J jas01 skrev:
Är det något kring hastigheter eller sopsortering jag missat?
-troligtvis inte, du verkar vara en föredömligt laglydig medborgare⚖️

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Är det någon som vet i vilken lag/förordning/författning/föreskrift denna skyldighet definieras, vad man gör för fel om man bryter mot skyldigheten och vilka sanktionsmöjligheter det finns?
Vi kan börja med Elsäkerhetslag (2016:732)

Skyldigheter i fråga om elektriska anläggningar
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

Tillsynsmyndighet
36 § Den myndighet som regeringen bestämmer (tillsynsmyndigheten) ska utöva tillsyn enligt denna lag och enligt föreskrifter meddelade med stöd av lagen. Tillsynen omfattar inte bestämmelserna om skadestånd i 28-35 §§.

Förelägganden
41 § Tillsynsmyndigheten får meddela de förelägganden som behövs för att de föreskrifter som omfattas av tillsynen ska följas.

Ett sådant föreläggande gäller omedelbart och får förenas med vite.

42 § Om någon inte följer ett föreläggande enligt 41 §, får tillsynsmyndigheten besluta att rättelse ska göras på bekostnad av den som föreläggandet riktas mot.

Straff
48 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot
1. en skyldighet som en innehavare av starkströmsanläggning eller elektrisk utrustning har enligt 6 eller 19§,
2. krav för att få utföra elinstallationsarbete enligt 27 §, eller
3. ett förbud enligt 43 § första stycket 3.

49 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot skyldigheten att ha auktoriserad elinstallatör enligt 23 §,
2. bryter mot skyldigheten att ha egenkontrollprogram enligt 24 § 1,
3. utför elinstallationsarbete utan att ha gjort anmälan enligt 25 §, eller
4. bryter mot ett säkerhetskrav i 16, 17 eller 18 § eller en föreskrift som meddelats med stöd av 47 § 5, 6 eller 7.

50 § Till ansvar enligt denna lag ska inte dömas i ringa fall eller om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken. 51 § Den som har åsidosatt ett vitesföreläggande får inte dömas till straff enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläggandet.

Förverkande
52 § En elektrisk anläggning eller elektrisk utrustning som varit föremål för brott enligt denna lag ska förklaras förverkad, om det inte är uppenbart oskäligt. I stället för sådan egendom kan värdet av egendomen förklaras förverkat. Även utbytet av brott enligt denna lag ska förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt.

Överklagande
53 § Tillsynsmyndighetens beslut enligt 20, 37-39 eller 41-46 §§ samt marknadskontrollmyndighetens beslut enligt 46 b eller 46 c § får överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut enligt denna lag får inte överklagas.

Mikael_L
Om man nu blev något klokare av detta ...?

2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

Denna text är ju tillräckligt flummig för att resten kan rasa som ett korthus.
Vi kan ju tänka oss att t.ex. @tommib här på forumet har tillräckliga skills för att faktiskt kvala in på kraven, och många fler förstås.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi kan börja med
Fast jag ser inte att något av detta påbjuder en skyldighet att kontrollera att den som ska utföra elistallationsarbete finns i Elsäkerhetsverkets register. Men det kanske står i någon av deras föreskrifter?

Mikael_L
Jag fortsätter med mer lagtext, det kanske klarnar framåt.

Elsäkerhetsförordning (2017:218) innehåller dock inget som berör frågan.

Föreskrifterna då?
ELSÄK-FS 2022:3 har följande
14 § Bestämmelser om innehavarens ansvar att säkerställa kompetensen hos personer
som utför arbete på eller i anslutning till starkströmsanläggning och elektrisk

utrustning finns i 6 och 19 §§ elsäkerhetslagen.

Vilket alltså bara är en hänvisning till det som vi redan kikat på, inget blev mer klart.

