall så borde köparen besiktigat. I ett hus av denna ålder kan man inte hävda att detta är ett dolt fel utan snarare rimligt och köparen borde undersökt.D Danros06 skrev:Du kan vara helt lugn, köparna har inget att hämta. Läst i princip alla trådar på det här forumet om dolda fel samt finkammat nätet på domar gällande dolda fel i fastighet. Detta pga egen tvist i ämnet... Står det klart och tydligt i besiktningen att dräneringen uppnått sin tekniska livslängd, föranleder det en djupare undersökning av detta innan köp. Går alltså inte att hävda att det skulle vara ett dolt fel. Därför ska du bestrida allt skriftligt. Du ska även som tidigare sagts, inte ge några egna tankar eller förklaringar på varför det kan ha uppstått. Vill köparna gå vidare och göra en egen besiktning så fine. Bestrid på nytt eventuella nya krav efter denna. Skulle de trots detta vilja ta det till tinget, kan du prata med en jurist (du har rättskydd via din hemförsäkring). Men har mycket svårt att en jurist skulle råda köparna att gå vidare i detta fall, givet den information du lämnat.