J Jocu skrev:
Du måste va registrerad och ha ett egenkontrollprogram för att få utföra elarbeten.

Spelar ingen roll hur kunnig du är!
Eller ha egen behörigt som omfattar arbetet, då behövs ingen företag. Dock får du inte ta betalt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.
El- killen får mycke väl vara pensionär. Har han gällande intyg på att vara godkänd som installatör så är de helt ok vad jag förstår. Däremot kan det bli strul med det juridiska typ garanti, inkomst- å skattskyldighet. Han bör alltså kunna teckna firma. Annars är det det mycke som kan bli struligt.
 
Fairlane
E ekmariek skrev:
El- killen får mycke väl vara pensionär. Har han gällande intyg på att vara godkänd som installatör så är de helt ok vad jag förstår.
Han får vara pensionär, men han får inte göra arbeten mot betalning utan att ha en firma registrerad hos ESV.
E ekmariek skrev:
Däremot kan det bli strul med det juridiska typ garanti, inkomst- å skattskyldighet.
Ja, och att han inte får göra eljobbet.
E ekmariek skrev:
Han bör alltså kunna teckna firma. Annars är det det mycke som kan bli struligt.
Lite sent nu kanske?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Enligt den nya lagstiftning som trädde i kraft 2017 får endast företag registrerade hos Elsäkerhetsverket yrkesmässigt utföra elinstallationer. Detta gäller alla och det finns inga undantag, inte ens för den som har personlig auktorisation.

Den pensionerade elektriker är alltså en brottslig som utför olagligt elinstallationsarbete.
Hur vet du att "elektrikern" inte är med i ett EKP?
Fairlane Fairlane skrev:
Han får vara pensionär, men han får inte göra arbeten mot betalning utan att ha en firma registrerad hos ESV.
Blir installationen laglig om elektrikern inte får betalt i detta fall? Han har ju inte lämnat sitt personnummer så TS ska ju ändå inte betala då TS inte kan skicka kontrolluppgift till Skatteverket som man ska då man anlitat privatperson.
 
Vad jag förstår har någon annan än TS anlitat en elektriker för att utföra ett arbete.
Vad är egentligen problemet?
 
Fairlane
F fribygg skrev:
Blir installationen laglig om elektrikern inte får betalt i detta fall?
Installationen är inte laglig eller olaglig, men installationsarbetet kan vara lagligt eller olagligt.
Saknar den som utfört jobbet egen auktorisation så är det olagligt. Har den som gjort jobbet egen auktorisation är arbetet lagligt så länge man inte tar betalt för det ...
Absurt? Jajamen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
L linkanbygg skrev:
Tack! Så är det och de måste lämna ett intyg på att jobbet är yrkesmässigt utfört och precisera vad som är gjort. Så är det iaf vid nybyggnation. Det räcker inte med en signatur i kontrollplanen. Det ska vara ett utförligt intyg, gärna med bilder.
Det du skriver om är antagligen ett beställarkrav.
De skulle också kunna ha som krav att ni ska leverera intygen iklädda rosa kycklingdräkter (om de skulle velat, dock kanske en del firmor hade skippat att lägga anbud på jobbet då).

Det finns i alla fall inget sådant lagkrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.