Tycker som så många andra att det inte är ditt huvudbry alls.
Om du har tecknat en doldafel försäkring så ska köparen vända sig till försb/ mäklaren med alla sådana spörsmål.

Du har betalt någon / lejt bort att ta hand om problemet.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
B
S Screew skrev:
Om du skulle betala något så skulle det vara del av elkostnaden att köra en avfuktare. Men egentligen inte ens det. Min vägg blir blöt när det regnar massor, huset är odränerat
Det verkar ha torkat nu så finns inte så mycket att torka upp längre. Men det stora argumentet till varför jag ska ansvara för att ta reda på varför det blev blött är att köparen påstår att det hände just innan tillträdet (som sagt inte omöjligt eftersom jag inte varit där sista dagarna). Ett sekundärt argument är att köparen antyder att jag undanhållt detta som ett problem med huset. Det har jag givetvis inte, det sista jag vill är att vara i en sån här situation.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
B
K Kustvägen skrev:
Dom kanske blötte ner väggen själva…
Det tror jag inte. Men jag kanske är naiv...

Har det regnat någon/några dagar innan tillträdet?
Om ja, har det regnat onormalt mycket?

B
B BSOD skrev:
Det är ju helt bakvänt att säljaren ska försöka utreda felet (och bekosta) med nån form av expertis på köparens vägnar.

Vill köparen utreda ett påstått fel så får ju köparen utreda felet och dess orsak, skadebild med mera. Steg två blir ju att på något sätt försöka få fram en kostnad för lämplig åtgärd, och steg tre utreda om det är något som skulle kunna fall under säljarens ansvar helt eller delvis. Allt det där är ju köparens problem.

Eftersom fastigheten är äldre, så är ju sannolikt de flesta felen helt inom ramen för vad man som köpare borde förvänta sig och helt utanför ansvar för säljaren.

Jag hade bara bestridit kravet, skriftligt. 1 gång. Utan att fördjupa mig om orsak eller öppna upp för nån dialog. Sedan försöka minimera kommunikation med köparen, såväl muntlig som skriftlig.
Det låter vettig men blev så osäker då mäklaren som agerat som någon sorts mellanhand tyckte att ansvaret låg till åtminstone 50% på mig. Jag ligger sömnlös över detta då jag har en känsla av att detta kommer bli en lång process, och har inte tillräcklig kunskap för att kunna resonera med mig själv om det. Om det tex visar sig bero på något annat än dräneringen, vad isåfall och vad det skulle innebära för mig. För just dräneringen verkar jag kunna vara lugn med.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Har det regnat någon/några dagar innan tillträdet?
Om ja, har det regnat onormalt mycket?
Det spöregnade hårt hela veckan innan

• Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
B
J Jodenmarck skrev:
Tycker som så många andra att det inte är ditt huvudbry alls.
Om du har tecknat en doldafel försäkring så ska köparen vända sig till försb/ mäklaren med alla sådana spörsmål.

Du har betalt någon / lejt bort att ta hand om problemet.
Jag valde tyvärr bort dolda fel försäkringen, vilket jag ångrar nu

• Gilla
Alsnic och 1 till
  • Laddar…
Som flera sagt ovan, bestrid kort allt ansvar för deras hus.

Finns ingen anledning att du ska ligga vaken för att någon inte vet hur man läser ett besiktningsprotokoll.

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
B BBB83 skrev:
Det låter vettig men blev så osäker då mäklaren som agerat som någon sorts mellanhand tyckte att ansvaret låg till åtminstone 50% på mig. Jag ligger sömnlös över detta då jag har en känsla av att detta kommer bli en lång process, och har inte tillräcklig kunskap för att kunna resonera med mig själv om det. Om det tex visar sig bero på något annat än dräneringen, vad isåfall och vad det skulle innebära för mig. För just dräneringen verkar jag kunna vara lugn med.
Låt köparen undersöka vad det kan bero på och så får du väl ta ställning till det sen. Men tillsvidare så råder jag dig till att strunta i alla deras krav.

• Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
B BBB83 skrev:
Jag sålde nyligen ett 70-tals hus med källare. Kort efter tillträde hörde köparen av sig om att det hade kommit in vatten i en oinredd del av källaren, något jag aldrig varit med om tidigare.
Nu vill köparen att jag ska ta reda på varför detta skett, samt att jag ska åtgärda det. Dräneringen är gjord för över 30 år sedan. Jag besiktade huset inför försäljning (nivå 1) och då var det inga anmärkningar mer än att dräneringen är utdaterad.
Varför det plötsligt kom i vatten har jag ingen aning om och känner mig lite tveksam till att det är mitt ansvar att undersöka vad det beror på? Vad jag förstått så har det upphört och torkat upp nu men det ändrar ju inte faktum att det har inträffat. Någon som varit med om liknande?
När man säljer ett äldre hus, så är det extremt bra att teckna en ”dolda fel försäkring”.
Kostar en del, men då kan man sova gott efter försäljningen.
Om man inte själv är väldigt kunnig och har full koll på sitt hus, så kan man räkna med att det finns fel man inte känner till.
Hittar sen köparen ett fel, så är det inte er han skall vända sig till, utan mäklare/försäkringsgivaren.
Sen avgör de om det skall ersättas, eller om köparen skall stå för hela kostnaden.
Det blir oftast köparen som får ta det, då försäkringsgivaren har full koll på det juridiska.

