Mikael_L
J JohanLun skrev:
Förutom att det troligen är ett svartjobb så kostar elprylar rätt mycket, en timlön på 500 och att det går en dag att installera ett kök är nog inte orimligt,

En vit elektriker hade förvisso haft ROT, men även tror jag högre timlön och lagt på bilkostnad mm så det hade slutat på samma sak.

Trista är ju att du som jag förstår förväntat dig vitt med garanti och fick ett svartjobb...
Tja, alltså den där fakturan hade kanske varit någorlunda vettig om det varit en riktig faktura, med moms skatt osv.
Saftigt materialpris, men låg timpenning.
Men är det svartarbeta så får han väl ta absolut max 200 (om inget annat är överenskommet), bensinkostnad samt nettopris på material, dvs kanske typ 4 tusen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nike65 skrev:
Om jag läste rätt så var han pensionerad elektriker så då kan man väl utgå ifrån att det är ett bra jobb
Nej det skulle inte jag utgå ifrån per automatik. Man borde kunna det, men nej jag har sprungit på elektriker (med egen auktorisation) som påstår att en jordfelsbrytare inte skyddar ojordade uttag. Jag har även fått från elektriker att de inte kan utöka en diazed-central från 70-talet med en jordfelsbrytare (på sidan), eftersom som inte får koppla i de gamla sakerna, man måste byte proppskåpet mot ett modernt med automatsäkringar.
Man borde som sagt kunna lita på det, men jag skulle inte utgå ifrån det per automatik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
man måste byte proppskåpet mot ett modernt med automatsäkringar.
Fast här misstänker jag ohederlighet och inte okunskap. Naturligtvis inte bättre. 😡
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Det raka och ärliga är att berätta för elektrikern att man förväntade sig att denne hade F-skatt och kommunicera att man kommer att lämna en kontrolluppgift till Skatteverket. Därefter kan man diskutera prissättningen, när båda är medvetna om att skatt kommer att betalas.
Jag ser ingen anledning att diskutera priset efteråt, ska det diskuteras pris gör man det innan om man är juste.

I den här situationen är det ju bara för TS att få personnumret på "elektrikern" och sen betala begärt belopp och skicka in kontrolluppgift.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här misstänker jag ohederlighet och inte okunskap. Naturligtvis inte bättre. 😡
Ja, den känslan fick jag också när jag läste offerten (träffade aldrig personen), alternativt en ung som inte kopplat i en diazed innan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu är det ju inte 77 år sedan, utan det är nu det gäller, det är andra tider, skulle det vara så länge sedan elen installerades så borde all el varit omgjord för länge sedan.
77 år var ett exempel från mitt eget hus. Faktum kvarstår du har ingen skyldighet att redovisa vem som gjort ett eljobb, så enkelt är det.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle någon som begår skattebrott vara mindre benägen att göra rätt för sig i garantiärenden eller andra typer av reklamationer?

Gäller det alla typer av brott. Är det även svårt att få rätt vid ett garantiärende om elektrikern kört för fort och begått ett trafikbrott?

Och vad har irländska zigenare med detta att göra?
Ja vi har sånt folk som är mindre benägna att göra rätt för sig om det går åt helvete. Både svartjobbare och företag.
Skillnaden är att det blir jobbigare rättsligt om man anlitar svart arbetskraft.
Det blir jobbigare om man dessutom inte ens beställt svart arbetskraft men "entreprenören" skickar folk som jobbar svart utan att ha avtalat om det.

Irländska zigenare är just svartjobbare som bara vill ha pengarna och gör urusla jobb.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Slottsherren skrev:
400 spänn i timmen netto rätt ner i fickan, utan bekymmer kring moms, egenavgifter, inkomstskatt eller overhead som försäkringar, bokföringstjänster, kontor/verkstad etc motsvarar en bruttolön som anställd på runt 100k.
Vadå netto? Givetvis måste ju "elektrikern" betala skatt som alla andra A-skattare som gör jobb åt privatpersoner.
R Rkarlsson skrev:
Ja vi har sånt folk som är mindre benägna att göra rätt för sig om det går åt helvete. Både svartjobbare och företag.
Skillnaden är att det blir jobbigare rättsligt om man anlitar svart arbetskraft.
Det blir jobbigare om man dessutom inte ens beställt svart arbetskraft men "entreprenören" skickar folk som jobbar svart utan att ha avtalat om det.

