85 390 läst · 278 svar
85k läst
278 svar
Vad är din tanke om detta? Elektrikern var pensionerad
Inte informerad? Ska du börja med att läsa tråden?🤔B Bruno Baguetti skrev:
TS har INTE anlitat en privatperson.....
Men TS har inte anlitat honom. TS har anlitat ett företag som utan TS vetskap skickat dit en person som privatperson. Det är först i EFTERHAND den informationen kom fram....S sjoelund skrev:
Till TS:
1.Tala om för snickaren att offerten inte var heltäckande utan att han bör bättra sig till nästa kund för att behålla sitt goda rykte.
2. Betala el "fakturan".
3. Släpp det och gå vidare.
- Du kommer inte att få något försäkringsbolag efter dig om installationen är tekniskt bra (vilket den sannolikt är).
- Skatteverket kommer inte att hitta detta.
- Och "garanti" är en icke-fråga. Det har man på bilar och diskmaskiner.
1.Tala om för snickaren att offerten inte var heltäckande utan att han bör bättra sig till nästa kund för att behålla sitt goda rykte.
2. Betala el "fakturan".
3. Släpp det och gå vidare.
- Du kommer inte att få något försäkringsbolag efter dig om installationen är tekniskt bra (vilket den sannolikt är).
- Skatteverket kommer inte att hitta detta.
- Och "garanti" är en icke-fråga. Det har man på bilar och diskmaskiner.
Ja, be då snickaren som har samordnat alla entreprenörer, att han sänder en korrekt faktura på elinstallationen via byggfirman istället.N nyckelpigan-38 skrev:Har försökt få svar av snickare per mejl utan resultat. Han kontaktade bara elektrikern som ringde mig och försökte göra gällande att jag inte behövde vara orolig över att bli granskad.
Hur menar du att timpenningen är billig? Standardpeng häromkring. Plus att han nu skippar skatten. Tar även betalt för milen samt körtid och har räknat fel i summorna. Betalar jag honom även lagligt så behöver jag också betala arbetsgivaravgift etc så billigt blir det ju inte.
Eftersom El inte lämnat fast pris gäller bara att lägga på så mycket det behövs.
Där ska då elgubbens tider, alla transporter, mtrl, moms osv. justeras samt 15% påslag(byggfirmans samordning)
Då lär el kostnaden hamna runt 20.000kr istället.
Det är fast pris.peteds01 skrev:Ja, be då snickaren som har samordnat alla entreprenörer, att han sänder en korrekt faktura på elinstallationen via byggfirman istället.
Eftersom El inte lämnat fast pris gäller bara att lägga på så mycket det behövs.
Där ska då elgubbens tider, alla transporter, mtrl, moms osv. justeras samt 15% påslag(byggfirmans samordning)
Då lär el kostnaden hamna runt 20.000kr istället.
Just det.Farstatjej90 skrev:
Alltså, om då byggfirman gör om och tar samordningsansvaret så får kunden ta det som blir på fakturan för elinstallation om kunden nu vill ha rot på elentreprenaden.
Att kontakta ARN eller Skatteverket är ingen väg för kunden att vinna något.
Nu har ju underleverantörens "faktura" redan redovisats, snickaren kan givetvis lägga på de normala 15% , men knappast godtyckligt öka mer än såpeteds01 skrev: