sysmali
Tolkar jag allt korrekt?

-Det finns besiktning som nämner att dräneringens tekniska livslängd är över.

-På visning var allt torrt.

-Huset säljs.

-När köpare får åtkomst till huset på tillträdesdagen är det blött i källaren.

Det som är säkert är att vatten tillkommit innan tillträdesdagen?

B
A Alexn72 skrev:
Jag gissar att det är på golvet?
Och jag gissar att de inte är blött i taket?
Det var blött på väggen

B
sysmali sysmali skrev:
Tolkar jag allt korrekt?

-Huset säljs.

Ja precis. Jag antar att det hänt dagarna innan eller samma dag.

S
Om du skulle betala något så skulle det vara del av elkostnaden att köra en avfuktare. Men egentligen inte ens det. Min vägg blir blöt när det regnar massor, huset är odränerat

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Dom kanske blötte ner väggen själva…

• Gilla
Solvide och 9 till
  • Laddar…
P
Excel Excel skrev:
Köparna vet att dräneringen är uttänt. Köparens ansvar. Vill köparen ha garantier går det att köpa nyckelfärdigt.
Nyckelfärdigt är väl idag knappast något positivt jämfört med ett äldre hus.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:
Tolkar jag allt korrekt?

-Huset säljs.

Och ?

Unikt namn
B BBB83 skrev:
Det var blött på väggen
Skulle man kunna misstänka att den 30år gamla dräneringen som enligt besiktningsprotokollet passerat bäst före datumet, faktiskt inte håller måttet?
Med följden att ytterväggen blir blöt vid nederbörd...? 🤔🙈

Köparen får väl diskutera lösningar med en entreprenör om hen inte kan åtgärda detta själv.

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
B BBB83 skrev:
Ja precis. Jag antar att det hänt dagarna innan eller samma dag.
Det verkar inte finnas någon reel skada. Bara tillfällig fukt. Svara så kort som möjligt om att det kanske verkar vara en skada som de borde anmäla till sitt försäkringsbolag.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Excel
Med tanke på att det aldrig inträffat tidigare låter det som att köparna blött ned väggen i syfte att plocka pengar av dig.

• Gilla
  • Wow
Solvide och 12 till
  • Laddar…
B
Det är ju helt bakvänt att säljaren ska försöka utreda felet (och bekosta) med nån form av expertis på köparens vägnar.

Vill köparen utreda ett påstått fel så får ju köparen utreda felet och dess orsak, skadebild med mera. Steg två blir ju att på något sätt försöka få fram en kostnad för lämplig åtgärd, och steg tre utreda om det är något som skulle kunna fall under säljarens ansvar helt eller delvis. Allt det där är ju köparens problem.

Eftersom fastigheten är äldre, så är ju sannolikt de flesta felen helt inom ramen för vad man som köpare borde förvänta sig och helt utanför ansvar för säljaren.

Jag hade bara bestridit kravet, skriftligt. 1 gång. Utan att fördjupa mig om orsak eller öppna upp för nån dialog. Sedan försöka minimera kommunikation med köparen, såväl muntlig som skriftlig.

• Gilla
  • Älska
Solvide och 25 till
  • Laddar…
Jag förstår att du känner osäkerhet men de facto ska du bara svara köparen med mail att du bestrider allt ansvar.
Du ska inte på något sätt vara bussig - det som vi svenskar är i denna typ av fall.
Hjälpte nyligen en vän i motsvarande situation och han kände obehag som du men efter fela mail från köparen med samma svar varje gång och efter att köparen klagat hos mäklaren och dessutom fått numret till mäklarnas oberoende juristtjänst dog ärendet.
Köpare måste lära sig att de köper ett gammalt hus där mycket har passerat sin tekniska livslängd. Tyvärr tror många köpare att de köper ett nytt hus.

• Gilla
Klantskalle och 9 till
  • Laddar…
Tabell över teknisk livslängd och avskrivningstider för olika byggmaterial och installationer i hus, inkluderar tak, fasader och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk livslängd.För ett hus från 70-talet är i princip det mesta avskrivit.

• Gilla
  • Älska
Solvide och 5 till
  • Laddar…
Mååånga såna här trådar om krav efter köp. Kan tycke vi borde går åt att man köper grisen i säcken om det inte är medvetet dolda fel.

Som sagt, bestrid tydligt och kortfattat. Sen kan man stänga dörren för dialog lite.

Deras hus deras problem. Dolt fel.. ja då får dom hitta ett fel och komma med en stämning.
Troligt scenario är att det kommit en rejäl skur Det har ju iallafall här nyligen varit en storm och sådär. Är väl att förvänta sig på ett gammalt hus med dålig dränering/ytskikt på källarväggen

• Gilla
Solvide och 6 till
  • Laddar…
P
S saltet skrev:
[bild]

Teknisk livslängd.För ett hus från 70-talet är i princip det mesta avskrivit.
Fast det är en missuppfattning att jämställa teknisk livslängd med avskrivningstid, det är enbart försäkringsbolag som resonerar så.
Ta t.ex. porslin, som påstås ha en teknisk livslängd på 30 år, men det är nog mer en fråga om mode.
Sen kan man ju jämföra med avskrivningsregler i företagsbokföring, som ofta är mycket kortare, eller längre.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.