Irländska zigenare är just svartjobbare som bara vill ha pengarna och gör urusla jobb.
Det spelar ingen roll om "elarn" skulle vara från ett annat land, TS ska se till att få personnr eller samordningsnummer till den privatperson som lejts för arbete innan TS betalar, sen är det bara att skicka kontrolluppgift till Skatteverket, den som utfört tjänsten är ju ansvarig för att betala sina skatter oavsett om han är pensionerad eller inte.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vadå netto? Givetvis måste ju "elektrikern" betala skatt som alla andra A-skattare som gör jobb åt privatpersoner.

Det spelar ingen roll om "elarn" skulle vara från ett annat land, TS ska se till att få personnr eller samordningsnummer till den privatperson som lejts för arbete innan TS betalar, sen är det bara att skicka kontrolluppgift till Skatteverket, den som utfört tjänsten är ju ansvarig för att betala sina skatter oavsett om han är pensionerad eller inte.
Jag hade bara hört av mig till min kontakt som skulle sköta totalentreprenaden och vägrat betala ett handskrivet papper på vad hans underleverantör vill ha. Skicka fakturor och ha f-skatt säger jag.

Och det är mitt tips till ts att få det så.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
D dilemma skrev:
Tack att du förklarar för mig, önskar jag var lika vis som du, verkligen…
Tja, det är nog kört för din del, du kommer aldrig komma upp i Farstatjej90's nivå.
Men vi gillar dig ändå.
(Och glöm aldrig att du har ett enormt avstånd till botten också, det är såhär det känns för oss medelmåttor :))
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag hade bara hört av mig till min kontakt som skulle sköta totalentreprenaden och vägrat betala ett handskrivet papper på vad hans underleverantör vill ha. Skicka fakturor och ha f-skatt säger jag.

Och det är mitt tips till ts att få det så.
Det är ju det bästa, men nu verkar det vara en A-skattare som utfört arbetet och då svarar utföraren själv för att betala sin skatt.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
77 år var ett exempel från mitt eget hus. Faktum kvarstår du har ingen skyldighet att redovisa vem som gjort ett eljobb, så enkelt är det.
Hög tid att byta ut elen då😀. Har det inget som har hänt på de åren är det klart att ingen frågar. Frågan gäller ju TS nyinstallerade el, händer det något inom det närmaste åren och det beror på fel i installationen pga okunskap hos en ”elektriker” som inte har behörighet blir det en annan sak.
 
M MagHam skrev:
Otroligt vilken fokus på skattemoral det blev helt plötslig!
Nästan lite ironiskt att den aspekten adresseras i vart och vartannat inlägg.

(Många andra trådar handlar om hur man skriver sig på föräldrars adresser för att få ROT osv... och då ges istället tips om hur man går tillväga.)
Jag har ingen moral men tycker ändå att TS ska få välja om hon/han vill syssla med skattefusk eller inte. 👍
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
beror på fel i installationen pga okunskap hos en ”elektriker” som inte har behörighet blir det en annan sak.
Du upprepar denna typ av påståenden men vägrar att styrka dem på minsta sätt. Menar du att man som ägare av en elanläggning är skyldig att kunna redovisa vilka som arbetat med den eller vad menar du?
 
Mikael_L
R robert jansson2 skrev:
Nej men har man inte huvudet under armen så kollar man väl vem ska utföra tex eljobbet eller tror man att elen trollar sig själv på plats. Kunden verkar ju inte diskuterat eljobbet med snickaren. Sen när elektrikern kommer så gör man upp om och hur jobbet ska utföras och hur betalning ska göras
Nu är du typ ute och cyklar.
Det är ju typ färre än 1 på 1000 som skulle kontrollera om elektrikern som huvudentreprenören kallar in har firma och allt sånt.
Och särskilt ifall man trodde att det var en totalentreprenad man köpt.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.