Mikael_L
D Deww skrev:
Gnäller du om 9k?!
Om du tycker 9kkr är betydelselöst så kan du få mitt kontonummer ...

Men framförallt har nu skatteverket rätt att debitera skatt, moms, arbetsgivaravgifter på TS.
Då blir det plötsligt ännu tråkigare.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
X xdigger skrev:
Har han behörighet så skall han finnas med där. Och behörighet är ju ett krav för att få arbeta med el.
Nej, man finns inte med bara för att man har behörighet (heter auktorisation idag), det är bara företag som registrerat som elinstallationsföretag som går att hitta via ESV's e-tjänst.

Men det går att maila ESV och fråga om "personnummer ÅÅMMDD-XXXX" har auktorisation.
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TypRätt skrev:
Jo men det är ju sällan man kan skriva en full lista på saker som inte ska ingå. Utan den måste ju vara i relation till listan av saker som ingår. Trattkantareller ingår inte heller men är ju naturligtvis inte med på listan. Om det står att El ingår men ej uttag och strömställare kan man ju utgå ifrån att arbete, rör, dosor, trådar och övrigt förbrukningsmaterial ingår. Nu håller jag ju med om att det inte är glasklart för då hade TS aldrig skapat tråden. Diskussionen med snickaren kan ju ytterligare förvirrat saken om denne pratat om elen på ett sätt som fått det att verka som något som ingår.
Jag tycker det är relativt glasklart att elarbetet inte ingår, i den "offert" som TS har visat.
Så att TS ska betala för eljobben tycker jag är utrett och ganska glasklart.
Däremot var det nog inte överenskommet att eljobbet skulle vara svartjobb, och gillar inte TS det upplägget (eller känner sig lurad) så har jag 100% full förståelse.
 
  • Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R robert jansson2 skrev:
10kr/km är väl helt normalt att debitera för firmabil. Det ska väl betalas för bilen även om jobber debiteras svart. Dock lite lägre pris då.
Ojoj, jag måste nog höja min bildebitering med typ 5 ggr, inser jag nu ...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att man som ägare av en elanläggning är skyldig att kunna redovisa vilka som arbetat med den eller vad menar du?
Jag är ingen expert på området, men är det inte så att man är skyldig att se till att ens elanläggning är ok, oavsett hur gammal den är? Då spelar det ingen roll vilka som varit och skruvat i den, du är själv ytterst ansvarig att den är i gott skick.
Men det blir ju automatiskt intressant att veta om det varit behöriga personer som varit där.
 
Mikael_L
M maxmsm skrev:
Min elektriker med egen firma tar 450:-/timme + moms.
Det är väl rätt bra.
Mycket beror nog också var i landet man agerar.
Jag har nyligen höjt till 520 + moms, men det är ju i den relativt heta uppsala-regionen.
Man tar ju vad man kan ta.

Sen har jag lite andra tjänster med högre timpenning, men 520 är för vanligt installationsjobb.
 
  • Gilla
Slottsherren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du tycker 9kkr är betydelselöst så kan du få mitt kontonummer ...

Men framförallt har nu skatteverket rätt att debitera skatt, moms, arbetsgivaravgifter på TS.
Då blir det plötsligt ännu tråkigare.
Nog är det den privatperson som anlitats som är ansvarig att betala sina skatter, i allafall för summor under 10 000kr/år
 
Mikael_L
Sdi Sdi skrev:
Ungefär sådär ser det ut när jag anlitar min pensionerade elektriker, men han nöjer sig med 220kr tim 😊
Ja det är väl ett hyfsat OK pris för svartarbete.
Jag kör ju aldrig svart, så jag vet väl inte, men det är ju något i den häraden man får ut efter alla skatter.
 
Mikael_L
M maxmsm skrev:
Kan den pensionerade elektrikern inneha en behörighet eller certifiering eller vad detta nu heter för elektriker?
Ja.
Men för att utföra elinstallationsarbete mot betalning krävs det idag faktiskt ett företag.
Ja sån är lagen idag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl rätt bra.
Mycket beror nog också var i landet man agerar.
Jag har nyligen höjt till 520 + moms, men det är ju i den relativt heta uppsala-regionen.
Man tar ju vad man kan ta.