Skall du kontakta köparen, så gör det INTE muntligt. Allt du säger kan vändas emot dig i en eventuell tvist. Skriv bara kort att du bestrider felet och hänvisa till besiktningsprotokollet. Skriv INTE några tankar om vad DU tror, tycker eller tänker kan ha orsakat detta eller vad du känner inför att de drabbat dem.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
B
Mgu65 Mgu65 skrev:
När man säljer ett äldre hus, så är det extremt bra att teckna en ”dolda fel försäkring”.
Kostar en del, men då kan man sova gott efter försäljningen.
Om man inte själv är väldigt kunnig och har full koll på sitt hus, så kan man räkna med att det finns fel man inte känner till.
Hittar sen köparen ett fel, så är det inte er han skall vända sig till, utan mäklare/försäkringsgivaren.
Sen avgör de om det skall ersättas, eller om köparen skall stå för hela kostnaden.
Det blir oftast köparen som får ta det, då försäkringsgivaren har full koll på det juridiska.

Skall du kontakta köparen, så gör det INTE muntligt. Allt du säger kan vändas emot dig i en eventuell tvist. Skriv bara kort att du bestrider felet och hänvisa till besiktningsprotokollet. Skriv INTE några tankar om vad DU tror, tycker eller tänker kan ha orsakat detta eller vad du känner inför att de drabbat dem.
Okej men låt oss säga att jag inte hör något mer från köparen, att denne inte tar reda på vad felet är. Hur långt efter kan köparen komma med krav på att jag ska bekosta något? Gäller 10 år även fast de "felanmält" det nu? Tänker om det beror på något annat än just dräneringen.

B BBB83 skrev:
Det spöregnade hårt hela veckan innan
Där har du del av anledningen, andra delen är gammal dränering och utvändigt tätskikt.

På iaf början av 70-talet så används tjära/asfalt (utan sten) som tätskikt, å det har spruckit mm på 50 år så att det läcker som såll.
Finns träd/buskar/etc invid grunden så är det ännu mer skador i tätskiktet.

Det är inget onormalt utan helt normalt slitage.

• Gilla
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
B BBB83 skrev:
Okej men låt oss säga att jag inte hör något mer från köparen, att denne inte tar reda på vad felet är. Hur långt efter kan köparen komma med krav på att jag ska bekosta något? Gäller 10 år även fast de "felanmält" det nu? Tänker om det beror på något annat än just dräneringen.
Du bekostar ingenting.
Om någonting kommer gå som "dolda fel" så är det den eventuella prisskillnaden mellan aktuellt försäljningspris och eventuellt lägre försäljningspris om felet hade varit känt.

För att något ska gå som dolt fel så är det några kriterier som måste uppfyllas:
- Ett fel som funnits i bostaden vid köptillfället
- Ett fel som inte varit möjligt att upptäcka
- Ett fel som inte ska ha varit förväntat
- Ett fel som står i strid mot vad som avtalats

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Husets skick bedöms när köpekontraktet skrivs. Då bör köparen bedöma risken för skador och slitage. Om dräneringen är gammal så innebär detta att det kan bli problem när som helst. Under perioden mellan köpekontrakt och tillträde är ansvaret delat. Säljaren står för ansvaret om denne skadar fastigheten på något sätt. Köparen står för risken för skador som beror på normalt slitage. Ni bör läsa ert kontakt , en kompetent mäklare har fört in en text kring detta för att komma till klarhet.

Er köpare har varit medveten om fastighetens brister och om denne varit klok anpassat sitt bud efter detta. Ni har som säljare inget ansvar för skador förutom om ni orsakat detta. Därför bör ni avvisa krav som köparen har. Många mäklare försöker trots detta få parterna att dela på kostnaden, troligen för att man vill ha nöjda kunder. Ni bör inte gå på detta. Om ni vill kan ni redan nu anlita en fastighetsjurist, men det är troligen onödigt. Om köparen anlitar en jurist kommer denne säkerligen att avråda köparen från att gå vidare.

• Gilla
Flintylaren och 10 till
  • Laddar…
B BBB83 skrev:
Jag sålde nyligen ett 70-tals hus med källare. Kort efter tillträde hörde köparen av sig om att det hade kommit in vatten i en oinredd del av källaren, något jag aldrig varit med om tidigare.
Nu vill köparen att jag ska ta reda på varför detta skett, samt att jag ska åtgärda det. Dräneringen är gjord för över 30 år sedan. Jag besiktade huset inför försäljning (nivå 1) och då var det inga anmärkningar mer än att dräneringen är utdaterad.
Varför det plötsligt kom i vatten har jag ingen aning om och känner mig lite tveksam till att det är mitt ansvar att undersöka vad det beror på? Vad jag förstått så har det upphört och torkat upp nu men det ändrar ju inte faktum att det har inträffat. Någon som varit med om liknande?
Köparen försöker få detta till ett dolt fel, något som han kommer få svårt att bevisa. Tänk på att bevisbördan är på köparen inte på dig som säljare.
En dränering som är mer än 30 år gammal får anses ha passerat sin tekniska livslängd, och en köpare bör ha med detta i sin beräkning på eventuella åtgärder han behöver genomföra. Ett dolt fel är något man som köpare in kan förvänta sig av huset bla. och här är ju ett solklart fall av fel förväntan.

Om du skrivit under ett köpekontrakt med en mäklare är det ofta så att det stipuleras att man som säljare är ansvarig för fel som uppkommer innan tillträdesdagen och även då ansvarig för att åtgärda dem. Om ingen skada skett eller om köpare inte kan för i bevis när inträningen av vattnet uppkom så ser jag verkligen ingen anledning för dig att fördjupa dig mer än att svar bestämt men vänligt att det är hans bekymmer och att du inte anser att det är ditt ansvar.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.