BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
På samma sätt som man annars kan göra. Jag förstår inte alls skillnaden. Nu handlade det i och för sig inte om allmän reklamationsrätt utan om att åberopa utlovade garantier men det spelar mindre roll.

Varför förutsätter många att levererantören vid ett garantiärende inte skulle uppfylla sina avtalade skyldigheter bara för att han inte redovisat inkomsterna korrekt. Jag ser inte kopplingen.
Det var ju just det som framfördes som anledning till att man inte skulle anlita svartjobbare på den tiden som det var vanligt. Eftersom det inte finns några skriftliga avtal etc. så kan hantverkaren bara förneka att hen har gjort jobbet och därmed har man inga som helst möjligheter att reklamera jobbet.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det inte finns några skriftliga avtal etc.
Skriftliga avtal saknas även många gånger vid vita jobb. Jag har inte anlitat hantverkare väldigt många gånger men vid ett antal tillfällen i alla fall. Jag tror aldrig jag haft ett skriftligt avtal.

Och visst, bevissvårigheter kan ju alltid finnas men jag tror det är få som är så kyliga att de i en domstol helt enkelt blånekar till att de utfört ett jobb som de faktiskt utfört.

Så nej. Jag ser ingen principiell skillnad mellan möjligheten till att få garantiåtaganden infriade på grund av om jobbet är svart eller vitt. Möjligen då den skillnaden att den leverantör som begått skattebrott borde vara mer intresserad att undvika rättsväsendet och göra upp utanför domstolarna.

TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Förmodligen mer över att det är ett svartjobb av någon som troligen saknar behörighet och att kommunikationen av den som ska vara proffset i sammanhanget varit bristfällig.

Då har man nog anlitat fel elektriker. Kanske en greedy sådan.
Standard kostnad gissar jag. För mer än 10 år sedan fick jag offert från elektriker på montering av 2 uttag + minimal eldragning i samband med köksrenovering (litet kök i liten lägenhet) på mer än 10000:-.
Allt förmedlat via IKEA.

Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Standard kostnad gissar jag. För mer än 10 år sedan fick jag offert från elektriker på montering av 2 uttag + minimal eldragning i samband med köksrenovering (litet kök i liten lägenhet) på mer än 10000:-.
Allt förmedlat via IKEA.
Det är åtminstone inte det jag råkat ut för.
9000 kronor innan de ens satt sig i bilen för att åka tilll grossisten... Då borde din offert varit på minst 25'.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Skriftliga avtal saknas även många gånger vid vita jobb. Jag har inte anlitat hantverkare väldigt många gånger men vid ett antal tillfällen i alla fall. Jag tror aldrig jag haft ett skriftligt avtal.
Men då har du väl fått en proffsig faktura från hantverkaren som visar att det är ett företag som har utfört jobb hos dig?

Svartjobben för några årtionden sen betalade man kontant utifrån det hantverkaren sa muntligt och "alla" visste att det aldrig fanns någon chans att reklamera jobbet sen.

Alfredo Alfredo skrev:
På samma sätt som man annars kan göra. Jag förstår inte alls skillnaden. Nu handlade det i och för sig inte om allmän reklamationsrätt utan om att åberopa utlovade garantier men det spelar mindre roll.

Varför förutsätter många att levererantören vid ett garantiärende inte skulle uppfylla sina avtalade skyldigheter bara för att han inte redovisat inkomsterna korrekt. Jag ser inte kopplingen.
Vi ändrar lite på det.
Produkterna som används är helt felfria och kommer inte strula.
Men elektrikern har gjort fel.

Bättre? Denna elektriker är ingen leverantör, han är inte ens en "arbetare" i lagens mening.

Hur driver du en process när du betalt svart? För att jobbet är dåligt, men inte produkterna.

Blev det lättare?

BirgitS BirgitS skrev:
Men då har du väl fått en proffsig faktura från hantverkaren som visar att det är ett företag som har utfört jobb hos dig?
Det har nog varierat en del.
BirgitS BirgitS skrev:
"alla" visste att det aldrig fanns någon chans att reklamera jobbet sen
Det är inte min bild. Jag har aldrig sett minsta koppling mellan kontanta svartjobb och möjlighet att reklamera ett fel. Exakt samma konsumenträttsliga skydd finns oavsett om leverantören sköter sin skattskyldighet eller ej.