Sen har jag lite andra tjänster med högre timpenning, men 520 är för vanligt installationsjobb.
600+ moms-rot tar dom här i liten håla 4 mil från Malmö och tre mil från Ystad utmed E65.
Vilket jag tycker är skäligt.
 
Mikael_L
S Sir Duke skrev:
Som många påpekat redan: Det där är ingen faktura.

Du kan inte med befriande verkan använda den för att bli kvitt. Han skulle kunna skicka en riktig faktura veckan efter som du då måste betala.

Formkraven för faktura:
  1. » Fakturanummer
  2. » Fakturadatum
  3. » Kundadress
  4. » Leveransdatum
  5. » Betalningsvillkor/förfallodatum
  6. » Dröjsmålsränta
  7. » Specifikation
  8. » Pris
  9. » Momssats
  10. » Totalbelopp
  11. » Kontaktuppgifter
  12. » VAT-nummer
  13. » Bankgiro-nummer
  14. » Godkänd för F-skatt
[länk]

Finns det något avtal där du beställt eljobbet? Är det specat vilket elarbete som ska utföras? Eller är allt muntligt?
Nej, den där listan innefattar mer än formkraven. Det är saker som kan vara bra, men inte krav.

Det här är en mer korrekt lista:

Datum för utfärdande
Löpnummer
Säljarens registreringsnummer för mervärdesskatt
Säljarens och köparens fullständiga namn och adress
Mängd, omfattning och art
Mervärdesskattebelopp
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, alltså den där fakturan hade kanske varit någorlunda vettig om det varit en riktig faktura, med moms skatt osv.
Saftigt materialpris, men låg timpenning.
Men är det svartarbeta så får han väl ta absolut max 200 (om inget annat är överenskommet), bensinkostnad samt nettopris på material, dvs kanske typ 4 tusen.
Det är ju ungefär de summorna det blir (drygt hälften) om TS skickar in kontrolluppgift till Skatteverket. Elektrikern får betala skatten i inkomstdeklarationen. Så det är ju bara att betala elektrikern begärt belopp och lämna in en kontrolluppgift. Allt blir då helt korrekt och inget är svart.

Många i tråden skriver som om det vore elektrikern som avgör om det är svartjobb eller inte, men det är ju faktiskt TS som avgör huruvida jobbet ska vara svart eller vitt. Skickar TS in en kontrolluppgift till Skatteverket blir jobbet vitt.
 
M martin.sveg skrev:
Så det är ju bara att betala elektrikern begärt belopp och lämna in en kontrolluppgift. Allt blir då helt korrekt och inget är svart.

Många i tråden skriver som om det vore elektrikern som avgör om det är svartjobb eller inte, men det är ju faktiskt TS som avgör huruvida jobbet ska vara svart eller vitt. Skickar TS in en kontrolluppgift till Skatteverket blir jobbet vitt.
Givetvis, det är fullt tillåtet att anlita privatpersoner att utföra jobb (under 10 000kr/år) och utgå från att de själva sköter sina skatteinbetalningar.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Mikael_L
J Jocu skrev:
Det handlar inte om priset..
Det handlar om han har behörighet för att utföra arbetet eller ej. Har han inte det så gäller inte heller försäkringar om köket sen brinner ner🤷‍♂️
Nej, det funkar inte så.
F-bolaget kollar (kanske) ifall det är fackmannamässigt utfört. Om det fanns behörighet (auktorisation) spelar ingen roll.
 
Mikael_L
J Jocu skrev:
Du måste va registrerad och ha ett egenkontrollprogram för att få utföra elarbeten.

Spelar ingen roll hur kunnig du är!
Nu skrev ju Mathias om f-bolagets agerande, så din synpunkt här var helt betydelselös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.