B Bruno Baguetti skrev:
@Farstatjej90 Du är inte informerad; anlitar man en privatperson (vilket man har all rätt att göra) så är rutinen att fylla i en kontrolluppgift (på nätet eller fysiskt) Detta tar max 2 min. Underlåter man däremot att lämna kontrolluppgift begås ett skattebrott.
Inte informerad? Ska du börja med att läsa tråden?🤔
TS har INTE anlitat en privatperson.....

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Inte informerad? Ska du börja med att läsa tråden?🤔
TS har INTE anlitat en privatperson.....
Men personen i fråga säger ju att han är pensionerad och inte kan fakturera företag. Då är det ju en privatperson

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Men personen i fråga säger ju att han är pensionerad och inte kan fakturera företag. Då är det ju en privatperson
Men TS har inte anlitat honom. TS har anlitat ett företag som utan TS vetskap skickat dit en person som privatperson. Det är först i EFTERHAND den informationen kom fram....

• Gilla
MrWIB och 5 till
  • Laddar…
N Nike65 skrev:
Billigt! Jag skulle betala, gå vidare samt vara glad över att jag hittat en billig elektriker. :) Trevlig Helg!
Och hur vet du om den billiga elektrikern är kompetent och gör ett bra jobb?
Eller räcker det för dig att det är billigt?

Till TS:

1.Tala om för snickaren att offerten inte var heltäckande utan att han bör bättra sig till nästa kund för att behålla sitt goda rykte.
2. Betala el "fakturan".
3. Släpp det och gå vidare.

- Du kommer inte att få något försäkringsbolag efter dig om installationen är tekniskt bra (vilket den sannolikt är).
- Skatteverket kommer inte att hitta detta.
- Och "garanti" är en icke-fråga. Det har man på bilar och diskmaskiner.

• Gilla
Hemi656
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Och hur vet du om den billiga elektrikern är kompetent och gör ett bra jobb?
Det vet man aldrig med dom som jobbar på auktoriserade firmor heller.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det vet man aldrig med dom som jobbar på auktoriserade firmor heller.
M MagHam skrev:
... om installationen är tekniskt bra (vilket den sannolikt är).
Hur kan du anta att det är sannolikt?

N nyckelpigan-38 skrev:
Har försökt få svar av snickare per mejl utan resultat. Han kontaktade bara elektrikern som ringde mig och försökte göra gällande att jag inte behövde vara orolig över att bli granskad.

Hur menar du att timpenningen är billig? Standardpeng häromkring. Plus att han nu skippar skatten. Tar även betalt för milen samt körtid och har räknat fel i summorna. Betalar jag honom även lagligt så behöver jag också betala arbetsgivaravgift etc så billigt blir det ju inte.
Ja, be då snickaren som har samordnat alla entreprenörer, att han sänder en korrekt faktura på elinstallationen via byggfirman istället.
Eftersom El inte lämnat fast pris gäller bara att lägga på så mycket det behövs.
Där ska då elgubbens tider, alla transporter, mtrl, moms osv. justeras samt 15% påslag(byggfirmans samordning)
Då lär el kostnaden hamna runt 20.000kr istället.

• Gilla
Hemi656
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Ja, be då snickaren som har samordnat alla entreprenörer, att han sänder en korrekt faktura på elinstallationen via byggfirman istället.
Eftersom El inte lämnat fast pris gäller bara att lägga på så mycket det behövs.
Där ska då elgubbens tider, alla transporter, mtrl, moms osv. justeras samt 15% påslag(byggfirmans samordning)
Då lär el kostnaden hamna runt 20.000kr istället.
Det är fast pris.

M maxmsm skrev:
Kan den pensionerade elektrikern inneha en behörighet eller certifiering eller vad detta nu heter för elektriker?
Ja, som elinstallatör kan du vara hur gammal som helst.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är fast pris.
För elinstallation?

peteds01 peteds01 skrev:
För elinstallation?
Det är bara ett avtal som ingåtts.

• Wow
Hemi656
  • Laddar…
Om du inte vill betala detta direkt till elgubben får väl byggfirman ta det, vilket blir väsentligt dyrare.
Så rådet är .... betala bara.

Det är bara ett avtal som ingåtts.
Just det.
Alltså, om då byggfirman gör om och tar samordningsansvaret så får kunden ta det som blir på fakturan för elinstallation om kunden nu vill ha rot på elentreprenaden.
Att kontakta ARN eller Skatteverket är ingen väg för kunden att vinna något.

peteds01 peteds01 skrev:
Just det.
Alltså, om då byggfirman gör om och tar samordningsansvaret så får kunden ta det som blir på fakturan för elinstallation om kunden nu vill ha rot på elentreprenaden.
Att kontakta ARN eller Skatteverket är ingen väg för kunden att vinna något.
Nu har ju underleverantörens "faktura" redan redovisats, snickaren kan givetvis lägga på de normala 15% , men knappast godtyckligt öka mer än så

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.