P
N nyckelpigan-38 skrev:
Har försökt få svar av snickare per mejl utan resultat. Han kontaktade bara elektrikern som ringde mig och försökte göra gällande att jag inte behövde vara orolig över att bli granskad.

Hur menar du att timpenningen är billig? Standardpeng häromkring. Plus att han nu skippar skatten. Tar även betalt för milen samt körtid och har räknat fel i summorna. Betalar jag honom även lagligt så behöver jag också betala arbetsgivaravgift etc så billigt blir det ju inte.
N nyckelpigan-38 skrev:
Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.
Du kan absolut bli skyldig att betala in både hans skatt och arbetsgivarvagift. Eftersom du inte har fått en korrekt faktura ska du bestrida och dra bort skatten. Ta också med i beräkningen att du ska betala arbetsgivaravgift. Du har ett bra utgångsläge då han inte är seriös. Du kan alltid berätta att en anmälan kan lämnas till skatteverket om han bråkar. Betala det som är rimligt med hänsyn till att han är arbetstagare inte företagare.
 
H HEM2121 skrev:
utan det är nu det gäller, det är andra tider,
Vad menar du med "det är andra tider"? Vad menar du har förändrats?
 
H HEM2121 skrev:
Nu är det ju inte 77 år sedan, utan det är nu det gäller, det är andra tider...
MathiasS perkar på principen att det inte går att veta vem som gjort jobbet. Det räcker med 7,7 år och några ägarbyten så är spårbarheten obefintlig.
Och det är ganska ointressant eftersom det inte utgör någon garanti alls för teknisk korrekthet.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nja, du kan helt enkelt registrera dig som arbetsgivare för säsongsarbete, du får rot på beloppet och behöver inte dra av inkomstskatt om beloppet är mindre än 10000. Däremot kommer ju den ”anställde” att få betala det då det kommer förtryckt i deklarationen.
Man kan inte göra ROT-jobb till sej själv.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det har nog varierat en del.
Det är inte min bild. Jag har aldrig sett minsta koppling mellan kontanta svartjobb och möjlighet att reklamera ett fel. Exakt samma konsumenträttsliga skydd finns oavsett om leverantören sköter sin skattskyldighet eller ej.
Om du inte kan bevisa att du har anlitat ett företag så faller hela konsumenttjänstlagen. Muntliga avtal gäller visserligen men är väldigt svåra att bevisa.

Har du anlitat en privatperson så gäller inte konsumenttjänstlagen. Om TS, som det har föreslagits i tråden, skickar in en kontrolluppgift så bevisar det att TS har anlitat en privatperson.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Nu är det ju inte 77 år sedan, utan det är nu det gäller, det är andra tider, skulle det vara så länge sedan elen installerades så borde all el varit omgjord för länge sedan.
Jag flyttade till mitt hus för knappt 6 år sen. Huset är byggt i slutet på 60 talet och ombyggt för mindre än 10 år sen av en tidigare ägare. Jag har inte ett enda papper på vem som installerat något. Gäller inte min försäkring menar du?
 
  • Gilla
Hemi656 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte kan bevisa att du har anlitat ett företag så faller hela konsumenttjänstlagen. Muntliga avtal gäller visserligen men är väldigt svåra att bevisa.
Mina inspel här började med att jag kommenterade tre inlägg som hävdade att garanti var problematiskt vid svartjobb.

https://www.byggahus.se/forum/threa...n-var-pensionerad.530548/page-11#post-5919380

Garanti är ett frivillig åtagande som en tillverkare och/eller en leverantör kan erbjuda.

Finns det en garanti kvittar det om det är en fysisk eller en juridisk person som erbjuder den. Konsumenttjänstlagen är heller inte relevant vid garantianspråk.
 
187 inlägg om ingenting helt otroligt
 
  • Gilla
  • Haha
Lizzardo och 3 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Jag flyttade till mitt hus för knappt 6 år sen. Huset är byggt i slutet på 60 talet och ombyggt för mindre än 10 år sen av en tidigare ägare. Jag har inte ett enda papper på vem som installerat något. Gäller inte min försäkring menar du?
Om försäkringsbolaget konstaterar att det är felkopplat, så att det syns att det inte fackmannamässigt utfört så lär försäkringsbolagen göra sin försök att komma undan. Det jag menar är att man ska se till att anlita behöriga och inte betala dessa svart. Det kan bli surt efteråt om man får betala skatt, sociala avgifter om det kommer fram. Installatören kan ju stå att blåneka att de har gjort fel om de nu har gjort det, sen att de ju neka att de har gjort installationen överhuvudtaget. Svårt att reklamera och ingen som helst garanti på jobbet. TS känner inte denne hantverkare sedan tidigare heller vilken är ännu en nackdel.
 