Och nu har jag ögnat genom de andra föreskrifterna som möjligen kunde ha något skrivet i ämnet, men hittade inget mer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag ser inte att något av detta påbjuder en skyldighet att kontrollera att den som ska utföra elistallationsarbete finns i Elsäkerhetsverkets register. Men det kanske står i någon av deras föreskrifter?
Ja, det verkar kunna bli en svår nöt för åklagaren att få till en fällande dom mot den som glömt att kolla ifall elinstallationsföretaget var registrerat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det verkar kunna bli en svår nöt för åklagaren att få till en fällande dom mot den som glömt att kolla ifall elinstallationsföretaget var registrerat.
Min tolkning är då att Elsäkerhetsverket framför "bullshit" utan stöd på sin hemsida. Ganska illa om det verkligen stämmer kan jag tycka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Det är nog lite vanligare än många tror.

Idag fick jag dessutom ett bevis på att de inte kan ohms lag på elsäkerhetsverket (en "kollega" ringde och frågade om en grej).

• Wow
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
B Bruno Baguetti skrev:
-troligtvis inte, du verkar vara en föredömligt laglydig medborgare⚖️
N nyckelpigan-38 skrev:
Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.
Har inte läst alla inlägg, säg till snickaren att skicka dit en elektriker med behörighet för att kontrollera installationen och få den godkänd. Så hade jag gjort. Sen får snickaren skriva faktura till dig för allt elarbete. Snickaren har anlitat ”elektrikern” det är deras ansvar.
Ser inte att det är ditt problem att kontrollera att elektrikern behörig eller inte.
Du tar för givet att det en elektriker med behörighet för arbetet som skall utföras som snickaren har anlitat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog lite vanligare än många tror.
Fast med deras svansföring hade jag inte väntat mig sån klantighet. Om det nu inte är något som missas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför inte betala till snickarens firma enligt specen från snickarens underleverantör (el-gubben). Anta att snickarens firma är försäkrad samt har folk med rätt behörighet.
Händer det något så hänvisa till snickarens firma.

R Rejäl skrev:
Jag kan inte se att el ingår i hans åtagande..
Exakt - och där någonstans borde tråden egentligen ha tagit slut. Istället utvecklades detta till en orgie i skattemoral och djupdykningar i elsäkerhetslagen. Hårddrar man det hela efter att ha läst många av inläggen och de källor som hänvisas till står klart att både trådskaparen och pensionären är lagbrytare sett till elsäkerhetslagen. Trådskaparen är även skattebrottsling om han underlåter att insända kontrolluppgift avseende pensionärens ersättning. Slutligen har vi den s k snickaren som också av allt att döma har förmedlat kontakten med pensionären - tvärtemot vad trådskaparen anser så har nog denne man gjort allting rätt; han har hållit sig till sin offert men samtidigt varit schysst och förmedlat en kontakt med en pensionär. Det ÄR varken olagligt eller omoraliskt och ställer inga krav på att förmedlaren ska kontrollera pensionärens handel och vandel Jag hoppas att denna historia får en Happy ending men om detta sker genom pensionärens försorg sitter tyvärr även snickaren i klistret🤣

R
B Bruno Baguetti skrev:
Exakt - och där någonstans borde tråden egentligen ha tagit slut. Istället utvecklades detta till en orgie i skattemoral och djupdykningar i elsäkerhetslagen. Hårddrar man det hela efter att ha läst många av inläggen och de källor som hänvisas till står klart att både trådskaparen och pensionären är lagbrytare sett till elsäkerhetslagen. Trådskaparen är även skattebrottsling om han underlåter att insända kontrolluppgift avseende pensionärens ersättning. Slutligen har vi den s k snickaren som också av allt att döma har förmedlat kontakten med pensionären - tvärtemot vad trådskaparen anser så har nog denne man gjort allting rätt; han har hållit sig till sin offert men samtidigt varit schysst och förmedlat en kontakt med en pensionär. Det ÄR varken olagligt eller omoraliskt och ställer inga krav på att förmedlaren ska kontrollera pensionärens handel och vandel Jag hoppas att denna historia får en Happy ending men om detta sker genom pensionärens försorg sitter tyvärr även snickaren i klistret🤣
Du är väl medveten om att det är brottsligt med en happy ending som betalas för😉😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B Bruno Baguetti skrev:
både trådskaparen och pensionären är lagbrytare sett till elsäkerhetslagen.
Jasså? På vilket sätt anser du att TS bryter mot elsäkerhetslagen?

Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? På vilket sätt anser du att TS bryter mot elsäkerhetslagen?
49 §

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.