85 877 läst · 278 svar
86k läst
278 svar
Vad är din tanke om detta? Elektrikern var pensionerad
Jag tänker så här: När helt plötsligt pensionären dyker upp där hemma i köket (trots att några elinstallationer inte ingår i snickarens offert) så kan det anses aningen oaktsamt av TS att inte undersöka vad pensionären var för filur (och hur dennes tjänster skulle ersättas). Men som jag tidigare har sagt så kan denna lilla oaktsamhet anses som ringa och då faller straffansvaret enligt efterföljande paragraf.Alfredo skrev:
Fast TS skriver "Trodde el ingick i totalrenovering."B Bruno Baguetti skrev:
Och du svarar inte på min fråga "vilken eller vilka punkter?" i 49 § som TS bryter mot?
Vad har det med elsäkerhetslagen att göra?B Bruno Baguetti skrev:
Arbetsledare HSB
· Märsta
· 10 inlägg
HejN nyckelpigan-38 skrev:Tack för svar! Har varit i kontakt med Skatteverket som bara kan delge vad som gäller. De hänvisar till civilrättsjurist. Ditt svar makes sense och jag ska presentera det till snickaren (har hans mejl), elektrikern känner jag bara till förnamnet)
Får lägga band på mig för mest upprörd är jag över att han släpade hit någon utan försäkring.
Elektrikern kan fakturera via bolag på nätet som ör godkända
Många skådisar fakturerar via bolag på nätet, detta kan han också göra så blir slut sjysst.M martin.sveg skrev:
Konstigt att han la ner företaget då han blev pensionär. Vi behöll vårt och vi ät över 70 år funkar perfekt
Han har kanske aldrig haft något företag, utan bara varit anställd.Lage Eckeskog skrev:
Han har kanske ingen behörighet (auktorisation), så att det är aningens meningslöst att ha ett företag.
Det kan ju vara en anledning, särskilt om det är ett äldre 100kkr bolag, där det som minst får vara 50kkr kvar i aktiekapital.D Dilato skrev:
Sen är det väl förknippat med lite kostnad och/eller tid att ha ett bolag utan verksamhet? (måste det inte göras årsbokslut ändå, och lite sånt?)
Men det är som du skriver, även en kostnad att avveckla ett AB
De här tar 9500 för att likvidera ett litet AB med lågt substansvärde (som det nog för det mesta är i sådana här sammanhang).
https://cbs.se/avveckla-aktiebolag/vad-kostar-det-att-likvidera-ett-ab
Och det tror jag är hyggligt prisvärt, svårt att få det gjort billigare.
Man kan ju även försöka sälja bolaget.
Och om man avvecklar sitt bolag har man mycket lättare att slippa ta nya jobb, folk tar då ett nej för just ett nej. Har man bolaget kvar och är pensionär dyker det upp en massa folk som tycker att man ska hjälpa dom och eftersom man har pension kan man ju fakturera lite mindre typ självkostnad.
Liknande trådar
-
Tänker/planerar byta ut vedpanna mot ved/Pellets kombi
Ved, Pellets, Flis -
Vilken ålder är mattan om man tänker designen på den?
Golv -
Måste man tömma kompressortanken på luft varje gång man använt den?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tänker jag rätt om trafo till mina spottar
Belysning -
En tankeställare jag fick häromdagen
Ved, Pellets, Flis