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Om försäkringsbolaget konstaterar att det är felkopplat, så att det syns att det inte fackmannamässigt utfört så lär försäkringsbolagen göra sin försök att komma undan.
Är det felkopplat så är det illa och det sker tyvärr även av de som får. Är det rätt kopplat så är det bra, oavsett vem som kopplat. Det vanligaste är nog ändå att folk inte kan visa vem som kopplat vad hus/lägenheter som inte är nya.
H HEM2121 skrev:
Det jag menar är att man ska se till att anlita behöriga och inte betala dessa svart.
Enig, eller hellre se till att det blir korrekt utfört.
H HEM2121 skrev:
Det kan bli surt efteråt om man får betala skatt, sociala avgifter om det kommer fram. Installatören kan ju stå att blåneka att de har gjort fel om de nu har gjort det, sen att de ju neka att de har gjort installationen överhuvudtaget. Svårt att reklamera och ingen som helst garanti på jobbet. TS känner inte denne hantverkare sedan tidigare heller vilken är ännu en nackdel.
Här är jag helt överens med dig. Givetvis borde TS kunnat förvänta sig att firman hen anlitat tog in en godkänd elektriker som inte gjorde svartjobb.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Och hur vet du om den billiga elektrikern är kompetent och gör ett bra jobb?
Eller räcker det för dig att det är billigt?
Om jag läste rätt så var han pensionerad elektriker så då kan man väl utgå ifrån att det är ett bra jobb, snickaren som verkar bra tog ju dit honom. Om du tagit en annan elektriker med skåpbil och firmanamn och betalat 40% till är det en garanti för att jobbet är bra? Hela denna tråd är verkligen att göra en höna av en fjäder. Betala o gå vidare, och framför allt lär dig läxan samt lär dig lite själv om el, vatten o snickeri.
 
Redigerat:
Mikael_L
N nyckelpigan-38 skrev:
Har försökt få svar av snickare per mejl utan resultat. Han kontaktade bara elektrikern som ringde mig och försökte göra gällande att jag inte behövde vara orolig över att bli granskad.
Nu har jag ju inte läst hela tråden än (många sidor), men om det är någon som borde vara orolig att bli granskad så är det han.

Men det kanske tråden redan har kommit fram till ...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
D dilemma skrev:
Förstår frustrationen men jag skulle avrundat till 8 000 och betalat. Inte för att det är rätt utan för att du får problemet ur världen. Jobbet kan du nog vara trygg med även om det verkade bli svart, inte ditt fel nånstans.
Tur i oturen att det var så pass billigt 😊
Jag är helt med på vad du skriver, men 5000:- är kanske vad man ska som mest betala för detta svartjobb.
Problemet är att även beställaren tar en stor risk här, så TS borde kanske betala max 4000, och riskera att skattetillägg på ett par tusen sen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Per72 skrev:
Tyvärr så är det så illa att det är din skyldighet och se till att den du anlitar är auktoriserad samt registrerad hos elsäkerhetsverket och har f skattsedel organisationsnummer .Att du kanske känner dig förd bakom ljuset av nån du litade på är en annan sak. Men till syvende och sist är det ditt ansvar. Betala, släpp och blicka framåt
Eller tvärtom, att agera direkt när detta felet blir uppdagat, och anmäla till berörda myndigheter, dvs skatteverket samt elsäkerhetsverket.

Jag har en gång anmält ett totalt felaktigt och farligt jobb (eller alltså snubben som gjort det) till ESV, och efter en månad var hans företag avregistrerat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det påståendet vore ju bra att backa med en källa...
Egentligen är det korrekt.
Men det inbegriper ju självklart inte när man blivit lurad. Då förväntas man bara att agera när sakförhållandet blir känt, som max.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.