H HEM2121 skrev:
Försäkringsbolag vill komma undan så mycket som möjligt. Beror skadan på ett elfel och det uppdagas att elektrikern har gjort fel och dessutom inte har behörighet, det klart att försäkringsbolaget vill veta vem som har gjort fel, skulle inte tro att försäkringsbolaget betalar glatt, kanske inte alls. Du har givetvis själv ett ansvar att anlita behörig elektriker.
Jag har givetvis inte en skyldighet att bevisa att den som gjort alla elarbeten i huset är behörig. Hur ska det gå till tror du, 50 år senare? Att försäkringsbolaget vill veta vem som gjort alla arbeten är en helt annan sak, hur ska de få veta det tänker du dig? Jag kan inte nekas ersättning pga att jag inte vet vem som gjort elen i huset de senaste 77 åren.

Brinner det pga att det är uppenbart felkopplat så är det givetvis svårt att få något från försäkringen (om du inte använt en behörig elektrikter som själv har en försäkring).

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Hur kan du anta att det är sannolikt?
För att arbetet är så enkelt att alla normalbegåvade klarar av det och i detta fall var det en pensionerad elektriker som gjorde jobbet. Sannolikheten för att han inte längre vet hur man gör är nog rätt låg.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Denna elektriker är ingen leverantör, han är inte ens en "arbetare" i lagens mening.
Naturligtvis är han det. Du får nog förklara hur du tänker. Hur skulle han kunna ha gjort något fel om han inte utfört något arbete?
R Rkarlsson skrev:
Hur driver du en process när du betalt svart? För att jobbet är dåligt, men inte produkterna.
På exakt samma sätt som om jag anlitat någon som deklarerar sina inkomster korrekt. Men varför skulle jag behöva driva en process? De allra flesta reklamationer/garantiärenden löses utan att det behöver gå så långt.

N nyckelpigan-38 skrev:
Har försökt få svar av snickare per mejl utan resultat. Han kontaktade bara elektrikern som ringde mig och försökte göra gällande att jag inte behövde vara orolig över att bli granskad.

Hur menar du att timpenningen är billig? Standardpeng häromkring. Plus att han nu skippar skatten. Tar även betalt för milen samt körtid och har räknat fel i summorna. Betalar jag honom även lagligt så behöver jag också betala arbetsgivaravgift etc så billigt blir det ju inte.
Kom ihåg att är han pensionär så är arbetsgivaravgiften ändå bara 10,21 procent.

N Nike65 skrev:
Billigt! Jag skulle betala, gå vidare samt vara glad över att jag hittat en billig elektriker. :) Trevlig Helg!
jbr jbr skrev:
Och hur vet du om den billiga elektrikern är kompetent och gör ett bra jobb?
Eller räcker det för dig att det är billigt?
Om gubben har jobbat i plus 40 år som elektriker hade det nog kommit fram om han var en klåpare. Dvs han hade fått omskola sig till sop-gubbe.

Betala och var glad.

Och gällande försäkringen som någon skriver om. Försäkringen gäller om installationen är korrekt utförd eller inte. Behöver inte finnas någon faktura alls. Man kan till och med säga att man gjort jobbet själv med hjälp av självstudier.

Pratade med en gubbe på jobbet som aldrig köpt svartarbete just av detta skäl. Han blev helt vit i ansiktet när han insåg att han haft fel hela livet. 🤓😂. Gubbfan bor i Stockholm också så extra svettigt.

• Gilla
Nike65
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis är han det. Du får nog förklara hur du tänker. Hur skulle han kunna ha gjort något fel om han inte utfört något arbete?
På exakt samma sätt som om jag anlitat någon som deklarerar sina inkomster korrekt. Men varför skulle jag behöva driva en process? De allra flesta reklamationer/garantiärenden löses utan att det behöver gå så långt.
Svartjobb????

Det finns oerhört många exempel på sådant. Ett solklart fall om man ska gå till extremen direkt är Irländska zigenare.
Så väldigt mycket löses inte utan att det behöver gå så långt.

H
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har givetvis inte en skyldighet att bevisa att den som gjort alla elarbeten i huset är behörig. Hur ska det gå till tror du, 50 år senare? Att försäkringsbolaget vill veta vem som gjort alla arbeten är en helt annan sak, hur ska de få veta det tänker du dig? Jag kan inte nekas ersättning pga att jag inte vet vem som gjort elen i huset de senaste 77 åren.

Brinner det pga att det är uppenbart felkopplat så är det givetvis svårt att få något från försäkringen (om du inte använt en behörig elektrikter som själv har en försäkring).
Nu är det ju inte 77 år sedan, utan det är nu det gäller, det är andra tider, skulle det vara så länge sedan elen installerades så borde all el varit omgjord för länge sedan.

R Rkarlsson skrev:
Svartjobb????
Varför skulle någon som begår skattebrott vara mindre benägen att göra rätt för sig i garantiärenden eller andra typer av reklamationer?

Gäller det alla typer av brott. Är det även svårt att få rätt vid ett garantiärende om elektrikern kört för fort och begått ett trafikbrott?

Och vad har irländska zigenare med detta att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.